در برنامه رو در رو مطرح شد: آمریکا توان تصمیم گیری در آتش سوزی کالیفرنیا نداشت

تهران (پانا) - کارشناس برنامه رو در رو معتقد است، ناتوانی آمریکا در خاموش کردن آتش سوزی وسیع کالیفرنیا هشدار جدی در کاهش قدرت تصمیم گیری در ایالات متحده است و مردم آمریکا از سیستم علاوه بر نارضایتی، نا امید هم شدند.

کد مطلب: ۸۷۲۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد
در برنامه رو در رو مطرح شد: آمریکا توان تصمیم گیری در آتش سوزی کالیفرنیا نداشت

ناتوانی آمریکا در خاموش کردن آتش سوزی وسیع کالیفرنیا هشدار جدی در کاهش قدرت تصمیم گیری در ایالات متحده است و مردم آمریکا از سیستم علاوه بر نارضایتی، نا امید هم شدند.

به گزارش روابط عمومی شبکه چهارسیما، برنامه 《رو در رو》 این هفته به بحران در مدیریت بحران آمریکا پرداخت و مراد عنادی کارشناس و مجری برنامه با حضور جهانبخش ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل دکتر عباس کوچ‌نژاد کارشناس حقوق بین‌الملل مدیریت بحران در ایالات متحده را به بوته نقد گذاشتند.

ابتدا مراد عنادی با طرح وضعیت کنونی ایالات متحده اظهار کرد: شیوه مدیریت بحران‌ در امریکا از چالش‌های تکراری است که همواره انتقاداتی را به همراه داشته و این بار در آتش‌سوزی کالیفرنیا جدی‌تر شده است و مطابق آمارها در این آتش‌سوزی کالیفرنیا ۴۴ کشته شدند، 7 هزار سازه نابود شد، و بیش از ۹۳۰۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در آتش سوخت.

وی افزود: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا در سیاست فرار به جلو، شکست مدیریت بحران در مهار آتش‌ سوزی کالیفرنیا به «مدیریت افتضاح» جنگل‌ها نسبت داد و تهدید کرده بودجه فدرال کالیفرنیا را در بخش مدیریت جنگل‌ها قطع خواهد کرد.

مرادی همچنین گفت: مشابه این «مدیریت افتضاح» در حوادث مشابه دیگر نظیر طوفان و سیل، و بحران قانون آزادی سلاح هم روی داده و انتقاد عمومی از ناکارامدی سیستمی امریکا در مواجهه با بحران‎ها را در پی داشته است به گونه‌ای که سالانه 35 هزار نفر در امریکا به دلیل تیراندازی مسلحانه جان خود را از دست می‌دهند. انتقاد از ناکارامدی سیستمی در امریکا در حوزه‌های دیگر اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی هم جدی است، به گونه‌ای که برخی کارشناسان، از تزلزل در مدیریت بحران به عنوان یکی از عوامل افول قدرت امریکا در ابعاد مختلف داخلی و بین‌المللی یاد می‌کنند.مردم آمریکا از عملکرد سیستم ناامید هستند.

جهانبخش ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص بحران و فازهای آن بیان کرد: نظام تصمیم می تواند با اتخاذ آن بحران را حل کند که اگر نتواند به چالش منتج می شود.

ایزدی همچنین ادامه داد: چنین بحرانی ناشی از وجود خلاء در نظام تصمیم گیری است.

این کارشناس روابط بین الملل وی با اشاره به فضای مجازی و گستردگی آن اظهار کرد: یک سیستم در این شرایط می تواند پاسخگوی همه مطالبات مطرح در فضای مجازی نباشد و وضعیت به مشابه بر آفتاب می شود گویا در کشوری چون آمریکا مسائل را شاهد باشیم گویا در آنجا هستیم.

ایزدی خاطر نشان کرد: مسائل به صورت نقطه ای دیده می شود و نه فرآیندی و در موقعیت رخدادهای طبیعی با این دیدگاه یک سیستم ناتوان دیده می شود.

وی خصوص موقعیت کالیفرنیا در آتش سوزی اخیر بیان کرد: نه تنها در این موضوع بلکه در مسائل دیگر هم ناتوانی در تصمیم گیری مشهود است و مردم در آمریکا نه تنها از عملکرد سیستم ناراضی هستند بلکه نا امید هم هستند.

سیاست پوپولیستی ترامپ در ابرقدرتی آمریکا ایجاد بحران کرده

عباس کوچ‌نژاد کارشناس حقوق بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: آمریکا در چند فاز قرار رو به جلو کرده از جمله فشار به نهادهایی چون ناتو همچنین فشار به سازمان ملل با این بهانه که تامین کننده منافع آمریکا نیست.

کوچ نژاد با طرح این موضوع که شریک تجاری آمریکا ابتدا چین و سپس کاناداست، گفت: آمریکا حتی همسایگان خود را هم گله مند می کند و یک بحران در روابط ابر قدرت جهان حادث شده و این به سیاست پوپولیستی ترامپ مربوط می شود.

وی به سخنان اخیر مکرون اشاره کرد و افزود: سخنان مکرون در یکصد سالگی فرانسه مبنی بر داشتن اتحاد نظامی و مقابله با روسیه و چین و آمریکا هم مورد اعتراض آمریکا قرار می گیرد و این را یک توهین می داند.دموکراسی یعنی با رای مردم پایین بیایند.

جهانبخش ایزدی در این نشست با بیان اینکه ارتش آمریکا روشی دارد که هر کسی روی کار بیاید همین وضعیت را خواهد داشت، افزود: در دموکراسی غزل مهم است چرا که بسیارند آنهایی که با رای مردم بالا می آیند و با رای مردم پایین نمی آیند.

این کارشناس روابط بین الملل همچنین بیان کرد: در دموکراسی رای آگاهان مهم است و نیازهای کوتاه مدت مردم و شعارهای زودبازده جامعه را دچار هیجان می کند و ترامپ روی کار می آید.

این کارشناس روابط بین الملل تاکید کرد: در بررسی شخصیت ترامپ باید گفت که ترامپ هیچگاه در چارچوب های سیاسی آمریکا نبوده و خوی معامله گری دارد و به همین دلیل به بسیاری از وعده های خود عمل کرده و بخشی از برنامه های آن ماموریت حزب جمهوری خواه است و همه اقدامات آمریکا ناشی از خود شیفتگی نیست.

تقابل در تند روی و افراطی گری حزبی

کوچ نژاد نیز در مقابل طرح این موضوع که وضعیت اجتماعی آمریکا تقابل شدید دو حزب دموکرات و جمهوری خواه است، گفت: تاکنون چپ و راست میانه روی کار می آمدند و روی کار آمدن یک راست افراطی در آمریکا شکاف و دو دستگی را ایجاد کرده است و در حزب دموکرات هم چون جمهوری خواه بحران بین انتخاب در افراطی گری وجود دارد.

لابی و رسانه ابزار قدرت حزب جمهوری خواه

ایزدی در بخشی از سخنان خود بیان کرد: در خصوص فروش سلاح های نظامی سود چهل به ۱۰ است و در اقتصاد ملی آمریکا نقش کمی دارند و مسائل آنها بسیار محرمانه است هر چند که اطلاعات آنها قابل کپی برداری نیست و جمهوری خواهان در این حوزه معتقدند که سلاح با تکیه بر لابی قدرت قابل توجهی ایجاد می کند.


این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: رسانه هم دیگر محور قدرت از نگاه حزب جمهوری خواه در آمریکاست.

مجوز سلاح در قانون اساسی
کوچ نژاد کارشناس حقوق بین الملل در رابطه با موافقان و مخالفان سلاح در جامعه آمریکا بیان کرد: در جامعه آمریکا دو دسته هستند در مورد سلاح و البته قانون اساسی در آمریکا مقدس است و سلاح و مجوز آن در قانون اساسی قید شده و امکان تغییر آن موجود نیست و امروز خشونت در فضای مجازی بسیار در معرض دید همگان است.


تکثیر سلاح مورد نظر است

ایزدی با طرح مسائلی پیرامون سلاح اظهار کرد: در تفکری که سلاح عامل قدرت است خلع سلاح مطرح نمی شود بلکه تکثیر آن مورد توجه است و باید توجه کرد که در مدرنیسم عقلانیت داریم و در پست مدرنیسیم احساسات جای عقلانیت را می گیرد و یک شاخص برای سیستم مدرنیسم بخش نهادینه شدن است که نهادها امروز دچار مشکل شدند.

این کارشناس روابط بین الملل در بخشی از سخنانش افزود: گزارش ها نشان می دهد تسلیحات نظامی آمریکا پوسیده و به طور زیر بنایی دچار چالش شدند.

آمار زندانیان آمریکا ۲ میلیون نفر است

کوچ نژاد در مورد افزایش زندانیان در آمریکا به ۲ میلیون نفر اشاره و افزود: وضعیت فعلی آمریکا به نحوی است که به بسیاری از معاهدات حقوق بشری نپیوسته است و با وجود آنکه ابزار سیاسی را دارند و الان آمریکا از منظر حقوق بشری در داخل و خارج مطلوبیت چندانی ندارد و مشکلاتی دارد و مورد انتقاد است.

بهره برداری آمریکا از جامعه مهاجر

ایزدی در رابطه با شاخص اختراعات آمریکا بیان کرد: ۲.۵ میلیون اختراع در سال ۲۰۱۴ ثبت شد و در سال ۲۰۱۵ نیز ۹۰۰ هزار اختراع به این آمار اضافه شد و آمریکا از جامعه مهاجران بهره برداری می کند و در آن بخش که آمریکایی ها جامعه خود را برتر می دانستند به ابرقدرتی دست یافتند و یک خوش شانسی برای آمریکا به وجود آورده که سیستم رقیب پرور است و نه دشمن پرور!

مراد عنادی یادآور شد: پیامد این سیستم دشمنی است.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: در چارچوب قواعد جدید اتفاقی رخ می دهد که و آمریکا در خیلی از جهات اول بودن خود را از دست می دهد.

ارتباط تنگاتنگ مالی آمریکا و چین

کوچ نژاد در ادامه پیرامون خروج آمریکا از بسیاری از معاهدات و احتمال پیوستن به معاهدات جدید بیان کرد: ترامپ یک تاجر است و آمریکا هزار و ۱۵۰ میلیارد دلار به چین بدهکار است و چین هم ۳۵۰ میلیارد دلار تجارت سالانه با آمریکا دارد.


این کارشناس حقوق بین الملل در مورد میزان موفقیت آمریکا در اعمال سیاست های یکجانبه گرایی گفت: این سیاست ها در کوتاه مدت جواب می دهد و در بلند مدت هم دیگر قدرت ها و افکار عمومی به مقابله با آن می پردازند.


آمریکا هنوز قدرت رهبری دارد

ایزدی در سخنان پایانی خود اظهار کرد: آمریکا هنوز هم توانایی رهبری خود را از دست نداده و اقتصاد همگون به نحوی است که قدرت آمریکا دیر افول کند.
مجله 《رو در رو》سه شنبه ها ساعت 19 به صورت زنده پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار