رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت خبر داد

توسعه مراکز پیشگیری و کنترل سرطان و بیماری‌های غیر واگیر

تهران (پانا) - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت از توسعه مراکز پیشگیری و کنترل سرطان و بیماری‌های غیر واگیر خبر داد و گفت برخی از این مراکز در حال تجهیز و راه‌اندازی هستند.

کد مطلب: ۸۷۲۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
توسعه مراکز پیشگیری و کنترل سرطان و بیماری‌های غیر واگیر

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، افشین استوار اظهار کرد: برنامه ارزیابی و خطرسنجی قلبی و عروقی با هدف تعیین خطر ۱۰ ساله بیماری‌های قلبی و عروقی، یکی از اجزای این برنامه است که در قالب آن، برنامه‌های کنترل و پیشگیری فشارخون، دیابت و اختلالات چربی نیز گنجانده شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به برنامه ایراپن (برنامه مداخلات اساسی بیماری‌های غیر واگیر در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه)، گفت: برنامه ایراپن در ۴ شهرستان کشور در حال اجراست و براساس تصمیم شورای معاونین وزارت بهداشت در سال گذشته، مقرر شد این برنامه به صورت محدود در قالب ۵۰ هزار نفر از هر دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور گسترش یابد.

استوار با اشاره به اینکه اجرای برنامه ایراپن برای ۵۰ هزار نفر از هر دانشگاه علوم پزشکی، فاز اول گسترش این برنامه است، افزود: فاز اول گسترش برنامه ایراپن، به طور میانگین ۳ تا ۴ میلیون نفر در سراسر کشور را شامل می‌شود و در گام بعدی براساس نتایج بدست آمده، گسترش این برنامه به کل جمعیت تعمیم داده می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشگیری و تشخیص زودهنگام غربالگری سرطان‌ها بخش دیگری از برنامه ایراپن است، گفت: گسترش تهیه زیرساخت‌های لازم به منظور تشخیص زودهنگام سرطان‌ها از دیگر اجزای این برنامه محسوب می‌شود. برای مثال، بیمارانی که در سطح اول در قالب برنامه ایراپن شناسایی می‌شوند، ممکن است نیاز به تشخیص و درمان بیشتری داشته باشند و به سطح دو ارجاع داده شوند، لذا زیرساخت‌های لازم با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، در حال فراهم شدن است.

استوار با اشاره به توسعه مراکز پیشگیری و کنترل سرطان و بیماری‌های غیر واگیر، افزود: همچنین برخی از این مراکز در حال تجهیز و راه‌اندازی هستند.

وی پیشگیری و کنترل آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی را سومین جزء برنامه ایراپن عنوان کرد و گفت: این برنامه به صورت پایلوت در ۴ شهرستان بافق، نقده، شهررضا و مراغه در حال اجرا است و دو شهرستان کاشان و‌ قزوین به این ۴ شهر اضافه شدند و براساس نتایج پایلوت این ۶ شهرستان، این برنامه در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار