وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: بانک اطلاعات کودکان دارای معلولیت ایجاد می‌شود

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد بانک اطلاعات از کودکان دارای معلولیت با ثبت توانمندی‌های آن‌ها برای ارائه برنامه‌های توانمندسازی به این کودکان خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۱۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: بانک اطلاعات کودکان دارای معلولیت ایجاد می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، محمد شریعتمداری در اولین کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت گفت: «اولویت ما برای کودکان، توانمندسازی و توجه به مسائل آموزشی آنان است؛ بنابراین کارهای مشترکی را با آموزش و پرورش در این زمینه آغاز کرده‌ایم.»

او ادامه داد: «برای پیشگیری از تولد کودک دارای معلولیت و غربالگری ژنتیکی نیز فرم‌هایی طراحی شده است که در اختیار زوج‌های جوان قرار داده می‌شود تا با دقت بیشتری زندگی مشترک خود را آغاز کنند.»

شریعتمداری به تولد ۲۵ هزار کودک معلول در سال اشاره کرد و گفت: «این کودکان بیشتر حاصل ازدواج‌های نامناسب هستند که با غربالگری ژنتیکی در تلاش هستیم از تولد آنها پیشگیری کنیم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «به افراد دارای معلولیت وعده می‌دهم که بدون حضور آن‌ها تصمیمی در حوزه معلولیت گرفته نشود. جامعه دارای معلولیت می‌تواند در آینده ما را در تصمیم‌گیری‌ها همراهی کند.»

شریعتمداری افزود: «همچنین استفاده از تکنولوژی روز برای توانمندسازی معلولان در دستورکار بهزیستی قرار گرفته است که در امسال مقدمات آن فراهم و در سال آینده اجرایی می‌شود. ابزارهای مبتنی بر تکنولوژی برای تقویت فرآیند توانبخشی در شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است و در اختیار آنان قرار می گیرد.»

او در ادامه به نقش دولت در برنامه‌های حمایتی اشاره کرد و گفت: «نقش دولت مداخله‌گر به تدریج به دولت تسهیل‌گر و تنظیم‌گر تبدیل می‌شود. در برخی حوزه‌ها در زمینه معلولیت عقب هستیم؛ به طور مثال معماری شهری به گونه‌ای است که فرصت‌های استفاده معلولان جسمی را از مواهب شهری گرفته و امید است با همکاری شهرداری این مسائل برطرف شود.»

وزیر کار به این سوال که چرا قانون جامع حمایت از معلولان اجرایی نشده است؟ هم پاسخ داد و گفت: «این قانون به تازگی تصویب شده است و آیین‌نامه‌های اجرایی مختلفی دارد و باید به تصویب هیات وزیران برسد. قانون جامع حمایت از معلولان مراحل مختلفی را طی کرده و در این مدت به طور جدی پیگیری شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار