گزارش پانا از نشست خبری جشنواره تئاتر مقاومت

تقارن برگزار جشنواره فیلم و تئاتر مقاومت ناخواسته بود

تهران (پانا) - امیر نصیربیگی، دبیر جشنواره تئاتر مقاومت با اشاره به زمان فراخوان جشنواره تئاتر مقاومت از ناخواسته بودن تقارن دو جشنواره فیلم تئاتر و مقاومت خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۲۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
تقارن برگزار جشنواره فیلم و تئاتر مقاومت ناخواسته بود

صبح امروز نشست خبری شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با حضور امیر نصیربیگی و نصرالله قادری، دبیر و قائم مقام جشنواره در تئاتر شهر برگزار شد .

در بخشی از این نشست نصیربیگی دبیر جشنواره با اشاره به این مطلب که دی ماه سال گذشته فراخوان برگزاری این رویداد هنری جشنواره منتشر شده است گفت: جشنواره در بخش‌های مختلف معرفی و هیأت‌های انتخاب از ۵۵۰ اثر به مرحله بازبینی رسید و ۱۴ کار صحنه‌ای و ۱۵ گروه از بخش محیطی و خیابانی نیز برای اجرا انتخاب شدند، همچنین بخش محیطی غیر رقابتی و خیابانی نیزرقابتی خواهد بود.

به گفته نصیر بیگی آثار برگزیده متون نمایشی به همراه چند مجلد دیگر از سال‌های قبل در اختتامیه چاپ و رونمایی می‌شود و همچنین در عرصه عکس و پوستر آثار جمع‌آوری شده و در روزهای آتی داوری کارها انجام و برگزیدگان در اختتامیه معرفی می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به همزمان بودن تاریخ جشنواره فیلم مقاومت با جشنواره تئاتر مقاومت اظهار کرد: جشنواره از ششم تا دهم آذر ماه برگزار می‌شود که این جابجایی به دلیل تقارن با جشنواره فیلم مقاومت بود.

نصیر بیگی در ادامه یاداور شد : طبق پیش بینی‌ها افتتاحیه جشنواره با ادای احترام هنرمندان در مرقد امام و بعد بر مزار شهید آوینی برگزار خواهد شد و در تاریخ ششم تا نهم اجراها برگزار و در تاریخ دهم ساعت ۱۷:۳۰ اختتامیه جشنواره با حضور هنرمندان در حوزه هنری برگزار می‌شود..

وی درباره بخش سمینار پژوهشی گفت : روز گذشته در همین مکان سمینار پژوهشی برگزار و مقالات ارائه و کتاب بیم‌ها و امیدها منتشر و ان‌شاالله ادامه این امر را به صورت نشست‌های مقطعی خواهیم داشت.

در بخش دیگری از این نشست نصیربیگی درباره این موضوع که چرا تولیدات عرصه دفاع مقدس در سال‌های اخیر کم بوده گفت: ما نیاز داریم همه متولیان در این حوزه کمک کنند تا آثار به تولید برسد. ما هم تابع اصولی هستیم که در فراخوان منتشر شده است. ما در فراخوان قید کردیم که آثار از سال ۹۵ به جشنواره ارسال شود؛ چون از آن تاریخ جشنواره برگزار نشده بود.

وی با بیان اینکه اجرای عمومی منعی برای ارسال آثار به جشنواره نبود، توضیح داد: ما نیاز داریم کارهای بیشتری در این عرصه تولید شود. به هر حال وضعیت اقتصادی مشخص است و درگیر کردن گروهای بیشتر هزینه زیادی داشت..

دبیر این رویداد هنری در ادامه درباره بخش کودک و نوجوان گفت: ۶ کاندیدا برای بخش کودک به صورت غیررقابتی در نظر گرفته شده که احتمالاً پنج کاردر این جشنواره به روی صحنه می‌روند.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت همچنین درباره دلایل تقارن برگزاری جشنواره فیلم و تئاتر مقاومت گفت: ما دی ۹۶ فراخوان دادیم و آن زمان هیچ جشنواره‌ای فراخوان نداده بود. ما از ابتدا افتتاح تماشاخانه سرو و رونمایی پوستر و فراخوان جشنواره را داشتیم و بقیه‌اش در حوزه کاری ما نیست.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت در زمینه اعتبارات و بودجه نیز گفت: زمانی که جشنواره در نقطه افتتاح بود، من افتخار داشتم که مدیرعامل انجمن دفاع مقدس باشم و حتی قرار بود کارهای بین‌المللی هم داشته باشیم اما با وضعیت مالی بنیاد روایت بودجه، کسر شد و تأسف خوردیم و امسال هم بودجه خیلی کم شده است.

نصیربیگی اظهار داشت: در چهلمین سال انقلاب کتاب «در پی عشق دویدن» شامل داستان‌هایی از دفاع مقدس منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش نصرالله قادری با اشاره به این مطلب که فراخوان جشنواره امسال خیلی گسترده‌تر از حوزه مقاومت بود، گفت: هیچ بشری روی زمین از جنگ دفاع نمی‌کند اما درباره اینکه سال‌های قبل کارهای ضد مقاومت هم ارائه شده ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم و باید مسئولان آن دوره‌ها نظر بدهند، تجربه می‌گوید که قضاوت درباره کارها به نوع نگاه افراد و منتقدان بازمی‌گردد؛ هرچند هنرمند هم حق خطا دارد و اگر این دایره را ببندیم، فقط به کارهایی می‌رسیم که در سال‌های اول مقاومت شاهد بودیم. در جشنواره امسال هم کسانی کارها را انتخاب کردند که از همه لحاظ موجه بودند.

قادری با بیان اینکه این کتاب به جشنواره نخواهد رسید، گفت: تئاتر در این مملکت چرخ پنجم ماشین هم نیست. مسئولان ما وقتی از هنر صحبت می‌کنند معمولاً تئاتر از یادشان می‌رود؛ تئاتر مقاومت که جای خود دارد! اگر اجازه به ما می‌دادند، تئاتر با منظر مقاومت در عرصه بین الملل اجرا می‌شد، خیلی خوب بود. ما الان هرچه قدر درباره کارها بگوییم شعاری می‌شود.

.

.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار