پنبه محصولی گران بها و استراتژیک ؛

آغاز برداشت 420 تن وش پنبه از مزارع اشتهارد

البرز (پانا) - شریفی ،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد گفت : 420 تن وش پنبه از مزارع پنبه‌کاری شده این شهرستان برداشت می‌شود.

کد مطلب: ۸۷۱۵۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آغاز برداشت 420 تن وش پنبه از مزارع اشتهارد

شریفی گفت: برداشت پنبه درشهرستان اشتهارد از 25 آبان ماه آغاز و به پنبه‌کاران توصیه می شود محصول خود را زمانی برداشت کنند که محصول خشک باشد و شنبم صبحگاهی روی محصول نباشد و از کیسه‌های کنفی استفاده شود و برای بستن سر کیسه‌ها نیز از نخ‌های پلاستیکی استفاده نکنند.

مدیرجهاد کشاورزی اشتهارد گفت:امسال در بیش از 155 هکتار از زمین‌های پنبه کاری شده ی شهرستان، حدود 60 هکتار از اراضی به صورت مکانیزه و خطی، 30 هکتار به صورت نیمه مکانیزه و مابقی اراضی به صورت دستی کشت‌شده است.

وی افزود: سطح زیر کشت پنبه امسال درمقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

شریفی گفت :در بین گیاهان صنعتی، پنبه از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است.این گیاه نه تنها با تولید الیاف در صدر مهم‌ترین گیاهان لیفی جای گرفته است، بلکه از نظر غذایی بسیار با اهمیت بوده و در بازارهای جهانی جزء پنج دانه روغنی محسوب می‌شود.
وی افزود: خصوصیات انحصاری الیاف پنبه از قبیل شستشو، دوام، استحکام، قابلیت هدایت بخار آب، نرمی، انعطاف، دوام شیمیایی باعث شده که هیچ ماده مصنوعی نتواند با آن به رقابت کند.

این مقام مسئول افزود: پنبه از محصولات گران‌بها و با ارزشی است که از نظر اقتصادی موقعیت خاصی در جهان امروز به دست آورده و روز به روز بر اهمیت تولید و افزایش سطح زیر کشت آن افزوده می‌ شود.
وی درادامه گفت: اهمیت استراتژیک پنبه در تأمین غذا (روغن)، الیاف مورد نیاز انسان، غذای دام (کنجاله)، اشتغال زایی بالا ضرورت توجه به کاشت گیاه پنبه را بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه امسال 420 تن وش پنبه از مزارع پنبه‌کاری شده شهرستان برداشت می‌شود، گفت: این میزان تأمین‌کننده بخشی از مصرف استان به شمار می‌رود که به کارخانه‌های نساجی فرستاده خواهد شد.

گفتنی است ، وش پنبه یک نوع محصول کشاورزی‌است که از الیاف پوشاننده دانه گیاه پنبه به دست می‌آید. پنبه تشکیل‌شده از الیافی نرم و پف‌دار است که درون کپسولی به دور تخم‌های گیاه پنبه می‌روید. این الیاف از سلولز تشکیل شده‌اند و به دلیل ویژگی پوشانندگی، می‌توانند تخم‌های گیاه را با خود به مناطق دور ببرند و به گسترش گیاه کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار