زائری : ممیزی فعلی هیچ کارآمدی مثل سابق ندارد

تهران (پانا) - حجت الاسلام زائری که مهمان علی ضیا در «فرمول یک» شده بود از زندگی پیامبر و دلیل مبارک بودن هفته وحدت گرفته تا اهمیت بیشتر اخلاق از سیاست، آباد شدن خانه برخی از نداشتن های مردم، اینکه آیا دنبال شهرت برای نماینده مجلس و عضو شورای شهر شدن هست یا نه و برخی حرفهای جنجالی اش درباره روحانیت، حجاب و ممیزی سخن گفت.

کد مطلب: ۸۷۲۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد
زائری : ممیزی فعلی هیچ کارآمدی مثل سابق ندارد

به گزارش روابط عمومی برنامه «فرمول یک»، سیدعلی ضیاء سه شنبه شب در برنامه «فرمول یک» میزبان حجت الاسلام محمدرضا زائری خطیب و نویسنده شناخته شده بود و به مناسبت آغاز هفته وحدت با او گپ زد.

زائری در ابتدا گفت: ما مناسبت های خجسته و مبارکی داریم که عکسشان را روی در و دیوار می زنیم، برایشان بزرگداشت می گیریم، در موبایلمان عکسهایشان را نگه می داریم و... مثلا سالگرد ازدواج یا تولد بچه مان. خود من چند سال زحمت کشیدم که سالگرد ازدواجم یادم نرود! روزی که دانشگاه رفته ایم یا کارت پایان خدمت گرفته ایم برایم مهم است و...

وی افزود: اگر دقت کنیم این روزها به خاطر اثری که روی زندگی مان گذاشته اند برایمان خجسته و مبارک هستند. کسی بوده که سالها منتظر ازدواج با عشقش بوده یا دنبال یک شغل بوده و زمانی که به آن رسیده زندگی اش دگرگون شده است. میلاد پیامبر هم مبارک است چون پراکندگی ها را از بین برد و همه را متحد کرد.

نویسنده «خبرنگار بدون مرز» ادامه داد: کسی که در خانه این برنامه را می بیند این جنب و جوش و فضا را نمی بیند بلکه این کادر را می بیند در حالی که در پشت صحنه ده ها نفر دویده اند، کار کرده اند و دست به دست هم داده اند. اگر یک بخش درست و هماهنگ عمل نکند هدف دچار مشکل می شود. در تمام زندگی های ما همین گونه است هرچه هدف بزرگتر هماهنگی های بیشتری نیاز است.

زائری تصریح کرد: ما به ظاهر می گوییم میلاد پیامبر مبارک اما باید از خودمان بپرسیم در راستای هدفی که او داشت چقدر حرکت کرده ایم. معجزه او این بود که به برادرکشی ها پایان داد و معجزه ما این است که برعکس حرکت می کنیم. واقعیت این است که اهل سنت داخل خودشان و شیعه ها داخل خودشان اختلاف دارند وگرنه خدا و پیامبر و کتاب و نماز و قبله مان که یکی است.

اختلاف عجیب نیست ولی باید روی اشتراکات تمرکز کنیم

وی در پاسخ به ضیاء یادآور شد: یادگار پیامبر قرآن کریم است و اختلاف ممکن است در برداشت از قرآن ایجاد شود. همانطور که خود پیامبر گفته یادگار من دو چیز است؛ قرآن و علی، قرآن و تفسیر از قرآن و... و تا زمانی که به اینها تمسک نکنید موفق نمی شوید. اما اتفاقی که در عالم اسلام و جهان در حال وقوع است، این است که به جای وحدت و همراهی سراغ اختلاف رفته ایم. طبیعتا دو برادر یا یک زن و شوهر هم با هم اختلاف نظر دارند و تفاوت چیز عجیبی نیست، خدا هم تفاوت را به رسمیت شناخته اما خدا دانایی داده و باید روی نقاط قوت و اشتراک تمرکز کنیم.

این روحانی صریح اللهجه تاکید کرد: عظمت پیامبر اکرم به شفای مریض یا زنده کردن مرده نیست. بلکه در این است که وقتی کسی از شهر، روستا یا قبیله دوری آمده و نشانی از تمدن در او نیست و از پیامبر می خواهد خاری را که در پایش رفته دربیاورد، این کار را انجام می دهد و در حالی که پایش را ماساژ می دهد از دینی که آورده می گوید. یا وقتی دیگری می گوید اگر با من کشتی بگیری با تو حرف می زنم، شرطش را می پذیرد. او با همین ها همراه است و با همین ها رفیق می شود.

اخلاق برای رسیدن به سیاست نیست، سیاست و حکومت و وزارت برای ترویج اخلاق است

زائری ادامه داد: در حالی که پیش از او بر سر یک تخم مرغ دو قبیله ماه ها و سالها می جنگیدند. اما به رسالت اخلاقی پیامبر کم توجهی می شود. او گفت من آمدم جان انسان ها را عوض کنم و روح انسان ها را تعالی بدهم و آنها را بالا ببرم. سیاست به خاطر این است که اخلاق درست شود نه برعکس. اخلاق برای این نیست که به سیاست برسیم. سیاست و حکومت و وزارت این است که اخلاق را رواج بدهیم.

کسی که بالاترین رای را آورده اگر اخلاق را رعایت نکند هرچقدر قدرت سیاسی داشته باشد فرقی نمی کند

وی با ابراز تاسف از اینکه دیگر در مترو کسی برای خانم بچه بغل یا پیرمردی که مهم است کراوات دارد یا ندارد بلند نمی شود، افزود: ما متاسفانه روز به روز پایین تر می آییم. به ویژه در برخوردهایمان. اگر اخلاق درست نشده باشد چه فایده ای دارد؟ کسی که توان و قدرتی دارد بالاترین رای را هم می آورد و در بالاترین مناصب قرار می گیرد اما اخلاق را رعایت نمی کند، او هرچقدر هم قدرت سیاسی داشته باشد فرقی نمی کند ما باید جامعه اخلاقی را درست کنیم.

نویسنده «حجاب بی حجاب» اذعان کرد: مردم وقتی پیغمبر اکرم را می دیدند از آنها می شد انتظار داشت رفتار دیگری داشته باشند و همین اتفاق هم می افتاد. مثل زمانی که یک خیمه را نگه داشتند چون کبوتری روی آن آشیانه کرده بود و از ترس اینکه اگر خیمه را باز کنند تخم پرنده آسیب می بیند، آن را باز نمی کنند. همه می روند و ساکنان آن خیمه چند روز بیشتر می مانند تا تکلیف پرنده مشخص شود. اینها از جامعه ای بوده اند که 20، 30 سال پیش همدیگر را می کشتند و به اینجا رسیده اند. ما قرار نیست 500 سال جلو برویم. خودمان درباره اول انقلاب شنیده ایم چه خبر بوده است. همین 40 سال پیش در همین شهرها و محیط مردمی بودند که حاضر بودند برای همدیگر جانشان را بدهند.

کسانی هستند که خانه هایشان را از نداشتن های مردم آباد کرده اند

زائری با اشاره به دیداری که با پسر شیخ رجبعلی خیاط داشته، اضافه کرد: روزی شیخ رجبعلی مدتی در صف کباب ایستاده بود تا بتواند یک سیخ کباب بگیرد. بعد می رود و آن را به یک حیوان می دهد. کسی که او را نگاه می کرده می گوید چرا برای او کباب گرفته ای گوشت خام هم می دادی می خورد. شیخ جواب می دهد این حیوان باردار است و گوشت خام دلش را در می آورد. پسر شیخ بعد از گفتن این خاطره زد زیر گریه و گفت از آن روز به امروز رسیده ایم که شیر خشک بچه را انبار می کنیم. اکنون چقدر مردانی هستند که در اولیات خود مشکل دارند و آبرویشان جلو خانواده شان می رود در همین جامعه زندگی می کنند و در کنارشان کسانی هستند که خانه هایشان را از همین نداشتن ها آباد می کنند.

اگر می خواستم معروف شوم راه های بهتر و بی دردسرتر نداشتم؟

وی در این باره که آیا با زدن حرفهای جنجالی دنبال معروف شدن است، پاسخ داد: هیچکسی از درون دل من یا دیگری خبر ندارد ما نمی توانیم همدیگر را قضاوت کنیم و به هم برچسب بزنیم. شاید من هم در دلم دنبال معروف شدن باشم و بعدا معلوم شود. به من می گویند می خواهی معروف شوی و مجلس و شورای شهر بروی. معمولا در پاسخ به کسانی که اینطور به من می گویند به آنها می گویم آیا واقعا راه های دیگری برای این هدف نبود و اینقدر ضریب هوشی من پایین است که از بین آن همه راه این که این همه دردسر دارد را انتخاب کنم. گیرم اینطور است آیا حرف من حرف حساب است؟ پزشکی که شما از او خوشتان نمی آید اگر به شما توصیه ای بکنید که دیگران هم می گویند و درست است عمل نمی کنید؟

زائری تصریح کرد: من در حرفهایم اصرار داشتم که از پیامبر حرف بزنم. اگر با فلش هایی که نشان می دهم مردم را به سمت مریدبازی دعوت کنم مصیبت است. من باید فلشی باشم که وعده درست بدهم و حرف حساب بزنم که مردم جذب بشوند اگر مردم را با آن هدف به خودم علاقمند کنم خرده بر من است؟ اگر جریان سیاسی، شبکه تلویزیونی یا برنامه موفق تر بود و مشتری پیدا کرد اگر در این برنامه به مردم تذکر بدهی که با هم مهربان تر باشند و رسالت خود را انجام داد، کارش درست است یا غلط؟ خطر این است که من مردم را به سمت خودم دعوت کنم. این موضوع کاملا مشخص است و مردم می توانند ببینند چه کسی مردم را به سمت خودش دعوت می کند و چه کسی به سمت ارزشهای بالاتر.

40 سال پیش روحانیت با ادبیات و برخورد زمان پیامبر مردم را جذب کرد

این روحانی مشهور درباره پذیرفتن حرف مخالف گفت: عظمت پیامبر اکرم و اهل بیت این است که کارنامه ای از خودشان به جا گذاشته اند که بدون تعارف درخشان ترین صحنه های پذیرش مخالف در آنها دیده می شود و ما از این نظر هیچ نسبتی با اهل بیت نداریم. برخی نمونه هایی که از رفتار پیامبر و اهل بیت با دشمنان داریم باورمان نمی شود که مگر می شود انسان اینقدر با تحمل و با حوصله نه تنها چیزی نگوید بلکه پذیرش داشته باشد. 40 سال پیش روحانیت با همین ادبیات و برخورد مردم را جذب کرد وگرنه اینگونه نبود که زندگی شان خوب باشد و سرشان درد بکند که بیایند انقلاب بکنند.

وی درباره جمله ای که مبنی بر «انقلاب جوان‌ها را از کاباره به میدان مبارزه آورد» گفته بود، اظهار کرد: بله انقلاب با همین داش مشتی ها سر و کار داشت و آمده بودند انسان بسازند. در زیارت اربعین خطاب به خدا می گوییم امام حسین جانش را فدا کرد تا مردم را نجات بدهند. اگر مردم نبودند دین و قرآنی نبود. ممکن است ما ظاهرشان را نپسندیم اما متاسفانه من آخوند نهج البلاغه و اصول کافی را نمی خوانیم. وقتی حضرت علی خطاب به مالک می گوید مردم خطا می کنند و ایراد دارند ای مالک حواست باشد آنها اشکال دارند و تو باید مراقب باشی تا به خط بیایند.

کسانی را که با یک تشر به ضدانقلاب تبدیل می شدند تحویل می گرفتند

زائری افزود: زمان انقلاب روحانیون کسی را که می شد با یک تشر و توهین و بداخلاقی به ضد انقلاب تبدیل شود طوری تحویل می گرفتند که به عکس آن تبدیل می شد. کسی بود که هر بار جلو در خانه امام خمینی به او توهین می کرد و وقتی پیدایش نبود، امام سراغش را می گرفت و خواست او را پیدا و درمان کنند و برایش دارو بخرند.

ضیاء نیز به سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد اشاره کرد که زمان آزادی اش از اسارت زندان بان ها هم گریه می کردند و زائری پاسخ داد: بله. این ها هست این ها که افسانه نیست و همین چند سال پیش بوده است. جوانی که به او انتقاد داریم در همین کشور مهدکودک و مدرسه و دانشگاه و سربازی رفته است. آیا ما بوی رفتار پیغمبر و امام صادق را به این مخاطب نشان دادیم که از او انتظار داریم؟

وی درباره دیگر جمله اش «آنکه تحمل می کند روحانی است آنکه تحمل نمی کند روحانی نما است» گفت: گاهی وقتها فکر می کنیم یک چیزهایی را ما کشف کردیم. در طول تاریخ بشر دچار افسردگی و دلزدگی شده است و چیز جدیدی نیست. یکی از چیزهایی که فکر می کنیم جدید است روحانی و روحانی نما است که امام صادق قبلا از آن سخن گفته است.

اگر نتوانیم ارزش حجاب را جا بیندازیم کسی که می گوید آن را نمی خواهد حق دارد یا ندارد؟

زائری درباره این جمله اش که «دختر خانمی که می گوید من حجاب نمی خواهم حق دارد» توضیح داد: گاهی یک بخش کوچک از مصاحبه ای را بولد می کنند و قبل و بعد آن درست شنیده نمی شود. اگر بخواهیم درباره امر به معروف و نهی از منکر سخن بگوییم مفهوم حقیقی آن یعنی دلسوزی و اینکه من بی اعتنا نباشم. مثلا فکر کنید همین الان روی آنتن زنده آب بینی من بیرون آمده و همه دارند می بینند، وقتی شما به من بگویی تا پاکش کنم می شود امر به معروف. حجاب ارزشی است که در اروپا زنان مسلمان به خاطر حفظ این ارزش زندان می روند، مصیبت می کشند، از کار بیکار و کارتن خواب می شوند و اگر من نتوانم این ارزش را درست جا بیندازم، بعد کسی بگوید آن را نمی خواهد حق دارد یا ندارد؟

وی در خصوص جمله «قرار نبود روحانیت در همه چیز اظهارنظر کند» گفت: لباسی که من پوشیده ام برای این است که در دینداری مردم نقشی ایفا کنم اگر قرار بود مهندس پتروشیمی شوم باید نفت می خواندم. استثناها را کار ندارم کسی ممکن است 7 تا زبان صحبت کند یا سه مدرک دکتری داشته باشد اما به طور طبیعی انسان ها باید در حوزه تخصصی و تجربه خودشان نظر بدهند. اساسا دین هم نیامده که تجربه ها و دستاوردهای انسانی را تحقیر کند. ما نوری را که داریم از دانش توماس ادیسون است که به عنوان یک انسان موفق به او احترام می گذاریم. یا به ماری کوری و پاستور احترام می گذاریم قرار نیست بگوییم همه چیز را من باید درست کنم.

ممیزی فعلی هیچ کارآمدی مثل سابق ندارد

وی در پایان درباره جمله ای که مبنی بر «ممیزی کتاب به شکل کنونی به کتاب لطمه می زند» گفته بود، بیان کرد: چون هفته کتاب است بد نیست بگوییم ممیزی فعلی هیچ کارآمدی مثل سابق ندارد. چرا که هر کتابی بخواهیم پی دی اف آن در فضای مجازی یا نسخه کاغذی آن پیش دستفروش ها چه بسا با تیراژ بالاتری وجود دارد. اما کتاب هایی که مجوز می گیرد 200، 300 نسخه یا در بهترین حالت در 500 نسخه چاپ می شود و کارکرد سابق برای ممیزی وجود ندارد. چه کسانی بیشتر دنبال ممیزی هستند؟ پول ممیزی را ارشاد می دهد و فحش را جمهوری اسلامی می خورد. ناشرها وقتی با نویسنده ای تعارف دارند به او می گویند ارشاد مجوز نداد یا اگر مشکلی برای کتابشان پیش آمد می گوییم ارشاد مجوز داده است!

«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:45 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار