رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار پانا:

بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، 7 آذرماه در مدارس استان برگزار می شود

سمنان (پانا) - رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان از برگزاری بیستمین مانور زلزله و ایمنی با موضوع "مدرسه ایمن- جامعه تاب آور" همزمان با سراسر کشور در مدارس استان خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۲۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، 7 آذرماه در مدارس استان برگزار می شود

اسحاق اکبری در گفت و گو با خبرنگار پانا سمنان، از برگزاری این مانور همزمان با سراسر کشور در هفتم آذرماه خبرداد و گفت: با توجه به اینکه مدارس در زمان وقوع زلزله و بحران می‌تواند به‌عنوان پایگاهی امن برای اسکان و امدادرسانی در محلات محسوب شود؛ از این رو باید برنامه‌ریزی برای تحقق این هدف انجام شود.

وی از اهمیت توجه به زلزله و نقش آمادگی‌های قبلی در واکنش‌های بهتر و مناسب‌تر در برابر وقوع بحران‌های طبیعی خبر داد و خاطرنشان کرد: لازمه مدیریت بحران، داشتن برنامه و اجرای تمرین‌های مستمر برای حفظ آمادگی و آموزش‌های قبلی بوده و برای به منصه ظهور گذاشتن و آزمودن این آموزش‌ها اجرای مانورها ضروری است.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان اظهار کرد: همه ساله مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس به منظور ارتقاء آمادگی دانش آموزان و ترویج فرهنگ ایمنی در برابر زلزله بر اساس تفاهم نامه مشترک فی مابین وزارت خانه های آموزش و پرورش کشور، سازمان دانش آموزی، وزارت علوم، صدا و سیما و جمعیت هلال احمر اجرا می شود.

اکبری تأکید کرد: در این طرح مدارس با توجه به آموزش هایی که از طریق دستگاه های فوق دیده اند، نسبت به اجرای دو آیتم «پناه گیری صحیح» و «خروج اضطراری» اقدام و دانش آموزان محل های امن و غیر امن را مشخص می کنند.

وی با بیان اینکه باید با اجرای مانور و افزایش اطلاعات افراد جامعه تلاش شود تا در زمان زلزله کمترین میزان تلفات را داشته باشیم، تصریح کرد: ارائه آموزش و همچنین انجام تمرینات مستمرلازمه مدیریت بحران است و از این رو برگزاری مانور می‌تواند در تحقق این اهداف مثمر ثمر باشد.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان اظهار داشت: دانش‌آموزان و کودکان به جهت ویژگی‌ها و روحیات دوره زمانی کودکی هم از آسیب‌پذیرترین اقشار و هم از آموزش‌پذیرترین اقشار هستند، پس اجرای مانور زلزله در سطح مدارس علی‌رغم تکرار آن، همچنان مورد توجه مسئولان امر است.

اکبری، هدف از برگزاری این مانورها را ارائه آموزش‌های ایمنی از جمله پناه گیری و تخلیه اضطراری به دانش‌آموزان دانست و بیان کرد: مربیان نهادهای ایمنی در مدارس همه دانش‌آموزان را تحت آموزش‌های لازم قرار می‌دهند.

وی ارائه آموزش و انجام تمرین‌های مدیریت بحران را دو مقوله مهم در برگزاری مانور زلزله دانست و تأکید کرد: ضروری بوده تا مانور زلزله به صورت محله محور برگزار شود و علاوه بر دانش‌آموزان و کادر مدرسه، دیگر اهالی محلات نیز مدیریت بحران در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله را تمرین کنند.

رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان، درباره انتخاب مدارس محله محور برای میزبانان طرح مانور زلزله، توضیح داد: این مدارس به این دلیل انتخاب‌شده‌اند که می‌توانند مشارکت بیشتر اهالی محله‌های پیرامون را منجر شوند و لذا جامعه هدف این طرح گسترده‌تر می‌شود و از سوی دیگر باید گفت استفاده از ظرفیت مدارس سبب کاهش خطرپذیری حوادث در کنار ارتقای عملکرد مدیریت بحران در محلات می‌شود.

اکبری در ادامه به ضرورت برگزاری مانور زلزله اشاره داشت و افزود: افزایش سطح آگاهی و همچنین ارتقاء آمادگی افراد مختلف جامعه در برابر خطرات ناشی از حوادث گوناگون و به ویژه زلزله از اهداف برگزاری این مانور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار