هشدار عضو شورای شهر تهران به تخریب باغ ۲۹هزار متری اراج

تهران (پانا) - عضو کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش باغات شورای شهر تهران درباره نابودی احتمالی باغ ۲۹ هزار متری اراج هشدار داد .

کد مطلب: ۸۷۱۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
هشدار عضو شورای شهر تهران به تخریب باغ ۲۹هزار متری اراج

زهرا صدراعظم نوری در تذکری درباره تخریب باغ اراج در منطقه ۱تهران گفت: حفظ و صیانت از باغ‌ها و فضای سبز شهر تهران یکی از رویکردهای اساسی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم است. از همین روی شورای اسلامی شهر تهران در اسفند سال 1396 توقف صدور پروانه و ساخت و ساز در باغ‌ها را تصویب کرد و همواره به دنبال تسری این نگاه به سطوح مختلف تصمیم‌گیری و اجرایی بوده است.

او ادامه داد: با وجود این رویکرد صریح در شورای شهر تهران، بعضا شاهد رویه‌های گذشته در مناطق هستیم به عنوان نمونه یکی از لکه‌های بزرگ باغ شمال شرق تهران موسوم به باغ اراج است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه باغ اراج با مساحت 29 هزار متر مربع در محله اراج وجود داشته است که پهنه آن G111 بوستان عمومی است، گفت: در سال 1394 این باغ ابتدا از سوی سوءاستفاده‌گران خشک شده است و در یک حادثه مشکوک، آتش‌سوزی گسترده‌ای در این باغ رخ داده است. این آتش‌سوزی که بیش از هزار اصله درخت این باغ را از بین برده است به قدری گسترده بود که منطقه شمالی تهران را تحت‌الشعاع قرار داد و طبق برآورد اولیه 80 درصد باغ سوزانده شده است.

عضو شورای شهر تهران افزود: به‌دلیل این آتش‌سوزی دادستان انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت‌المال به عنوان مدعی‌العموم به این پرونده ورود کرد و کمیسیون ماده 7 قانون حفظ و گسترش فضای سبز با اعمال ماده 4 قانون (تعقیب قضایی مالکین) تبصره یک ماده ششم (تصرف ملک از طریق دادگاه) و 85 میلیارد تومان خسارت و جهت احیا باغ، غرس 5 هزار اصله درخت را برای این ملک رای صادر کرد.

نوری گفت: با وجود اینکه پرونده به‌دلیل مالکیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بهره‌برداری اوقاف در دادگاه ویژه روحانیت مفتوح بوده است اما پیگیری موثری از سوی شهرداری وقت منطقه صورت نگرفته است. حتی شهرداری منطقه طرح تغییر کاربری این باغ از بوستان عمومی به برج را تهیه و در سال جاری به کمیسیون ماده 5 ارسال می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون ماده 5 نیز با توجه به تدوین نکردن ضوابط ساخت‌وساز در باغ‌ها در جلسه 579 مرداد ماه سال جاری، رای به عدم موافقت با طرح پیشنهادی را صادر می‌کند، اضافه کرد: اما با وجود عدم امکان صدور پروانه برای باغ‌ها، شهرداری منطقه در مهر ماه مجوز دیوارکشی برای این باغ صادر و در آبان ماه نیز مجوز گودبرداری 30 درصد را صادر می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران با طرح چند سوال به شهرداری تهران و سایر نهادهای ذی‌ربط جهت تذکر داد و گفت: چرا تاکنون دادگاه عمومی و انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت‌المال وضع این ملک و املاک مشابه را مشخص نکرده است؟ اداره کل حقوقی شهرداری تهران تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

وی ادامه داد: توافقات صورت گرفته به صورت مبهم و غیر شفاف مالکین و شهرداری، سبب از بین رفتن پیگیری استیفای حقوق شهر شده و هیچ گونه برخوردی با متخلفین صورت نپذیرفته است. چرا شهرداری تهران جهت حصول نتیجه اعمال تبصره یک در یک سال گذشته چه اقدام موثری انجام داده است؟ چرا با وجود مفتوح بودن پرونده این ملک در دادستانی تهران، منطقه مربوطه طرح توجیهی صدور پروانه به کمیسیون ماده 5 ارسال نکرده و پیگیر ساخت و ساز در این باغ و تغییر کاربری آن است؟

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شهرداری منطقه به چه استنادی و چرا بدون صدور پروانه مجوز گودبرداری 30 درصد سطح اشغال را صادر کرده است؟ بازرسی شهرداری تهران چرا تاکنون درباره این ملک گزارشی ارایه نکرده و از این اقدامات جلوگیری نکرده است؟

وی ادامه داد: چرا در دوره جدید مدیریت شهری طرح‌های تغییر کاربری پهنه‌های فضای سبز به کمیسیون ماده 5 ارسال شده و با وجود کمبود فضای سبز شهر تهران همچنان میل به بارگذاری و تخریب فضای سبز در کمیسیون ماده 5 وجود دارد؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار