تلاشی برای روایت سینمایی از مفاهیم فلسفی

تهران (پانا) - مراسم رونمایی ازفیلم مستند سینمایی «حقیقت پنهان» نخستین اثر فلسفی پیرامون عقل در سالن فیلم مدرسه اسلامی هنر با حضور دکتر ایمن المصری رئیس آکادمی حکمت عقلی و عباس صالح مدرسه ای پژوهشگر و کارگردان، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور، دکتر صالحی مدیر ارتباطات و بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب، دکتر ادگاردو روبین استاد دانشگاه، دانشجویان و طلاب علاقمند به مباحث فلسفی و علوم عقلی برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۲۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
تلاشی برای روایت سینمایی از مفاهیم فلسفی

دکتر ایمن المصری در این مراسم با اشاره به هدف از تولید این مستند گفت: هدف ساخت ایم فیلم سینمایی ساده کردنِ دیدگاه های عمیق و کلی عقلی به مرتبه محسوس و جزئی خیال است، به دلیل این که خیال عامل تحریک کننده احساسات و تمایلات انسان و به سطح عمومی فهم مردم نزدیک تر است، و به همین جهت تأثیر آن بر مخاطب خیلی بیشتر از مفاهیم کلی و انتزاعی عقلی است .
وی گفت: ما این مساله را در قرآن کریم به وضوح می بینیم که خداوند متعال برای هدایت مردم در جهت ارزشهای انسانی از روش تمثیلی استفاده کرده ، به طوری که قصه های قرآنی که مجسم کننده ارزشهای انسانی و الهی هستند ، نیمی ازقرآن را به خود اختصاص دادند.
رئیس آکادمی حکمت عقلی افزود: هدف دیگر تولید این مستند توجه به نقش تأثیر گذار هنر در ترویج اندیشه ها و افکار است، که می توان آن را قوی ترین ابزار موجود برای انتشار فضائل و ارزش های انسانی و الهی میان مردم دانست، ولی متأسفانه این سلاح ارزشمند به جای قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود، در چنگال قدرت های شرور جهانی اسیر شده است و این قدرت ها برای رسیدن به منافع خود هنر را در خدمت ترویج مفاسد و رذایل وانتشار خشونت و درگیری میان مردم قرار داده اند. ما معتقدیم که هنر باید عقلانی شود و ارزش های انسانی را در قالبی زیبا و جذاب برای حرکت در مسیر انسانیت ترویج کند.
این فیلسوف ایده اصلی در این مستند را چنین برشمرد: مساله مرکزی که حوادث مختلف فیلم حول آن می چرخند، مساله بسیار مهمی است که با وجود تأثیر فراوان آن بر زندگی و سرنوشت انسانها، متأسفانه بیشتر اندیشمندان و مردم از آن غافل هستند. این مساله تعامل دوگانه با عقل انسانی است ، به طوری که می بینیم انسان از دیرباز با تکیه بر عقل خود که وجه ممیز او از سایر حیوانات است توانست زندگی مادی خود را از جهت لباس و مسکن و خوراک و وسایل ارتباطی و حمل و نقل پیشرفت بدهد، تا این که امروزه به این نهضت عظیم مادی دست پیدا کند. لکن در مقابل عقل جایگاه خود را در امور معنوی و انسانی از دست داد و ابزارهای دیگری جایگزین آن شدند ، که در نهایت به انحطاط معنوی انسان ، شیوع رذایل و مفاسد اخلاقی، کشمکش های دینی و مذهبی و جنگهای خانمان سوز منتهی شد ، به طوری که می توان گفت امروزه در یک جنگل پیشرفته زندگی می کنیم که در آن قانون جنگل حاکم است و در آن افراد ضعیف طعمه افراد قوی تر می شوند .
وی خاطر نشان کرد : این مستند تلاشی است برای پاسخ به این پرسش مهم که سعی کردیم در آن عوامل داخلی و خارجی تأثیر گذار بر ایجاد این دوگانگی فکری و راه برون رفت از این انحراف فکری و تونل تاریکی که در آن زندگی می کنیم را به صورتی واضح و ساده بیان کنیم .
دکتر ایمن المصری در پایان اظهار امیدواری کرد که لحظات خوبی را با دیدن مستند"حقیقت پنهان"پشت سر بگذارید و فرصت را در اختیار برادر عزیز جناب آقای صالح مدرسه ای قرار می دهم که با وجود کمبود امکانات مادی، تلاش زیادی را همراه با تیم فنی خود برای تولید این مستند ارزنده انجام دادند و ان شاالله این افتخار را داشته باشند که در آینده نزدیک دروازه های جدید و بزرگتری را با امکانات بیشتر برای پیشرفت هنر و خدمت به انسانیت و ارزش های الهی فتح کنند .
در ادامه عباس صالح مدرسه ای پژوهشگر و کارگردان این مستند گفت : زمانی که از من دعوت کردند تا وارد این پروژه بشوم خیلی ها معتقد بودند که جایگاه مباحث عقلی و فلسفی در کتاب ها و کلاس هااست، منتهی من بر این باور بوده ام که این مطالب کاربردی و مبتلا به است و برای همه جنبه های زندگی است و محدود به خواص نیست. جا دارد که از دوستان و همکاران سخت کوشم آقای مهرداد زاهدیان، آقای عباس قلیچ لو و آقای احمد وفایی تشکر کنم که با حوصله و درایت ایشان این محصول به نتیجه رسید.
وی افزود : تیم ما طی سه مرحله مباحث تخصصی را به زبان ساده تبدیل کرد تا برای عموم مردم قابل درک باشد. البته انتظار نداریم که اکثریت مخاطبان بلافاصله با این نوع آثار ارتباط برقرار کنند؛ پرواضح است که بینندگان ذائقه شان به آثار فلسفی عادت نکرده و برای نهادینه کردن این نوع مستندها نیاز به گذشت زمان داریم.
این گزارش حاکیست پس از نشست مقدماتی، مستند سینمایی «حقیقت پنهان» به مدت یکصد دقیقه به نمایش درآمد. این فیلم محصول خانه هنرمندان امروز است و با همکاری آکادمی حکمت عقلی ساخته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار