در نشستی با حضور مدیران پیام‌رسان‌های داخلی بررسی شد

چرا مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی کوچ نکردند؟

تهران (پانا) – در نشستی با حضور مدیران پیام‌رسان‌های داخلی، فراکسیون فضای مجازی مجلس و مدیرانی از وزارت ارتباطات دلایل مهاجرت نکردن مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و براین نکته تاکید شد که علاوه بر نبود قانون برای ساماندهی پیام‌رسان‌ها، به وجود آمدن فضایی اجتماعی پس از فیلترینگ تلگرام موجب شد تا مهاجرت به سمت پیام‌رسان‌های داخلی پایدار و گسترده نباشد.

کد مطلب: ۸۷۲۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی کوچ نکردند؟

احسان قاضی‌زاده هاشمی، رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس در نشست بررسی علل مهاجرت نکردن مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی که به میزبانی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد با اشاره به اینکه در ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی کمبود قانون داریم، گفت: در عرصه فضای مجازی تنها چهار قانون اختصاصی داریم و در صورت‌ نیاز به سایر قوانین فرهنگی یا تجاری استناد می‌شود.

وی افزود:‌ متن اولیه طرحی با عنوان حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در مجلس در حال‌ نگارش است که برای بهبود این طرح نیازمند اعلام نظر کارشناسان پیام‌رسان‌های داخلی هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی از حمایت ۱۰۰ درصدی از پیام‌رسان‌های داخلی انتقاد کرد و افزود: پیام‌رسان‌های داخلی باید به فعالیت خود به دیده یک کسب‌وکار تجاری نگاه کنند و برای درآمدزایی، برنامه‌ریزی کنند. در مورد سایر پیام‌رسان‌های خارجی یا سرویس‌های خدماتی فعال در فضای مجازی، شاهد این هستیم که بدون دریافت حمایت دولتی، به‌ راحتی در فضای اقتصادی ایران فعالیت می‌کنند.

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد عمومی را که مهم‌ترین سرمایه یک شرکت است از دست‌ داده‌اند و باید برای جلب اعتماد عمومی از ابزارهای بازاریابی و فنی استفاده کنند.

وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون مرتبط با خود را در مجلس شورای اسلامی ندارند و تنها یک کمیته زیر نظر کمیسیون فرهنگی شکل گرفته است اما با تشکیل فراکسیون فضای مجازی، ۷۱ نماینده، قوانین مورد نیاز فضای مجازی را تهیه خواهند کرد.

وی با گلایه از نگاه سیاسی به مسائل فنی اعلام کرد: باید به فضای مجازی نگاه فنی داشته باشیم و در صورت حاکم شدن نگاه سیاسی صرف، آسیب کلانی به کشور وارد خواهد شد.

وی افزود: ما باید بحث فضای مجازی را جدی بگیریم و کاملا حرفه ای به آن بپردازیم. آموزش و پرورش پاشنه آشیل توسعه کشور است که در این زمینه می تواند کمک کند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در ایجاد زیرساخت نسبت به تحولات جدید و به لحاظ دانش و روش عقب هستیم. باید توجه جدی به این مقوله انجام شود تا رویکرد علم وفناوری را به این سمت و سو سوق داد و از نگاه سیاسی بپرهیزیم.

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس خطاب به وزیر ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت یکسانی انجام دهد و این موضوع که از بین ۶ پیام‌رسان داخلی، تنها به دو پیام‌رسان نگاه ویژه کنند پرهیز شود.

قاضی‌زاده هاشمی گفت:‌امیدواریم تا پایان مجلس دهم نگارش طرح حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به‌ پایان برسد.

وی گفت: بنده از پیام‌رسان سروش، بله، واتس آپ و اینستاگرام و توییتر استفاده می‌کنم و از زمانی که تلگرام فیلتر شد به این پیام‌رسان برنگشتم.

عزم ملی برای ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد

در ادامه این نشست مهدی داوری، مدیرعامل پیام‌رسان بیسفون گفت: در ساماندهی فضای مجازی، عزم ملی وجود ندارد و شاهد برخوردهای سلیقه‌ای در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی هستیم.

مدیرعامل پیام‌رسان بیسفون با اشاره به اینکه در کشور برای ساماندهی فضای مجازی، عزم ملی وجود ندارد و شاهد برخوردهای سلیقه‌ای در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی هستیم گفت: متاسفانه تعریف مشخصی از پیام‌رسان‌های داخلی وجود ندارد و تعدادی از شرکت‌ها از این خلأ قانونی استفاده کرده و به اسم پیام‌رسان داخلی اما با استفاده از قالب پیام‌رسان‌های خارجی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل پیام‌رسان بیسفون گفت: از سال 91 تا به امروز هیچ مسئول دولتی از پیام‌رسان بیسفون بازدید نکرده است و ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی دارای اشکال‌های فراوانی است.

بعضی از اقدام‌های سلبی کمکی به پیام‌رسان‌های داخلی نمی‌کند

در ادامه این نشست ایمان عیسی زاده، مدیر فنی پیام‌رسان سروش با تاکید براینکه جو روانی ایجاد‌شده در جامعه یکی از مهم‌ترین علل مهاجرت نکردن مردم از این پیام‌رسان های داخلی است افزود: پیام‌رسان سروش از نظر فنی، توان میزبانی از کاربران داخلی و خارجی را دارد اما جوسازی برخی از رسانه‌های خارجی در کاهش اعضای این پیام‌رسان تأثیرگذار بود.

وی تصریح کرد: برخلاف بعضی از اخبار منتشرشده، هاتگرام امکان جدا شدن از بسترهای تلگرام را در کوتاه‌مدت ندارد.

عیسی‌زاده تاکید کرد: تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری در توان پیام‌رسان‌های داخلی نیست و در این مورد وزارت ارتباطات باید زیرساخت‌های موردنیاز را فراهم کند. در این‌ صورت پیام‌رسان‌های داخلی امکان پرداختن به امکانات فنی و سهولت استفاده کاربران را خواهند داشت.

مدیر فنی پیام‌رسان سروش افزود: تشکیل نهادهای موازی موجب ایجاد مشکلات بیشتر برای پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود. انجام بعضی از اقدام‌های سلبی نه‌تنها به پیام‌رسان‌های داخلی کمک نمی‌کند بلکه باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به این پیام‌رسان‌ها می‌شود.

عیسی زاده خاطرنشان کرد: چرا از پیام‌رسان‌ها حمایت‌های سلبی می‌کنید، چرا می‌گویید موبایلی که وارد کشور می‌شود باید پیام‌رسان ایرانی بر روی خود نصب داشته باشد.

همچنین در ادامه این نشست، محسن غفاری ، مدیرعامل پیام‌رسان ایتا نیز نسبت به عملکرد مرکز ملی فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌بایست نقش بیشتری در نظارت بر فعالیت‌های این مرکز ایفا کند.

وی تاکید کرد: درباره مراحل انتخاب دو پیام‌رسان برای حمایت‌های ویژه، اشکال‌هایی وجود دارد و کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی از امکانات فنی پیام‌رسان ایتا بازدید نکرده‌اند.

انتظارات در سند حمایتی برآورده نشد

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در بنگاه‌های رسانه‌ای فضای ضد تبلیغ نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی را هدایت می‌کنند، گفت: من تنها در تعداد محدودی از پیام‌رسان‌های داخلی عضو هستم.

فتاحی گفت: با توجه به اقدام‌هایی که در سند حمایت از پیام‌رسان داخلی پیش‌بینی شده بود انتظارها برطرف نشد و در شکل گرفتن پیام رسان بومی رشد نکردیم.

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات گفت: این وزارتخانه وظایف خود را در قبال پیام‌رسان‌های داخلی انجام داده است اما هنوز توپ در زمین وزارت ارتباطات و دولت قرار دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد:‌ وزارت ارتباطات در پاسخ به میزبانی سرورهای ایرانی از هاتگرام و تلگرام طلایی هیچ خدمات رایگانی ارائه نمی‌دهد و اعلام سکوت وزارت ارتباطات، بازی رسانه‌های خارجی برای تخریب پیام‌رسان‌های داخلی است.

حضور هاتگران و تلگرام طلایی از رفتن مردم به سمت پیام‌رسان‌های داخلی جلوگیری کرد

وی حضور هاتگرام و تلگرام طلایی را در مهاجرت نکردن مردم به‌سمت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی مؤثر دانست و افزود: اقدام‌های اولیه برای شکل گرفتن یک پیام‌رسان داخلی موفق انجام شده است و وزارت ارتباطات حمایت‌های خود را روی دو پیام‌رسان گپ و سروش متمرکز خواهد کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: از سال گذشته صنعت ساماندهی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که گام مؤثری برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به‌شمار می‌رود. وزارت ارتباطات وظایف محوله خود را به‌صورت کامل اجرا کرده است.

وی در ادامه اضافه کرد: فتوای مقام معظم رهبری در عدم انتشار اطلاعات کاربران می‌تواند در اطمینان خاطر کاربران در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی مفید باشد اما سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی نیز باید وظایف خود را در این‌خصوص به‌صورت کامل اجرا کنند.

فتاحی در ادامه تأکید کرد: امنیت اطلاعات، صرفه اقتصادی و سهولت استفاده، سه دلیل عمده استقبال مردم از پیام‌رسان‌ها است و پیام‌رسان‌های داخلی می‌بایست در اجرای این سه شرط اصلی تلاش خود را به‌کار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار