مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم:

مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم: آموزش یکی از بال‌های فرایند یاددهی و یادگیری است

تهران (پانا) - مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم آموزش را یکی از بال‌های فرایند یاددهی و یادگیری دانست.

کد مطلب: ۸۷۲۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم: آموزش یکی از بال‌های فرایند یاددهی و یادگیری است

محمدرضا نیستانی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: «ما به جد کیفیت آموزش را ارزیابی می‌کنیم معلمی جدای از محققی است. متاسفانه برخی از ما گمان کردیم هر کس مقاله نوشتن و روش تحقیق بلد است معلمی و مدرسی را نیز بلد است در حالی که معلمی توانمندی شخصیتی و اصولی را می‌خواهد.»

او افزود: «برخی اعضای هیئت علمی در حوزه آموزشگری فنون تدریس را نمی‌دانند. معلمی در دانشگاه نیازمند آموزش مبتنی بر پرسش‌گری و تفکر انتقادی است. از مشکلات ما این است که برخی اساتید نحوه برقراری ارتباط با دانشجویان را نمی‌دانند. شیوه سخنرانی شیوه فعالی نیست که منجر به تفکر انتقادی بشود. این در حالی است که برخی اساتید ما همین سخنرانی مطلوب را هم بلد نیستند. نیاز به یک نقشه برای توسعه کیفی هیئت علمی داریم.»

او به بیش از50 هزار عضو هیئت علمی و ارزیابی آن‌ها از سوی گروه‌های ارزیابی اشاره کرد و گفت: «با وجود اینکه وجود اساتید برتر اما باز هم دانشجویان ما نگران هستند که برای ورود به بازار کار آماده نمی‌شوند.»

مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم افزود: «ما دانشگاه‌ها را یک واحد مستقل حرفه‌ای می‌دانیم. در فرایند جذب هیئت علمی نگاه به آموزش کمرنگ است و بیشتر مقاله‌محوری مورد توجه است در حالی که باید به سایر توانمندی‌های شخصیتی اساتید توجه شود.»

نیستانی افزود: «هنوز نقشه‌ای برای توسعه اعضای هیئت علمی طراحی نشده است هنوز نتوانسته‌ایم تربیت حرفه‌ای را برای اعضای هیئت علمی انجام دهیم. آموزشگری کمتر مسئله آموزش عالی بوده است. ما به انتخاب مدرسان نمونه ورود کرده‌ایم اما هنوز امری فراگیر نیست و روح آیین‌نامههای فعلی آموزشگری نیست.»

او گفت: «باید با تدوین ضوابط و قوانینی آموزشگری را تقویت و به آموزش عالی برگردانیم. اکنون پژوهش مبناست و باید این نگاه را ایجاد کنیم که آموزش هم یکی از بال‌های فرایند یاددهی و یادگیری است. تغییر این. نگاه بدون همراهی مسئولان واحدهای دانشگاهی میسر نمی‌شود و امیدواریم محقق شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار