آئین بزرگداشت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس آذربایجان شرقی؛

پاشایی: بی توجهی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی زنگ خطری برای تمامی اقشار است

تبریز(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی : بی توجهی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی مخصوصا توسط فرهنگیان و خانواده ها را زنگ خطری برای تمامی اقشار عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۱۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
پاشایی: بی توجهی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی زنگ خطری برای تمامی اقشار است

آئین بزرگداشت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس استان آذربایجان شرقی در پژوهشسرای دانش آموزی ناحیه 3 تبریز برگزار شد.

جعفر پاشایی در آئین بزرگداشت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس با مطرح کردن موضوع ملاک های ناهنجاری و رفتارهای نابهنجار، تصریح کرد: در سال‌هاى اخیر روانشناسان و روان‌پزشکان سعى نموده‌اند که معیارهاى خاص علمى را براى متمایز نمودن رفتار عادى (بهنجار) از رفتار غیرعادى (نابهنجار) تعیین نمایند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اولین مورد را ملاک آمارى عنوان کرد و گفت: یکى از روش‌هاى متداول براى تعریف رفتار غیرعادى (روش توزیع فراوانى خصوصیات متوسط و معمول است) که انحراف از آن، غیرعادى بودن را نشان مى‌دهد .

وی در ادامه افزود: ملاک فردى یکى از معیارهاى تشخیص رفتار غیرعادى پى بردن به قضاوت فرد در مورد احساس درونى خود او است. در ملاک فردى ذهنیّت فرد بیمار مورد توجه قرار مى‌گیرد که کافى نیست و باید ملاک‌هاى عینى را در تشخیص رفتار غیرعادى در نظر گرفت .

پاشایی ملاک اجتماعى را سومین مورد از ملاک ها نام برد و اظهار داشت: انسان موجودى اجتماعى است که باید رفتار او مطابق با موازین، سنت‌ها و انتظارات جامعه باشد. البته این معیار نیز محدودیت‌هائى دارد و یکى از محدودیت‌هاى آن نسبى بودن آن مى‌باشد .

وی ملاک دینی را ترازی برای حوزه های رفتاری دانست و گفت: در یک جامعه دینی و اسلامی معیارهای فوق برای ارزش های اجتماعی است و در آنجا کارایی دارد. معیار تشخیص ارزش ها و هنجارهای دینی به وسیله آموزه های دینی تعیین می شود .

پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای همه ی فرهنگیان و خانواده ها یک تکلیف است

مسئول دستگاه تعلیم و تربیت استان در پیدایش انحرافات اجتماعی و رفتارهای نابهنجار و آسیب زا عوامل متعددی را دخیل دانسته و عوامل فردی مانند جنس، سن، وضعیت ظاهری و قیافه، ضعف و قدرت، بیماری، عامل ژنتیک وعوامل روانی مانند حساسیت، نفرت، ترس و وحشت، اضطراب، کم هوشی، خیال پردازی، قدرت طلبی، کم رویی، پرخاشگری، حسادت، بیماری های روانی و عوامل محیطی مانند اوضاع و شرایط اقلیمی، شهر و روستا، کوچه و خیابان، گرما و سرما و در عوامل اجتماعی مانند خانواده، طلاق، فقر، فرهنگ، اقتصاد، بی کاری، شغل، رسانه ها، مهاجرت، جمعیت به عنوان عوامل پیدایش و زمینه ساز مؤثر معرفی کرد.

وی تقویت اعتماد به نفس، اراده و ایمان نوجوانان را خواستار شد و تاکید کرد: همه اقشار جامعه مخصوصا معلمین و خانواده ها باید در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی ورود پیدا کنند چرا که همه فرزندان به نوعی در خطر هستند و پنهان کردن یک دانش اموز ناهنجار توسط مسئولین و یا طرد آن مدرسه و در نهایت جامعه را در معرض آسیب بیشتر قرار می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار