با تصویب نمایندگان مجلس صورت گرفت

یک قدم تا تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح+ جزئیات

تهران (پانا) - لایحه ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح در نشست علنی امروز سه‌شنبه (29 آبان 97) مجلس از سوی نمایندگان بررسی شد. 

کد مطلب: ۸۷۱۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
یک قدم تا تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح+ جزئیات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بحث و بررسی‌های صورت گرفته، ماده 2 لایحه ادغام و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح را تصویب کردند.

براساس ماده 2 لایحه ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح،‌ این سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت شرکت دولتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اداره می‌شود.

به موجب تبصره یک ماده 2 این لایحه امور استخدامی هر یک از کارکنان سازمان، تا تصویب قانون اداری- استخدامی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حسب مورد، تابع مقررات استخدامی مربوط در نیروهای مسلح خواهد بود.

همچنین براساس تبصره 2 ماده 2 لایحه مزبور، صورت‌های مالی این سازمان با ضوابط سازمان حسابرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیدگی می‌شود.

طبق تبصره 3 ماده 2 این لایحه نیز انجام معاملات درمورد محصولات نظامی اعم از کالا یا خدمات تابع مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح است. تشخیص محصولات نظامی با پیشنهاد رئیس سازمان و تایید وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

بر اساس‌ تبصره 4 ماده 2 این لایحه، سازمان در مواردی که در این قانون و یا اساسنامه مقررات خاصی پیش‌بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات عمومی کشور خواهد بود.

این ماده با 164 رای موافق، 14 رای مخالف و 4 رای ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح ماده 3 این لایحه را با 140 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

در ماده 3 این لایحه آمده است: «سازمان می‌تواند در شرایط ضروری، به منظور تامین نیازمندی‌های خاص نیروهای مسلح و دستیابی به فناوری‌های جدید راهبردی صنایع دریایی نسبت به ایجاد شرکت‌های تابعه و وابسته با تعیین مدت فعالیت محدود و یا مشارکت با طرف‌های داخلی یا خارجی به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اخذ مجوز فرماندهی معظم کل قوا اقدام کند.»

در جریان بررسی این ماده جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس با اشاره به برخلاف برنامه بودن ماده 3 و همچنین خلاف سیاست‌های اصل 44 بودن تشکیل شرکت‌های دولتی، پیشنهاد حذف ماده را مطرح کرد که با مخالفت نماینده دولت و کمیسیون امنیت ملی مواجه شد و در نهایت نمایندگان با 63 رأی موافق، 116 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در ادامه رسیدگی به مواد لایحه ادغام و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، ماده‌های 4 و 5 برای رفع ابهام نهایی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه ماده 6 این لایحه را بدون پیشنهاد، موافق و مخالف تصویب کردند.

در متن ماده 6 آمده است: «اساسنامه سازمان توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد و پس از تایید فرماندهی معظم کل قوا ابلاغ می شود.»

بدین ترتیب بعد از رفع ابهام از مواد 4 و 5 و تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح رسما تشکیل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار