چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم

تهران (پانا) - سیب زمینی‌هایی که بخشی از آن‌ها به رنگ سبز در آمده است، دارای نوعی سم به نام «گلیکو آلکالویید» یا GA است که برای سلامت انسان زیانبار است.

کد مطلب: ۸۷۳۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم

به گزارش صدا و سیما، کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: سیب زمینی یکی از غذا‌های محبوب و مورد استفاده مردم است که اغلب به صورت آب پز و سرخ کردنی طبخ می‌شود.

سیب زمینی آب پز به همراه تخم مرغ آب پز و کمی سبزی، وعده غذایی کاملی است، اما باید در انتخاب سیب زمینی دقت کنیم.

عاطفه کهنسال افزودد: سیب زمینی‌هایی که بخشی از آن‌ها به رنگ سبز در آمده است، دارای نوعی سم به نام «گلیکو آلکالویید» یا GA هستند که به طور طبیعی در سیب زمینی به وجود می‌آید و برای سلامت انسان زیانبار است.

وی افزود: با بریدن قسمت‌های سبز شده می‌توان بخش اعظم سم تولید شده را از سیب زمینی جدا کرد و به این ترتیب، خطر را کاهش داد.

کهنسال با اشاره به اینکه سم گلیکو آلکالویید نوعی ماده سمی طبیعی در سیب زمینی است که خاصیت ضد میکروبی، حشره کشی و ضد قارچی دارد، افزود: این سم به عنوان یک سد دفاعی در برابر حمله موجودات خارجی و حفاظت از گیاه در مقابل آفات و بیماری‌ها تولید می‌شود؛ با این حال می‌تواند برای انسان خطرناک باشد و از حد معینی بیشتر، باعث بیماری جدی شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: علایم اولیه مسمومیت با سم گلیکو آلکالویید، هشت تا ۱۲ ساعت بعد از هضم سیب زمینی سبز شده آغاز می‌شود، گفت: این نشانه‌ها می‌تواند به صورت به هم خوردن وضعیت گوارشی و یا اختلالات عصبی نمایان شود.

کهنسال، آثار ملایم مسمومیت را شامل سردرد، سرگیجه، دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال اعلام کرد و یادآور شد: بی قراری، خواب آلودگی و برهم خوردن تعادل روانی، لرزش و هذیان گفتن از دیگر نشانه‌های این مسمومیت است.

کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: میزان سم GA در سیب زمینی را می‌توان با به کار بستن شیوه‌های صحیح قبل از برداشت و بعد از برداشت، کاهش داد و به همین دلیل کشاورزان و تولیدکنندگان می‌توانند نقش مهمی در کاهش خطر سلامت مردم داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار