مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس: مدارس باید پناهگاه ایمن در مواقع بحرانی باشند

شیراز (پانا) – سازمان دانش آموزی فارس با هماهنگی سایر نهادها و دستگاههای خدمات رسان اجرای مانور زلزله را همراه و هماهنگ با سازمان دانش آموزی کشور در تمام مدارس سراسر فارس برگزار می کند و در همین راستا، محسن کلاری رئیس سازمان دانش آموزی فارس در خصوص انتخاب مدرسه پایلوت در شیراز و شهرستانها و انجام هماهنگی های لازم با نهادها خبر داد و افزود: بیستمین مانور زلزله در مدرسه فرشتگان ناحیه 4 شیراز برگزار می شود و این مدرسه یکی از مدارس استاندارد در مدیریت بحران است که به عنوان پایلوت اجرای مانور را با همکاری محله برعهده دارد.

کد مطلب: ۸۷۱۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس: مدارس باید پناهگاه  ایمن در مواقع بحرانی باشند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس در سومین جلسه اجرایی بیستمین مانور زلزله در شیراز ، با اشاره به اینکه یک مدیر مدرسه باید بداند که چطور در مواقع بحرانی خود را به دستگاههای خدمات رسان متصل کند بر تشکیل کمیته بحران در مدارس تاکید کرد و افزود: کمیته بحران مدارس باید با مدیریت مدیران مدارس و شورای محله و ائمه جماعات مساجد محلات تشکیل شود و مدارس باید بانک اطلاعاتی خود را در خصوص محله تکمیل نمایند.

رحیم آزادی با اشاره به اینکه تهدیدات مشتمل بر دو نوع طبیعی و غیر طبیعی است، گفت: تهدیدات طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان، سوانح غیر قابل کنترلی است که ناگهانی رخ می دهد و موجب بروز سختی برای مردم و دولتمردان می شود.

او افزود: مدیریت بحران فرایند برنامه ریزی برای رفع بحران است و آمار تلفات زلزله در قرن اخیر در کشور نشان دهنده این است که ما هنوز نتوانسته ایم به مدیریت بحران در برابر زلزله برسیم.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین بحرانی که جهان تاکنون با آن درگیر شده ، زلزله چین با ۵۰۰ هزار کشته بوده است، افزود: کشور ما ایران بر روی گسل زلزله است و برای رفع بحران و مقابله با بحران نیازمند توجه به ایمن سازی و آموزش های لازم به افراد هستیم.

او افزود: زلزله بالای ۳ ریشتر خسارات مالی و جانی به بار می آورد و ما باید برنامه ریزی داشته باشیم برای اینکه کمترین خسارت را داشته باشیم و مراکز پرجمعیت همیشه در موقعیت بحرانی بیشترین تلفات را دارد و این مانور در راستای آموزش و کاهش آسیب های زمان بحران است و باید به صورت جدی به ان نگریسته شود.

وی پیش بینی، پیشگیری، مقابله ، بازسازی و نوسازی را چهار اصل در مواجه با بحران برشمرد و افزود: این جلسات و بحث ها برای این است که ما میزان آمادگی دستگاهها و امکانات و تجهیزات موجود را برآورد کنیم و بتوانیم و هماهنگی لازم در زمان بحران را بین دستگاهها ایجاد کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس تاکید کرد: یک مدیر مدرسه باید بداند که چطور در مواقع بحرانی خود را به دستگاههای خدمات رسان متصل کند به همین منظور کمیته بحران در مدارس باید با مدیریت مدیران مدارس و شورای محله و ائمه جماعات مساجد محلات تشکیل شود و مدارس باید بانک اطلاعاتی خود را در خصوص محله تکمیل نمایند.

آزادی اظهار داشت : امسال برای سومین سال است که مانور با شیوه ای جدید برگزار میشود و محله محور است و به نقش محلات و همسایگان مدارس توجه شده و سعی شده در این مانور مدارس به عنوان نقاط ایمن به محلات معرفی شوند.

به گفته ی وی، هدف این است که از ظرفیت مدارس به عنوان پایگاههای ایمن در زمان وقوع بحران استفاده شود و لازمه ی این کار این است که خود مدارس هم از نظر سازه ای و هم از نظر غیر سازه ای ایمن باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه آموزش بهترین راه برای پیشگیری است ،افزود: بهترین بستر آموزشی ،آموزش و پرورش است که میتواند با آموزش های خود پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بحران را داشته باشد و این نیازمند توجه به این نهاد است.

علی عسکر نجفی افزود: زلزله یکی از بلایای طبیعی است که کشور ما باتوجه به قرارگیری بر روی گسل زلزله تهدید میکند.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش اولین اصل توجه به پیشگیری و آموزشهای لازم است، اظهار داشت: خوشبختانه از زلزله منجیل در سال 1369 تا کنون در زلزله هایی که زخ داده کمترین آسیب را مدارس دیده اند و این نشان دهنده ی این است که آموزش و پرورش به استانداردهای زیربنایی توجه میکند.

او ادامه داد: نخستین اقدام در موثر برگزار کردن مانور باور مدیران است و یک مدیر مدرسه باید به امنیت دانش آموزان به عنوان یک اصل توجه کند تا بتواند به طور جدی در هنگام ورود بحران آسیب ها را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: بر مبنای سند تحول بنیادین، مدرسه باید کانون و آینه محله باشد و نمودی از وضعیت اجتماعی جامعه ی محله باشد مردم باید در مواقع بحران به مدارس پناه ببرند.

بیستمین مانور زلزله امسال در 7 آذر ماه همزمان با سراسر کشور در تمامی مدارس استان فارس برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار