در گفت و گو با پانا:

اختراع معلمی که یادگیری دروس فنی را سریع و ساده کرده است

پیشرفت کشور فقط با اتکا به نیروی خلاق داخلی

تبریز(پانا)- معلم مخترع از شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی دارای چندین اختراع ثبت شده است که شروع هر ایده و اختراعی را از یک احساس نیاز عنوان می کند و حمایت مسئولین با اتکا به نیروی خلاق و با استعداد داخلی را مهم ترین عامل پیشرفت کشور می داند.

کد مطلب: ۸۷۱۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
اختراع معلمی که  یادگیری دروس فنی را سریع و ساده کرده است

جلیل محمدی متولد 1350از شهرستان اهر دارای مدرک تحصیلی مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اهر و کاردانی ماشین ابزار از مرکز آموزش و تحقیق ماشین سازی تبریز است که با توجه به علاقه وافر به تدریس از سال 71 به عنوان سرباز معلم در منطقه هریس در مقطع ابتدایی و از سال 80 تا 85 در سازمان فنی و حرفه ای به عنوان مربی در رشته های جوشکاری و تراشکاری و نقشه کشی صنعتی فعالیت نموده است.

به گفته ی وی، از سال 85 پس از استخدام در آموزش و پرورش در هنرستان امیر کبیر در رشته ساخت و تولید و عمران و معماری و ساختمان سازی تدریس کرده و همچنین چند سالی است در پژوهش سرای دانش آموز ی خیام به عنوان کارشناس عمران و مکانیک حضور دارد.

در گزارش زیر می توانید صحبت های بیشتری از این معلم مخترع آذربایجانی را بخوانید:

نقطه شروع اختراعات شما کجاست ؟

همانطور که مستحضر هستید شروع هر ایده و نوآوری و اختراع سوال پژوهشی می باشد بنده نیز با توجه به تدریس نقشه کشی صنعتی و ساختمان و نیاز به آموزش بهتر و یاد گیری سریعتر هنر جویان، نقطه عطفی بود تا دواختراع صورت پذیرد و بصورت کاربردی در کلاس های درس تئوری وعملی نقشه کشی بکار گرفته شود .

لطفا بفرمایید اختراع حاضر شما چیست و در چه زمینه ای کاربرد دارد؟

در حال حاضر دو اختراع به ثبت رسیده در زمینه آموزشی نقشه کشی صنعتی و ساختمان دارم که عبارتند از : دستگاه کمک آموزشی مدل ساز دستی احجام سه بعدی که دستگاهی است چهار محوره که دو محور آن به صورت دورانی و دو محور آن به صورت خطی حرکت می کند. دستگاه به گونه ی خاص طراحی شده که امکان ساخت قطعات سه بعدی که پایه و اساس آن ها مکعبی، منشوری، استوانه ای، هرمی، مخروطی و کروی را از جنس یونولیت با استفاده از حرارت المنت را فراهم می سازد .

اختراع دیگر گونیای ترسیم تصاویر دو مقیاسه دی متریک و ایزومتریک وسیله ای است ابتکاری و کمکی جهت راحت تر و سریع تر ترسیم کردن تصاویر مجسم دی متریک و ایزومتریک در صورتی که در کتاب های درسی و دانشگاهی راه های خیلی پیچیده ای را برای ترسیم این تصاویر ارائه شده است که آموزش آن را دشوار نموده است.

ناگفته نماند که این اختراعات در کلیه رشته های فنی که دروس رسم فنی دارند کاربرد به سزایی دارند و حتی از دستگاه مدل ساز در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم و دانشگاه نیز می توان استفاده نمود .

آیا فرد دیگری هم در اجرای این اختراع با شما همکاری داشته اند؟ لطفا معرفی نمایید .

لازم است تشکر صمیمانه خود را از همکاران عزیزی که در هنرستان امیر کبیر و همچنین مدیریت محترم آن زمان، آقایان رحیم آل طه و مهندس حسین خضری فر و داریوش جلیلی و دیگر همکاران که در این راه مشوق بنده بوده اند اعلام نمایم .

ایده این اختراع چگونه به ذهنتان رسید و چرا به فکر اجرای آن افتادید؟

در سر کلاس درس رسم فنی مبحث مدل سازی احجام سه بعدی ، دانش آموزان مشکلات فراوانی برای ساخت مدل های مربوطه داشتند حتی مدل های ساده، این پرسش پیش آمد که چگونه می توانم روشی ابداع نمایم که تدریس مباحث رسم فنی آسان تر بوده و هنرجویان بتوانند براحتی و به سرعت آنها یاد بگیرند .

همچنین اختراع گونیای ترسیم تصاویر دو مقیاسه، چون هنر جویان با استفاده از روش های نوشته شده در کتاب های درسی با مشکلات ترسیمی زیادی رو برو بودند به این سوال که چگونه می توانم راه حلی پیدا کنم بتوانم در ترسیم تصاویر دو مقیاسه به هنر جویان کمک کرده باشم پاسخ به این سوال نقطه عطف اختراع دوم بنده بود .

در مسیر ثبت اختراع چه موسسات و سازمانهایی از اختراع شما حمایت نمودند؟

علی رغم تلاش های فراوان اینجانب جهت معرفی اختراعات خود و ارائه گزارش به ارگانهای مربوطه مانند شرکت صنایع آموزشی متاسفانه تا این لحظه موفق به کسب حمایت از هیچ موسسه نگردیده ام .

شما در خصوص تجاری سازی اختراعتان چه تصمیمی دارید؟

چون بنده تاثیر عمیق این اختراعات را در تدریس دروس رسم فنی به صورت عملی تجربه و درک کرده ام تمام تلاش خود رادر راستای تجاری سازی این اختراعات جهت بهره مندی هنرجویان و همچنین هنر آموزان کشور به عمل آورده و خواهم آورد .

آیا انگیزه شما برای اختراع نیازهای جامعه است ؟

بله، با توجه به این که خود نیز عضوی از جامعه آموزش و پرورش بوده و درگیر با مشکلات گوناگون فرگیران در امر آموزش و یادگیری دروس تخصصی مانند رسم فنی هنرجویان می باشد، بنده به جهت استفاده از این طرح ها در کلاس درس نه تنها مشکل خاصی احساس نمی کنم بلکه راحتی و تاثیرگذاری آنها را لمس نموده ام، خاطر نشان می کنم که با استفاده از آنها در مراکز آموزشی وابسته به آموزش و پرورش، مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاه های مرتبط با دروس فنی در آینده شاهد پیشرفت روز افزون آموزش فنی کشور باشیم .

چطور ایده ها به ذهنتان می رسد ؟ آیا می گردید دنبال نیازها؟

بله، سر منشا کلیه اختراعات در طول تاریخ پیدا کردن راه حل برای رفع مشکلات فراروی انسان ها بوده است. مثلا بنده در کنار آموزش در هنرستان و پژوهش سرای خیام اهر در رشته هنر رزمی هالا که یکی از ورزش های بومی و اسلامی است که بنیانگذار آن نیز از دیار نابغه پرور ارسباران جناب آقای استاد اسماعیل ملک جهانی می باشد، به مربیگری مشغول هستم در این زمینه نیز که چندین طرح منحصر به فرد از دستگاه های ورزشی که مراحل ثبت را طی می کنند را طراحی و ساخته ام و در اوقات فراغت در یک کارگاه کوچک به تولید آنها مشغول می باشم .

چه تعداد اختراع دارید؟ کدام اختراعتان را بیشتر دوست دارید؟

در حال حاضر دو طرح به ثبت رسیده و چندین طرح ورزشی نیز مراحل ثبت را طی می کند که انشاءالله به نتیجه می رسد در زمینه آموزشی دستگاه کمک آموزشی مدل ساز و در زمینه ورزشی دستگاه چند منظوره بدنسازی (هالا یار) که کل دستگاه های یک باشگاه را در یک مجموعه کوچک به صورت تبدیل شونده می باشد را دوست دارم .

برای مخترع شدن ازکجا باید شروع کرد؟ چه توصیه هایی برای دانش آموزان مبتکر و خلاق دارید؟

شروع هر ایده و اختراعی احساس نیاز است که این نیاز می تواند نیاز خود فرد، جامعه، شهر، کشور و حتی جهان باشد. همیشه باید دانش آموزان به دنبال یافتن پاسخ به سوالات پرتعداد خود و جامعه باشند که برای آن جوابی پیدا نشده تا بدین طریق بعد از یافتن پاسخ مناسب به این سوالات بتوانند مشکلات جامعه را از طریق اختراعات گوناگون حل نمایند. البته همواره باید با مراکز تحقیقاتی مانند پژوهش سراهای دانش آموزی در ارتباط باشند تا این تلاش ها با راهنمایی کارشناسان مربوطه در مسیر صحیح و علمی قرار گیرد .

چه انتظاری از مسئولین و سازمان ها در قبال خودتان دارید؟

بنده و کل افرادی که در راه اختراع و ابتکار تلاش می کنند انتظار دارند مسئولین مربوطه به این طرح ها اهمیت بدهند و از آنها به نحو شایسته حمایت کنند تا کشور عزیز ایران بتواند با اتکا به نیروی خلاق و با استعداد داخلی بتواند علاوه بر رفع مشکلات داخلی در راه پیشرفت و توسعه گامهای اساسی و سریع بردارد و از بیگانگان بی نیاز بوده و در نیل به استقلال واقعی موفق باشد .

گزارش از: حامد زارعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار