سراج: رای دهی الکترونیک انتخابات مطبوعات را سهل کرده است

تهران (پانا) - رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بر گزاری الکترونیکی و رای دهی الکترونیک، انتخابات هیات نظارت مطبوعات را سهل کرده است.

کد مطلب: ۸۷۱۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
سراج: رای دهی الکترونیک انتخابات مطبوعات را سهل کرده است

به گزارش ایرنا،ناصر سراج پس از بازدید از نحوه فعالیت کمیته انتخابات مطبوعات معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این معاونت به خبرنگار ایرنا گفت:
نمایندگان مدیر مسول مطبوعات باید در این انتخابات شرکت کنند.
وی افزود: تا کنون 40 درصد در انتخابات شرکت کرده اند و امیدواریم در ساعات باقیمانده انتخابات به نصاب لازم یعنی نیم بعلاوه یک برسد و نمایندگان مطبوعات انتخاب شوند.
قاضی سراج تاکید کرد: این دومین دوره است که به صورت الکترونیک انتخابات هیات نظارت مطبوعات برگزار می شود و پیش از آن اکثر شرکت کنندگان از دوری راه گلایه داشتند و از اینکه از استانهای دور برای شرکت در انتخابات بیایند گلایه داشتند.
سراج تصریح کرد: امسال هم واجا، هم ناجا و هم سازمان بازرسی کل کشور از ابتدا تا پایان انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات، بر این انتخابات نظارت دارند و تا شمارش آرا هم حضور خواهند داشت.
به گزارش ایرنا از صبح امروز انتخابات الکترونیکی هفدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات با حضور 122 نامزد آغاز شد.
با توجه به انصراف 45 نفر از نامزدها تا ساعت 9 صبح امروز، این انتخابات الکترونیکی بین 122نفر از مدیران مسئول متقاضی حضور در هفدهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات در حال اجرا است.
سه هزار و 415 نفر از مدیران مسئول واجد شرایط رای‌دهی در این دوره از انتخابات هستند و مطابق تبصره 4 ماده 33 آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، مدیران مسئولی که پروانه انتشار رسانه آنها به دلیل حکم قطعی دادگاه و یا ماده 16 قانون مطبوعات توسط هیات نظارت بر مطبوعات لغو نشده باشد و همچنین رسانه آنها مطابق ترتیب انتشار مندرج در پروانه صادره از سوی هیات نظارت بر مطبوعات به طور منظم منتشر شده باشد، می­توانند در انتخابات شرکت کنند.
مدیران مسئول برای شرکت در انتخابات تا ساعت 18 امروز فرصت دارند با مراجعه به سامانه جامع رسانه‌های کشور نامزد مورد نظر خود را برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب کنند.
سیدعلاءالدین ظهوریان دبیر هیات نظارت بر مطبوعات صبح امروز در سخنانی ضمن اشاره به تعدد نامزدها و حضور مدیران مسئول رسانه‌هایی با گرایش‌ها و نحله‌های متنوع فکری و سیاسی و همچنین کمپین‌های مختلف رسانه‌ای، فضای حاکم بر این دوره از انتخابات را بسیار رقابتی‌تر از دوره‌های گذشته ارزیابی کرد.
هیات نظارت بر مطبوعات در کشور براساس ماده 10 و 11 قانون مطبوعات شکل گرفته و این هیات یک نهاد فرا قوه ای است که در ترکیب آن، نمایندگانی از سه قوه نیز حضور دارند.
این هیات نقش مهمی در نظارت بر رسانه دارد چرا که در همان ابتدای حیات رسانه با مجوز و تائید صلاحیت هیات نظارت به وجود می آید و در طول حیات نیز بر بقای شرایط تبصره ماده 11 و عدم تحقق یکی از موارد مندرج در مواد 6 و 7 نظارت دارد و در صورت لزوم می تواند رسانه ها را از ادامه کار خود منع کند.
دبیرخانه هیأت نظارت با امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود و زیر نظر آن هیأت انجام وظیفه می‌کند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ریاست هیأت نظارت بر مطبوعات را بر عهده دارد و پاسخگوی عملکرد هیأت مذکور در مجلس و ‌دیگر مراجع ذی صلاح است.
بر اساس ماده 11 این قانون مطبوعات، رسیدگی به درخواست صدور پروانه و تشخیص صلاحیت متقاضی و مدیر مسئول به عهده هیأت نظارت بر مطبوعات است.
طبق ماده 10قانون مطبوعات، اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات شامل یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار وی، یک نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس، یک استاد دانشگاه به انتخاب وزیر فرهنگ و آموزش عالی، یک مدیر مسئول مطبوعات به انتخاب آنان، یک استاد حوزه علمیه به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم و یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب آن شورا هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار