نرخ تورم مصرف‌کننده در آبان ماه ۱۵.۶ درصد شد

تهران (پانا) - مرکز آمار ایران نرخ تورم مصرف‌کننده کشور در پایان آبان‌ماه سال جاری را با ۲.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل از آن، ۱۵.۶ درصد اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۷۲۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
نرخ تورم مصرف‌کننده در آبان ماه ۱۵.۶ درصد شد

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در آبان ١٣٩٧ به عدد ١٤٧,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٤.٥ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٢.٤ درصد) ٢.١ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای کشور

در آبان ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٤٧,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٤,٩ درصد است یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٤,٩ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٣٢,٨ درصد) ٢.١ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ١٣٩٧ به ١٥.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (١٣,٤ درصد) ٢.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤,١ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرهای قیمت در ماه جاری نسبت به آبان ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٥٠.٣ و ٢٩.٠ درصد است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در آبان ١٣٩٧ به عدد ١٤٧,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٤,٥ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٢,٤ درصد) ٢.١ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در آبان ماه ١٣٩٧ به عدد ١٥٠,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٧,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٥,٣ درصد) ٢.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییر قیمت‌ها در ماه جاری

در ماه جاری اکثر بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به ترتیب مربوط به گروه «گوشت» (انواع ماهی، گوشت گوسفند و گوشت گاو)، گروه «میوه و خشکبار» (پسته، مغز بادام، مغز گردو، موز)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (شیر پاستوریزه، خامه پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» (سس گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی)، گروه «آشامیدنی‌ها» (نوشابه گازدار) و گروه «نان و غلات» (انواع نان و رشته آش) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها» (انواع شوینده‌ها)، گروه «پوشاک و کفش» گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (دستمال کاغذی و لوازم آرایشی و بهداشتی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییر شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییر نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ١٤,٨ درصد برای دهک اول تا ١٦.٨ درصد برای دهک دهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار