در نشست هفتگی با خبرنگاران

قاسمی: نامه‌ای از اژه‌ای دریافت نکرده‌ایم

گفته‌های ظریف درباره پولشویی بیان یک معضل اقتصادی است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد برخی اظهارات مطرح شده از سوی نماینده اصولگرای مردم مشهد، متذکر شد که تاکنون نامه‌ای از سوی سخنگوی دستگاه قضا دریافت نکرده‌اند.

کد مطلب: ۸۷۱۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
قاسمی: نامه‌ای از اژه‌ای دریافت نکرده‌ایم

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اراده اروپا برای ایجاد کانال ویژه مالی با توجه به گذشت مهلت زمان تعیین شده برای اجرای این مسئله، اظهار کرد: «اروپا به ویژه سه کشور اروپایی متعهد به اجرای تعهدات در قبال ایران هستند و این تعهد باید به این ترتیب باشد که هر چه سریع تر سازوکارهای مورد نظر ایران را عملی کنند و ساز و کاری ایجاد کنند که به اجرا برسد.»

او ادامه داد: «این روند دچار کندی است و‌ توقع ما از سه کشور اروپایی که متعهد به برجام هستند و خواستار تداوم حضور ایران در برجام بودند، این است که تعهدات خود را اجرا را با سرعت بیشتری اجرا کنند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان متذکر شد: «از سوی دیگر با یک پدیده نوین روبه‌رو هستیم که یک ساز و کار جدید اجرایی شود که برای اجرا و نهایی شدن آن برخی ابهامات وجود دارد، اما هیچ کدام مسائل دلیل این نیست که اروپا در اقدامات خود از سرعت لازم برخوردار نباشد.»

قاسمی بیان کرد: «امیدواریم اروپا بتواند این سازوکار را به هر شکلی که می‌توانند به مرحله اجرا بگذارند. ما منتظر نتیجه تفاهم این کشورها برای اجرای این سازوکار هستیم و امیدوار می‌مانیم که این سه کشور بتوانند توانایی خود را نشان دهند و اروپا همان طور که در سخن اعلام کرده در اجرا نیز عملی کند.»

این دیپلمات باسابقه ایرانی در ادامه درباره ادعای جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، درمورد نامه غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: «هیچ درخواستی از طرف اژه‌ای تا کنون دریافت نکرده‌ایم و به نظر می‌رسد این بیان کریمی‌قدوسی مثل دیگر بیانات او با واقعیت تطبیق ندارد و بر اساس سوتفاهم و توهم این موضوع مطرح شده است.»

او متذکر شد: «بیان وزیر امور خارجه درباره پولشویی کاملا روشن بود و نیاز به توضیح بیشتر ندارد. از آسیب جدی صحبت کردند و قطعا ایشان اولین فردی در جمهوری اسلامی نبوده‌اند که در این‌باره صحبت کرده‌اند و در گذشته در رسانه‌ها از سوی مقامات مطرح شده بود و بیان جدیدی نیست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به اظهارات ظریف درباره مسئله پولشویی تصریح کرد:‌ «گفته‌های ظریف بیانی از یک معضل اقتصادی است که باید رفع ورجوع شود. ایشان نه ارگان و نه فرد خاصی را متهم کردند بلکه به یک بیماری اشاره کردند و تعجب می‌کنم این سخن چرا با بازتاب‌های عجیب در جامعه مطرح شد.»

رد دست داشتن ایران در هر اقدام خصمانه‌ای در خاک اروپا

سخنگوی وزارت خارجه برخی اظهارات مبنی بر دخالت عناصر خودسر ایرانی در فعالیت‌های ادعایی تروریستی در خاک اروپا را رد کرد.

خبرنگاری پرسید در سه ماه اخیر برخی کشورهای اروپایی، ایران را متهم به تلاش برای فعالیت‌های تروریستی در خاک اروپا ( فرانسه و دانمارک) کردند و گفته‌می‌شود که وزرای خارجه کشورهای اروپایی در نشست امروز خود نیز نسبت به این مسئله مجددا ابراز نگرانی خواهندکرد. در چنین فضایی، مصاحبه‌ای از کمال خرازی ، رییس شورای راهبردی سیاست خارجی با فرانس ۲۴ منتشر شد که در آن طبق ترجمه دقیق انجام شده ایشان در این رابطه می‌گویند: "قطعا ممکن است عناصری طراحی برای وخامت روابط [ایران و اروپا] داشته باشند. حتی در داخل ایران." آیا سخنان آقای خرازی موضع نظام و وزارت خارجه ایران است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال تاکید کرد: « اقای دکتر خرازی نظرات شخصی خود را دارند و آنها را مطرح می‌کنند. من مصاحبه مورد نظر با آقای کمال خرازی را کامل مطالعه نکرده‌ام، اما اطمینان دارم که در نقل قولی که از ایشان منتشر شده‌است نقصانی وجود دارد. من قطعا و اساسا هر گونه دخالت جمهوری اسلامی ایران در اتهاماتی که از سوی برخی کشورهای اروپایی به ایران وارد شد را تکذیب می‌کنم و در زمان خود هم کاملا تکذیب کرده‌ام. چنین وصله‌ها و اتهاماتی قطعا به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد.»

قاسمی تصریح کرد: «تصور می‌کنم کشورهای اروپایی و نهادهای ذی‌ربط کشورها در این خصوص آگاهی لازم دارند.»

بهرام قاسمی ضمن رد دست داشتن ایران در هر اقدام خصمانه‌ای در خاک اروپا تاکید کرد: «در این موضوع به اندازه کافی صحبت شده و من توضیح داده‌ام که کشوری که در حال حاضر مشغول انجام اقدامات اساسی و بنیادین با کشورهای اروپایی برای برنامه‌ریزی بعد از خروج آمریکا از برجام است، قطعا اقداماتی را انجام نمی‌دهد که باعث سوتفاهم و نگرانی شرکای اروپایی خودش شود. این یک امر بدیهی و قطعی است.»

او با تاکید بر موضع همیشگی ایران در برابر تروریسم، افزود: «معتقدم بیان آقای دکتر خرازی بیان دیگری بوده‌است. من این نقل قول را قطعا تایید نمی‌کنم که عناصری از درون ایران دست به چنین اقداماتی بزنند. سیاست ما کاملا روشن است، ما در مقابل سیاست‌های خصومت‌آمیز، در مساله تروریسم، موضع واضحی داریم. بهای سنگینی را برای مقابله با تروریسم پرداخت کرده‌ایم و به هیچ وجه در جایگاهی نیستیم که از ابزاری که خودمان قربانی آن بودیم، علیه دیگران استفاده کنیم.»

قاسمی در پایان احتمال داد که سوتفاهم نسبت به سخنان رییس شورای راهبردی روابط خارجی به دلیل ترجمه یا بدفهمی ایجاد شده‌باشد و گفت: «من تاکید می‌کنم که با این تفسیر از سخنان آقای خرازی موافق نیستم و تصور می‌کنم که آقای کمال خرازی هم چنین دیدگاهی ندارند و احتمالا در ترجمه نقل قول از ایشان کاستی‌هایی وجود داشته‌است که چنین ذهنیتی ایجاد کرده‌است.»

هدف شایعات تضعیف وزیر امور خارجه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اخباری از استعفای وزیر امور خارجه بیان کرد: «این نوع خبرها از کانال‌های مشخصی دنبال می‌شود، آقای ظریف با قوت تمام کار وزارت را دنبال خواهند کرد. این‌ نوع شایعات حساب شده و دقیق است و هدف آن تضعیف وزیر امور خارجه است و بار اول نیست. این شایعات در برخی رسانه‌ها و فصای مجازی و حتی امروز در برخی رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد.»

تا زمانی که اروپا پایبند برجام است می‌مانیم

او درباره اجرای کانال ویژه مالی اروپا و اینکه در صورت اجرا نشدن قدم بعدی ایران چیست، گفت: «امیدواریم در روند جاری با اتحادیه اروپا به این ساز و کار برسیم، در اراده سیاسی اتحادیه که در مقاطع مختلف مطرح شده نمی‌خواهم تردید ایجاد کنم و امیدوارم اراده سیاسی وجود داشته باشد.»

قاسمی افزود: «ساز و کارها (SPV) یک تجربه جدید است که باید اجرا شود و امیدوارم کشورها در این قضیه هم بتوانند به راهکار مشخص برسند. جمهوری اسلامی همان‌گونه که رهبر کشور به درستی بیان کردند که با اروپا مذاکره می‌کند اما منتظر دیگران نمانید و با استفاده و از ظرفیت اقتصادی موجود مسائل اقتصادی کشور را دنبال کنید، اقدام می‌کند. تمام امکانات خود را بر ظرفیت و پتانسیل داخلی می‌گذاریم و راهکارهای زیادی روی میز وجود دارد و اگر بدانیم طرف‌ها نمی‌خواهند بر اساس تعهداتی که به عهده آنهاست گام بردارند از ابزارهای خود استفاده می‌کنیم اما همه گزینه‌های ما پابرجاست به اضافه توانمندی مردم ایران که از ظرفیت‌های زیادی برخوردارند‌. ما کشوری متعهد هستیم و به تعهدات خود پایبندیم و تا زمانی که دیگران به تعهدات خود پایبندند ما هم باقی خواهیم ماند.»

امیدواریم دولت بریتانیا بتواند در اسرع وقت بدهی خود به ایران را پرداخت کند

او درباره رایزنی‌های وزرای امور خارجه ایران و انگلیس و اینکه آیا پرداخت خسارت به انگلیس و بدهی‌های بریتانیا در دستور کار این مذاکرات است، گفت: «در مورد همه ابعاد پاسخ منفی است‌. پرونده‌ها مفتوح است و ارتباطی به یکدیگر ندارد و در حال پیگیری است و امیدواریم دولت بریتانیا بتواند در اسرع وقت بدهی خود به ایران را پرداخت کند.»

برهم صالحی پیامی از ایران به ریاض نبرده است

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهوری عراق از سوی دولت ایران پیامی به عربستان سعودی برده است گفت: «پیام خاصی از طرف ایران نداشتند.»

او با اشاره به سفر موفق صالح به ایران گفت: «امکان یک مذاکره مفصل بین برهم صالح و‌ مقامات جمهوری اسلامی پدید آمد و در همه موضوعات فرصت وجود داشت که صحبت کنیم. قرار شد هیات‌هایی میان دو کشور از راه‌آهن و اتوبان رد و بدل شود. برهم صالح شخصیت برجسته‌ای دارد و باید اعلام کنم که با وجود ایشان‌ در پست ریاست جمهوری عراق و با ذکاوتی که دیدیم می‌توانیم به عنوان یک شریک و همسایه خوب روی عراق حساب کنیم و همکاری را با جدیت ادامه دهیم. اشراف صالح بر روابط دو جانبه نوید بخش بود.»

او ادامه داد: «امیدواریم جایگاه روابط ایران و عراق گسترده‌تر و در کنار هم برای ثبات بیشتر در منطقه و ایجاد منطقه امن برای توسعه اقتصادی داشته باشیم.»

قاسمی درباره سفرای بازنشسته و جایگزین آنها با اشاره به اینکه سه سفیر در موعد مقرر به کشور باز می گردند، بیان کرد: «در نیویورک رایزنی‌ها برای انتخاب سفیر حدید ادامه دارد و تا این لحظه فرد مشخص و سفیر جدید معرفی نشده است.»

برای خروج برجام تاریخ نمی‌دهیم

او در پاسخ به سوال دیگری در این باره که عباس عراقچی، چندی پیش اعلام کرده بود که بعد از 15 آبان و اجرا نشدن SPV حضور ایران در برجام منفعتی ندارد و ایران قرار است تا چه تاریخی در برجام بماند، گفت: «برای برخی موضوعات به خصوص مسائل پیچیده و نو تاریخ مشخص نمی‌کنیم. به دلایل دیپلماتیک می‌توانید در مقاطعی از تاریخ مشخص صحبت کنید اما ما امروز هم تاریخ مشخص نمی‌کنیم و جمهوری اسلامی منافع خود را دنبال می‌کند. خودمان را قربانی تاریخ‌های تصنعی نمی‌کنیم.»

او ادامه داد: «اگر مصلحت از ما بخواهد در موضوع مشخصی تاریخ دنبال کنیم این کار را می‌کنیم.»

او با تأکید مجدد خبرنگار بر اینکه عراقچی ماندن ما بعد از ۱۳ ابان در برجام را بی‌فایده دانسته گفت: «اعتقادی ندارم به اینکه ماندن ما بی‌فایده است. مقامات جمهوری اسلامی امنیت ملی را درک می‌کنند و آنها هستند که بر اساس گزارش‌های کارشناسی تصمیم می‌گیرند که ماندن به نفع ما است یا خیر؟ امیدوار بودیم در زمان کمتری بعد از اردیبهشت به ساز و کار لازم برسیم اما در زمانی که تصور می‌کردند کشورهای اروپایی به نتیجه نرسیدیم
اکر به نقطه نامطلوبی رسیدیم که ماندن ما در برجام یا هر توافقی متضمن زیان بود تصمیماتی اتخاذ می‌کنیم که کشور متضمن زیان نباشد.همه مقامات مسائل را رصد می کنند و دلسوزی دارند.»


او درباره موافقتنامه اقلیمی پاریس و نامه ای که وزیر امور خارجه به رئیس جمهوری نوشته است، گفت: «هیچ اشاره در این نامه نشده که موافقت‌نامه می‌تواند مشکلاتی در شورای امنیت داشته باشد انگونه که در برخی رسانه‌ها صحبت شده بود. باید گام به گام در این مسیر حرکت کنیم در جهت پیوستن به این موافقت‌نامه
ان چیزی که در برخی رسانه‌ها در این خصوص مطرح شد را رد می‌کنم نامه ظریف در این چارچوب بوده و نگاه نگران‌کننده در آن قید نشده است.»

او ادامه داد: «در زمانی که موافقت‌نامه را در ۲۰۱۵ پاراف کردیم نهایتا در شرایطی می‌توانیم پاراف کنیم که تحریم‌ها برداشته شود و ما دسترسی به منابع داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار