برادر شهید رکن‌آبادی: حوالی پاییز تنها سریالی بود که به حادثه منا پرداخت

مرتضی رکن آبادی برادر شهید غضنفر رکن آبادی معتقد است، سریال « در حوالی پاییز» تنها مجموعه نمایشی در دنیاست که تا به امروز به موضوع فاجعه منا پرداخته و توانست در مسیر مطالبه رهبری در مورد زنده نگه‌داشتن فاجعه منا حرکت کند.

کد مطلب: ۸۷۱۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
برادر شهید رکن‌آبادی:  حوالی پاییز تنها سریالی بود که به حادثه منا پرداخت

مرتضی رکن‌آبادی برادر شهید غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان که در جریان فاجعه منا در سال 94 در روز عید قربان در رمی جمرات به شهادت رسید، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره پخش سریال «در حوالی پاییز» که اشاره مستقیمی به فاجعه منا و مراسم حج دارد گفت: « با تماشای قسمت‌های از این مجموعه و بررسی‌های که انجام دادم «در حوالی پاییز» تنها سریالی در دنیاست که به فاجعه منا پرداخته و اکنون در حال پخش است. به همین دلیل شخصاً با سعید پروینی تهیه‌کننده این مجموعه تماس گرفتم و تشکر کردم.»
او ادامه داد:« در طول تماشای «در حوالی پاییز» متوجه ایراداتی در نحوه پرداخت به موضوع شدم که به‌عنوان یک فرد رسانه‌ای با مسائل و محدودیت‌های موجود آشنا هستم. به نظرم ساخت اثر نمایشی در موضوع اتفاقاتی که در حج رخ داد کار مهم و خوبی است که امیدوارم ادامه پیدا کند، زیرا تلویزیون زیر نظر نهاد رهبری است و یکی از فرمایشات و مطالبات ایشان زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره جنایتی است که در منا رخ داده است بنابراین با ساخت آثاری در این مضمون بخشی از مطالبات ایشان جامه عمل می‌پوشد.»
رکن‌آبادی در ادامه تأکید کرد:« نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا شبکه بی‌بی‌سی، سینمای هالیوود و بالیوود در این موضوع فیلم بسازند، زیرا قطعاً آن‌هایی که از کیسه ارباب تغذیه می‌شوند اگر سریال و یا فیلمی بسازند حقایق را وارونه جلوه خواهند داد و در مسیری حرکت خواهند کرد تا روی این جنایت هولناک خاک بریزند اما اتفاقی که در سریال «در حوالی پاییز» اتفاق افتاد در درجه نخست رسانه ملی را از اتهام تجاهل نسبت به این موضوع نجات داد، زیرا در تحقق مطالبه نخست حضرت آقا گامی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره فاجعه منا برداشته شد.»
برادر شهید غضنفر رکن‌آبادی گفت: اگرچه برخی از مسائلی که در سریال «درحوالی پاییز» مطرح شد منطبق بر واقعیت آمیخته با حقیقت نیست اما اهمیت این کار در این است که پس از سه سال صداوسیما اقدامی شایسته برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره فاجعه منا و ترمیم دل داغدار خانواده شهدای منا در راستای مطالبات حضرت آقا انجام شده است که امیدواریم این روند تا تحقق تمامی مطالبات معظم له ادامه یابد.»
رکن‌آبادی ضمن اعتراض به عدم روشنگری در مورد ابعاد فاجعه منا پس از گذشت سه سال اظهار کرد:« معظم له مطالبات مختلفی در مورد فاجعه منا داشتند، ازجمله ایجاد کمیته حقیقت‌یاب، پیگیری حقوقی و سایر مطالبات ایشان همچنان روی زمین‌مانده است. خوشحالیم که با ساخت سریال « در حوالی پاییز» یکی از مطالبات مهم ایشان در حال عملی شدن است.»
مرتضی رکن آبادی ادامه داد:« معتقدم قضیه منا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که باعث شده تا فقط وزارت امور خارجه نتواند آن را پیگیری کند. پیگیری آن جنایت طراحی‌ شده‌ای که در منا اتفاق افتاد عزم و همراهی سه قوه را می‌طلبد. قوه قضاییه، قوه مجریه و قوه مقننه باید دست‌به‌دست هم دهند تا در این مورد کار را به شکل درست پیش ببرند. برخی از مسئولان حج و زیارت در مصاحبه‌های اخیرشان بیان کردند که پول کافی برای پیگیری این قضیه را نداریم و بودجه لازم وجود ندارد. آیا توان مالی کشور در این حد است که نتواند از حقوق شهروندان خود دفاع کند؟ این‌طور نمی‌شود این قضیه را پیش برد.»
برادر شهید رکن‌آبادی تاکید کرد:« پیگیری فاجعه منا و به فرجام رساندن مطالبات رهبری عزم و اراده سه قوه را می‌طلبد که متأسفانه در این زمینه هر قوه ساز خودش را زده و هیچ‌گونه هماهنگی و همراهی تا به امروز برای پیگیری مؤثر این جنایت به نظر نمی‌رسد.
حضرت آقا در روزهای اول رخ دادن این جنایت در منا فرمودند: «این قضیه‌ای است که به اعتقاد کارشناسان احتمال عمد در آن بالاست» و این در حالی است که اگر به مصاحبه دو هفته قبل برخی مسئولان حج و مسئولان امنیت ملی رجوع کنید می‌بینید که آنها بیان کردند هرگونه ربایش و قتل در حج منتفی است و قضیه منا سهوی بوده است!!!»
او ادامه داد: ما معتقدیم که باید فریضه حج و روابط دو کشور ادامه یابد اما باید پیگیری آنچه که رخ‌داده نیز به‌درستی صورت گیرد. برخی مسئولان حج معتقد هستند که اگر بخواهیم قضیه منا و حج سال 94 را پیگیری کنیم چند هزار فرصت شغلی از دست می‌رود، اما آیا مگر قرار است به قیمت جان‌عزیزانمان برای افراد شغل ایجاد کنیم؟ فرصت شغلی ما نباید به بهای آبروی شهروندان و پایمال شدن خونشان باشد. ما باید قضیه منا را مبتنی فرمایش و خواست حضرت آقا زنده نگه‌داریم.
او در پایان تاکید کرد: قسمت‌های اخیر سریال " در حوالی پاییز" چنان خاطرات آن روزها را برای ما زنده می‌کند که هرگز جرات تماشای قسمت‌های اخیر آن را از تلویزیون ندارم و با دانلود این بخش‌ها از سایت شبکه 3 سیما کنترل مشاهده را شخصاً بدست می‌گیرم تا صحنههای آن روزهای غم را از دیدگان خود حذف کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار