در گفت‌وگو با پانا و با انتقاد از اقدامات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص

پزشکیان: مجمع تشخیص نمی‌تواند همزمان شاکی و قاضی اختلاف مجلس و شورای نگهبان باشد

اگر قرار است مقابل مصوبات دبه کنند، بهتر است مجلس قانونی ننویسد

تهران (پانا)- نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام را قاضی بین اختلافات مجلس و شورای نگهبان دانست و تاکید کرد که اگر قاضی خود به عنوان شاکی و یک سر دعوا وارد عمل شود، طبیعتا دیگر نمی‌تواند در نقش برطرف‌کننده اختلافات قد علم کند.

کد مطلب: ۸۷۳۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
پزشکیان: مجمع تشخیص نمی‌تواند همزمان شاکی و قاضی اختلاف مجلس و شورای نگهبان باشد

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر ایجاد اختلاف بین وکلای ملت و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برسر وظایف و اختیارات هیات عالی نظارت این مجمع اظهار‌کرد: «اختلافی که بین مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده است در حقیقت یک اختلاف نظری است که چندان هم مورد عجیبی محسوب نمی‌شود و از این دست اختلاف‌ها بعضا بین نمایندگان مجلس نیز ایجاد می‌شود.»

او این اختلاف نظرها را مسئله‌ای عادی دانست و تاکید کرد: «نباید انتظار داشته باشیم همه افراد و مسئولان مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام یک حرف مشترک بزنند. باید پذیرفت که دیدگاه‌های مختلف وجود دارد.»

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم احترام به مصوبات قوه‌ مقننه، خاطرنشان کرد: «اگر ساختاری (مجلس) درست کردیم نباید مقابلش اینقدر مانع ایجاد کنیم که یک حرف یا مصوبه برای به نتیجه رسیدن به زمان طولانی نیاز داشته باشد چراکه این اقدام در عمل موجبات هدر رفت زمان را فراهم می‌کند و این عاقلانه نیست.»

مجلس اگر بخواهد حرف بزند و قانونی را تصویب کند ولی شش ماه دیگر فرد، سازمان یا نهادی در مقابل آن دبه کند، اصلا بهتر است مجلس حرفی نزند و قانونی ننویسد

پزشکیان متذکر شد: «هرکسی که می‌خواهد نظارت کند یا هر چهارچوبی که برای نظارت در نظر می‌گیریم باید محدود به زمان خاصی باشد که بشود در آن ظرف زمانی اقدامات صورت گرفته را ارزیابی کرد.»

این نماینده نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم پایبندی همه دستگاه‌ها به قانون، خاطرنشان کرد: «ما باید تلاش کنیم که از دل طرح یا لایحه‌ای که می‌خواهیم تصویب کنیم، حرف درست و صحیح خارج شود. اگر چنین است حق نداریم وسط راه دبه کنیم. ما طرح یا لایحه‌ای را برای به قانون تبدیل شدن، نوشته‌ایم بنابراین نمی‌توانیم وسط راه بگوییم که این مصوبه را از اساس قبول نداریم.»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوم اصلاحات تصریح کرد: «یا نباید حرف بزنیم یا اگر حرفی زدیم باید روی آن بایستیم و به آن پایبند باشیم. از نظر اعتقادی هیچ‌چیزی مهم‌تر و مقبول‌تر از این بین خدا و همه مسلمانان نیست که به حرفی که می‌زنیم پایبند و به آن متعهد باشیم.»

اصل 110 قانون اساسی درست است و رهبری می‌تواند اختیارات خود را تفویض کنند ولی مجمع تشخیص نمی‌تواند این اختیارات را برعهده بگیرد چون اگر این کار را کرد، دیگر نمی‌تواند محل حل اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس باشد

نایب رئیس اول قوه‌مقننه با انتقاد از مانع‌تراشی‌ها در مقابل مصوبات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: «مجلس شورای اسلامی اگر بخواهد حرف بزند و طرح یا لایحه‌ای را تصویب کند ولی شش ماه دیگر فرد، سازمان یا نهادی در مقابل آن دبه کند، اصلا بهتر است مجلس حرفی نزند و قانونی ننویسد.»

پزشکیان با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مجلس که معتقدند اقدامات فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مانع‌تراشی در برابر مصوبات مجلس است، گفت: «اشکال کار دقیقا همینجاست. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات تشکیل شده از آن در مقابل حرف‌ها و مصوبات مجلس شورای اسلامی دبه کند، عملا ما شاهد بی‌ثباتی و نا‌امنی در جامعه خواهیم بود یا به عبارتی صحیح‌تر عدم اطاعت‌پذیری در جامعه ایجاد می‌کنیم.»

هیات عالی نظارت به لحاظ قانونی و ساختاری دچار اشکال است

او ادامه داد: «آن وقت است که در جامعه می‌گویند آقا ول کن؛ این قانون آن‌هاست و امروز تصویب شده ولی شش ماه دیگر فرد یا نهادی آن را برهم می‌زند در نتیجه اصلا اجرا نمی‌شود. یعنی خودمان با دست خودمان بی‌ثباتی و بی‌نظمی در جامعه و کشور ایجاد می‌کنیم.»

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات برخی افراد که اقدامات هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را برهم زننده اصل در راس امور بودن مجلس، می‌دانند، گفت: «نظارت اگر به شکل علمی و صحیح تعریف و پیگیری شود حقیقت این است که در راس امور بودن مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه ‌قانون‌گذار زیر سوال نمی‌رود ولی روشی که امروز برای این نظارت اعمال می‌شود، جای سوال دارد.»

کسی که شاکی ماجرا است، نمی‌تواند همزمان به عنوان قاضی هم ایفای نقش کند. مجمع تشخیص وظیفه برطرف کردن اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان در زمینه لوایح و طرح‌ها را برعهده دارد ولی با این روش اگر اختلافی بین مجلس و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص ایجاد شد، آیا بازهم مجمع باید درباره آن نظر دهد؟

نماینده مردم تبریز در خانه ملت با تاکید بر لزوم صیانت از مصوبات مجلس شورای اسلامی و حفظ جایگاه قانونی این قوه، خاطرنشان کرد: «کسی که شاکی ماجراست، نمی‌تواند همزمان به عنوان قاضی هم ایفای نقش کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس قانون وظیفه برطرف کردن اختلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در زمینه لوایح و طرح‌های مختلف را برعهده دارد ولی با این روش اگر اختلافی بین مجلس و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شد، آیا بازهم مجمع تشخیص باید درباره آن نظر دهد؟»

پزشکیان افزود: «طبیعتا پاسخ این سوال خیر است چون مجمع تشخیص مصلحت نظام خود شاکی پرونده و یک سر این اختلاف محسوب می‌شود پس نمی‌تواند قاضی باشد. اگر از منظر قانون اساسی هم به این موضوع نگاه کنیم هم جای تامل دارد و هم اینکه عملا دچار تناقض می‌شویم.»

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با رد برخی اظهارات مبنی بر واگذاری اختیارات رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: «اصل 110 قانون اساسی درست است و رهبری می‌توانند اختیارات و وظایف خود را تفویض کنند ولی مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌تواند این اختیار را برعهده بگیرد چون اگر این کار را کرد، دیگر نمی‌تواند محل حل اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی باشد.»

این نماینده نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان خانه ملت متذکر شد: «وقتی قرار است مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت کند، نمی‌تواند هیاتی در درون خود تشکیل دهد که درباره لوایح و طرح‌ها یک حرف بزند و در مقام شاکی وارد عمل شود بعد مجمع تشخیص هم‌زمان به عنوان حل‌کننده اختلافات وارد عمل شود در نتیجه نحوه عملکرد کنونی هیات عالی نظارت به لحاظ قانونی و ساختاری دچار اشکال است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار