در گفت‌وگو با پانا

انتقاد از طولانی بودن فرایند صدور پروانه ساختمانی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران: هوشمندکردن سیستم، سبب کاهش فساد و رانت در شهرداری می‌شود

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با انتقاد از طولانی بودن فرآیند صدور پروانه ساختمانی بر اصلاح فرایند صدور پروانه تأکید کرد.

کد مطلب: ۸۷۲۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد از طولانی بودن فرایند صدور پروانه ساختمانی

محمد سالاری با بیان اینکه فرآیند بسیار طولانی و پیچیده صدور پروانه ساختمانی موجب نارضایتی مردم شده است، به پانا گفت: یکی از مطالبات جدی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اصلاح فرایند صدور پروانه است و در این زمینه جلسات زیادی با حضور معاون شهرسازی و شهرداران مناطق برگزار شده است.

وی افزود: هم‌اکنون در فرایند صدور پروانه شاهد یک بازه زمانی طولانی مدت هستیم و بعضی از پروانه‌ها بیش از یکسال هم طول می‌کشد و با توجه به هوشمندسازی در فرایند انجام ماموریت‌های شهرسازی نباید شاهد بازه زمانی طولانی مدت در این بخش باشیم.

این عضو شورای شهر تهران درباره دلایل طولانی بودن صدور پروانه ساختمانی گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد که مواردی شناسایی شده است و در جلساتی که داشتیم درباره آن بحث شده است. طولانی بودن صدور پروانه ساختمانی بیش از 40 دلیل دارد که برخی دلایل مهم است.

سالاری افزود: همچنین یکی از دلایل مهم آن ساز و کار و تعاملی است که با سازمان نظام مهندسی وجود دارد. اکنون نقشه‌های معماری، برق و مکانیک سازه از سوی شهرداری تهران به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده می‌شود و علی‌رغم اینکه افرادی که نقشه‌ها را امضا می‌کنند مورد قبول سازمان نظام مهندسی هستند اما چند ماه طول می‌کشد که این ساز و کار باید اصلاح شود. همچنین به موجب قانون، باید مساحت 500متر به بالا به کمسیون‌های ماده 7 ارجاع شود و فرایند تشخیص باغ یا غیرباغ بودن ملک در اختیار شورای شهر است اما ماه‌ها طول می‌کشد که این موضوع نیاز به اصلاح دارد. علاوه بر این یکسری اشکالات در ساز و کاری نرم‌افزاری سامانه شهرداری وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فرایند صدور پروانه ساختمانی نیازمند اصلاح است، گفت: این موضوع را به معاونت شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرده‌ایم و معتقدیم که معاونت شهرسازی می‌تواند این فرایند را بسیار کوتاه کند. البته اینکه گفته می‌شود زمان صدور پروانه در عرض دو ماه انجام شود، اینگونه نیست و خواسته ما در عرض این دو ماه محقق نمی‌شود و حداقل به یکسال زمان نیاز دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه مطالبه اصلی ما این است که فرایند صدور پروانه به صورت هوشمند و الکترونیکی باشد، گفت: هوشمند شدن این فرایند، زمانی محقق می‌شود که مردم بتوانند در فضای هوشمند بتوانند درخواست پروانه دهند و تمام استعلام‌ها نیز از طریق سامانه هوشمند صورت بگیرد.

وی افزود: اگر فرایند صدور پروانه ساختمانی به شکل هوشمند انجام شود، دفاتر الکترونیک به شکل فعلی نخواهد بود. در اصل معتقدیم که مراجعه حضوری به شهرداری‌ها باید حذف شود؛ در دنیا هم همین رویه مرسوم است چون باعث می‌شود زمان کوتاه‌تر شود و فساد و رانت نیز کاهش یابد البته برای رسیدن به این آرمان به بسترسازی‌های زیادی نیاز است. یکی از بسترسازی‌ها این است که همه دستگاه‌هایی که در فرایند صدور پروانه ذی‌مدخل هستند، باید اطلاعات خود را در سامانه شهرسازی تهران به اشتراک بگذارند.

سالاری اضافه کرد: البته هنوز فرهنگ به اشتراک گذاشتن مجموعه اطلاعات برای تسهیل‌ در ارائه خدمات از سوی دستگاه‌ها نهادینه نشده است و اساسا فرهنگ اینکه (باید اطلاعات سازمان را نزد خودمان نگهداریم)، برای برخی سازمان‌ها نقطه قوت است. امیدوارم در راستای تحقق دولت هوشمند که در قوانین لحاظ شده است و مبتنی بر رویکرد شورای شهر تهران است، به این نقطه برسیم.

این عضو شورای شهر تهران درباره زمان صدور پروانه ساختمانی گفت: مجموعه اقدامات برای صدور پروانه در فاصله زمانی دو ماهه صورت نمی‌‌گیرد اما می‌توان در فاصله یک ماه تا دو ماه مجموعه‌ای از ساز وکارهایی که اشتباه است را اصلاح کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه برون‌سپاری در تمامی سطوح شهرداری ضرورت انکارناپذیر است، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی به سمت برون‌سپاری رفتند اما در شهرداری تهران شاهدیم که ماموریت‌ها همچنان در شهرداری‌های مناطق به صورت موازی در حال انجام است که شهرداری می‌تواند این موارد را اصلاح کند.

وی یادآور شد: همچنین باید تکالیف طرح تفصیلی هم در سامانه لحاظ شود و تا زمانی که پرونده‌ها برای بررسی از سوی مناطق شهرداری به شورای معماری می‌رود، نتیجه این است که مقدمات طرح تفصیلی در سامانه شهرسازی هنوز باگذاری و تعیین تکلیف نشده است و تا زمانی که نشود هوشمندسازی کامل هم صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار