رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش خبر داد

رایزنی با سازمان ملل متحد و سمن‌های بین‌المللی برای کاهش اثر تحریم بر کودکان

تهران (پانا) - قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل از رایزنی با نهادهای بین‌المللی و سمن‌ها برای کمتر شدن آثار و آسیب تحریم‌ها بر کودکان خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۲۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
رایزنی با سازمان ملل متحد و سمن‌های بین‌المللی برای کاهش اثر تحریم بر کودکان

غلامرضا کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا به دیدار روز گذشته خود با برتراند بنویل، معاون منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای یونیسف و ویل پارکس، نماینده یونیسف در ایران اشاره کرد و گفت: «در این ملاقات روابط وزارت آموزش و پرورش کشورمان با یونیسف و طرح‌ها و پژوهش‌هایی بررسی و مقرر شد با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، مجامع بین‌المللی از جمله نهادهایی مانند سازمان ملل متحد همکاری بیشتری با کشورمان داشته باشند؛ با این معنا که این موضوع در سطح افکار عمومی دنیا بهتر تبیین شود و نیز نهایت تلاش انجام شود تا تاثیر تحریم‌ها روی کودکان و اقشار آسیب‌پذیر کمتر شود.»

دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی) در ایران ادامه داد: «به هر حال برای این موضوع سازمان ملل متحد هم برنامه‌هایی را تدارک دیده است و در سطح بین‌المللی سلسله فعالیت‌هایی در حوزه‌های آموزش، دارو و ... انجام می‌شود تا اثر تحریم‌ها کمتر شود.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: «قرار شده است با هماهنگی وزارت خارجه، کانال‌هایی در سطح نهادهای سازمان ملل متحد پیگیری شود که حضور و معرفی ایران در مجامع بین‌المللی بیشتر صورت گیرد. ایران فعالیت‌های عظیمی را در سطح بین‌الملل انجام می‌دهد، از جمله 480 هزار دانش‌آموز پناهنده را در کشور تحت پوشش دارد. قرار شد نهادهای سازمان ملل متحد توجه بیشتری به این فعالیت‌ها داشته باشند تا توجه مجامع بین‌المللی و سمن‌ها را جلب کنند و از این طریق آسیب‌هایی که به کودکان وارد می‌شود، کمتر شود.»

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل تعداد پناهندگان کشور را 3 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: «البته این آمار دقیق نیست، از این تعداد، 1 میلیون پناهنده ثبت‌شده و 2 میلیون هم پناهنده ثبت‌نشده هستند. از مجموع همه اینها هم 480 هزار نفر، دانش‌آموزان هستند که در مدارس کشورمان تحصیل می‌کنند.»

کریمی حجم هزینه‌های مالی کشورمان برای دانش‌آموزان پناهنده را حدود هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «به طور متوسط در هر سال تحصیلی برای یک دانش‌آموز پناهنده 2میلیون و 200 تا 2میلیون و 500هزار تومان هزینه می‌شود. کمک سازمان‌های بین‌المللی اما در حد دو یا سه درصد حجم کمک‌ها است. البته کمیساریای عالی پناهندگان و سمن‌های بین‌المللی کمک‌های محدودی را در زمینه ساخت مدرسه و برخی تجهیزات انجام می‌دهند اما حجم این کمک‌ها بسیار محدود است.»

او افزود: «انتظار ما در این شرایط تحریم این است که سازمان‌های بین‌المللی و سمن‌ها مشارکت‌ بیشتری داشته باشند تا آسیب‌های کمتری به کودکان در سایه تحریم وارد شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار