ترکان، مشاور عالی رئیس جمهوری:‌ نرخ بازگشت سرمایه از بازار پول پایین‌تر است

تهران (پانا) - مشاور عالی رئیس جمهوری می‌گوید نرخ بازگشت سرمایه از بازار پول پایین‌تر است.به صورت رسمی بانک‌ها به سپرده‌ها ۲۰ درصد سود می‌دهند درصورتی که بانک‌ها ۷ درصد پول خلق می‌کنند و درنهایت با ترازنامه‌ای منفی رو به رو می‌شوند.

کد مطلب: ۸۷۱۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد
ترکان، مشاور عالی رئیس جمهوری:‌ نرخ بازگشت سرمایه از بازار پول پایین‌تر است

اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس جمهور در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک گفت: در ادوار مختلف مدیریتی با چالش تحریم رو به رو شده‌ام و تجربه آن را داشته‌ام.در دوران جنگ نیز تحریم‌های ایالات متحده بر ضد ما با جدیت دنبال می‌شد اما راه‌های مختلف هم برای رفع این موانع وجود داشت.

ترکان ادامه داد:‌ تحریم‌ها برقرار بود اما قطعات هلکوپتر کبری به دستمان می‌رسید اما هر چه جلوتر رفتیم وضع پیچیده‌تر شده است و اکنون با کنترل شبکه‌های اطلاعاتی می‌توان از محتویات یک کانتینر درهر جای دنیا مطلع شد.

مشاور عالی رئیس جمهوری در تشریح راهکارهای عملی برون‌رفت از تحریم‌های جدید بیان کرد: باید به وضع اقتصادی نگاه کرد که این روزها رشد اقتصادی کمی وجود دارد و بیکاری نیز با نرخ بالایی رو به روست.

ترکان با بیان اینکه تحریم فشارها را به صادرات نفت،پتروشیمی،کشتیرانی و حمل و نقل و فلزات اساسی متمرکز کرده است، گفت: اعمال تحریم‌ها در وضعی است که بانکها با مشکل‌های ساختاری همراه هستند و با وجود علاقه‌مندی همه مسئولان، نقدینگی جایی می‌رود که نرخ بازگشت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه بانکها برای پوشاندن ترازنامه منفی خود، ارزیابی غیر واقعی را به ثبت می رسانند تاکید کرد:نرخ بازگشت سرمایه از بازار پول پایین‌تر است.به صورت رسمی بانک‌ها به سپرده‌ها ۲۰ درصد سود می‌دهند درصورتی که بانک‌ها ۷ درصد پول خلق می‌کنند و درنهایت با ترازنامه‌ای منفی رو به رو می‌شوند.

ترکان با بیان اینکه برای پوشاندن ترازنامه منفی،ارزیابی غیر واقعی را به ثبت می‌رسانند، گفت: اگر کسی منابع مالی دارد این سرمایه را به بانک می‌برد و با خلق پول نقدینگی افزایش می‌یابد.

مشاورعالی رئیس جمهور با بیان اینکه اگر هدف آن است که قیمت ارز را کنترل کنیم باید جلوی رشد نقدینگی را بگیریم گفت: ابتدای دولت یازدهم نقدینگی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود اما حالا ۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است و این روند نشان‌دهنده رشد ۳ برابری نقدینگی است.

روزانه معادل 5.4 میلیون بشکه نفت، انرژی در کشور مصرف می‌شود

ترکان چالش مصرف انرژی در کشور را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور دانست و گفت: در ابتدای دولت یازدهم روزانه 61 میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می‌شد ولی امروز شاهدیم مصرف روزانه به بیش از 100 میلیون لیتر رسیده است و به عبارتی جمع مصرف گاز و نفت روزانه کشور معادل 5.4 میلیون بشکه نفت است و جالب اینجاست که به اندازه این میزان مصرف انرژی، ثروت در کشور خلق نمی‌شود.

مشاور عالی رئیس جمهور ادامه داد: این وضع کشور ماست و از طرف دیگر آمریکا تحریم‌هایی را اعمال کرده است و به دنبال صدمه زدن به این کشور است؛ در چنین وضعی باید چه راهکارهایی را مد نظر قرار داد؟

کاهش مصرف انرژی اولین راهکار مقابله با تحریم‌ها

وی با ارائه 4 راهکار برای مقابله با تحریم‌ها گفت: اولین راهکار نقطه ضعف آخر ما یعنی مصرف بالای انرژی در کشور است. ما می‌توانیم این مصرف را کاهش دهیم یعنی اگر 80 میلیارد دلار مصرف انرژی را بتوانیم به 60 میلیارد دلار کاهش دهیم، توانسته‌ایم 20 میلیارد دلار مصرف را کم کرده و این میزان پول را صرف خلق ثروت و اشتغال کنیم و این امر مسلما شدنی و قابل تحقق است چرا که در دنیا تجربه‌های زیادی همچون «اسکو» وجود دارد.

ترکان اضافه کرد: در وضعی که مصرف انرژی خانگی ما به ازای هر متر مربع 500 کیلووات ساعت در سال است، اروپا 200 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع، انرژی مصرف می‌کند و هم اکنون نیز هدفگذاری آن برای کاهش این میزان به 50 کیلووات ساعت است.

مشاور عالی رئیس جمهور ادامه داد: شرکت‌های اسکو برای اصلاح مصرف انرژی در نقاط مختلف دنیا سرمایه‌گذاری می‌کنند و به ازای این سرمایه‌گذاری مثلا 2 سال هزینه مصرف سابق انرژی را دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار