رقابت هنر نویسندگی در جشنواره دانایی و توانایی

تهران (پانا) - دومین جشنواره دانایی و توانایی با حضور 500 هزار دانش‌آموز در مدارس کشور آغاز شد در این فرآیند دانش‌آموزان یک کتاب که از سوی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود را مطالعه و آزمون دادند و نفرات برتر مدرسه انتخاب و به منطقه معرفی شدند.

کد مطلب: ۸۷۱۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
رقابت هنر نویسندگی در جشنواره دانایی و توانایی

دومین جشنواره دانایی و توانایی با شعار «حال خوش خواندن » با حضور ۳۰۰ دانش‌آموز دوره متوسطه، پایه‌های هشتم و نهم سراسر کشور درحال برگزاری است که از این تعداد ۳۲ نفر سرپرست هستند.

کارگاه‌هایی با حضور استادان مجرب برای دانش‌آموزان (۷ استاد برای دختران و ۴ استاد برای پسران) برگزار می‌شود همچنین فردا در کتابخانه ملی مراسم تجلیل از برگزیدگان و دانش‌آموزان برتر کتابخوان برتر سراسر کشور این جشنواره برگزار خواهد شد.

غلامرضا امامی، استاد ادبی یکی از کارگروه‌های این جشنواره در گفت‌وگو با پانا گفت: من در این کارگاه‌ها شنونده بودم و استعدادهای بی نظیری از دانش‌آموزان دیدم.

او ادامه داد: بنده نسل آینده نویسنده ایرانی را در چهره باهوش و هوشمند دانش‌آموزان این جشنواره می‌بینم.

امامی افزود: در کارگروه من ۲۶ دانش‌آموز از استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، شهرستان‌های استان تهران، شیراز، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، گلستان، ایلام و لرستان حضور دارند.

فرهاد حسن‌زاده دیگر استادی است که در یکی دیگر از این کارگروه‌ها فعالیت دارد. او درباره استقبال دانش‌آموزان به این جشنواره به پانا گفت: بچه‌ها درباره کتاب‌هایی که خوانده‌اند در این کارگاه‌ها به نقد می‌پردازند.

او ادامه داد: برگزاری این کارگروه‌ها باعث می‌شود که بچه‌ها از کنار کتاب‌هایی که می‌خوانند به سادگی رد نشوند.

حسن‌زاده همچنین بر نگاه نقادانه دانش‌آموزان از کتاب‌ها تاکید کرد و افزود: این جشنواره یک تلنگری است که بچه‌ها با ساختار و مضمون کتاب آشنا می‌شوند.

مهدی میرکیایی از دیگر استادانی است که درباره تاثیر برگزاری جشنواره دانایی توانایی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به پانا گفت: همیشه درک و فهم دانش‌آموزان ما را غافلگیر می‌کند و متوجه می‌شویم گاهی مخاطب بسیار جلوتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم زیرا سطح سواد و قدرت تمیز دانش‌آموزان بسیار خوب است.

جمال اکرمی، استاد کارگاه جشنواره دانایی توانایی و نویسنده کودک و نوجوانان در گفت‌وگو با پانا کتاب خواندن بچه‌ها را منوط به حافظه خوب آنان دانست و گفت: برای دانش‌آموز کتابخوان یک بار کتاب خواندن تاثیر بسیار زیادی روی حفظ کردن درس‌هایش دارد.

او از تاثیر کتابخوانی بر گنجایش حافطه انسان‌ها خبر داد و ادامه داد: در این کارگاه خرد جمعی دانش‌آموزان حاکم است و درباره کتاب‌هایی که خواندند گفت‌وگو می شود.

اکرمی گفت: این جشنواره فرصت و تمرین خوبی است که دانش‌آموزان ابراز عقیده و رای دادن را تجربه کنند.

عباس جهانگیری از استادانی است که در گفت‌وگو با پانا از انتظارات خود از آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس گفت.

او گفت: کتابخوانی در خانه و مدرسه نهادینه می شود. باید زنگ کتابخوانی در مدارس به صدا دربیاید و بودجه مشخصی برای تجهیز کتابخانه‌ها درنظر گرفته شود.

جهانگیری بر استفاده توانایی‌های نویسندگان کتب کودکان و نوجوانان در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: لازم است دانش‌آموزان کتب شعر، رمان و تاریخی به زبان داستان را مطالعه کنند.

محمدمیرکریمی از دیگر استادانی است که در این کارگاه‌ها شرکت کرده است. او به پانا گفت: دانش‌آموزان شرکت کنتده در این جشنواره از مطالعه خوبی برخوردار هستند. در جشنواره دانایی توانایی دانش‌آموزان به نقد و تحلیل کتاب‌های متفاوتی پرداختند.

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی به همراه زهرا مظفر امروز از کلاس‌های این جشنواره بازدید کردند.

علی رمضانی از تشکیل کارگروه نظارت بر کتاب‌خوانی خبر داد و افزود: باهدف توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و فضاهای کتابخانه‌ها، 500 هزار نسخه کتاب برای استفاده 500 هزار دانش‌آموز شرکت‌کننده در جشنواره دانایی، توانایی پس از تائید محتوای کتاب‌ها توسط کارگروه نظارت با تخفیف 40 درصدی مستقیماً به استان‌ها ارسال‌شده است.

رمضانی گفت: در سال تحصیلی 97-96 حدود یک‌میلیون نفر دانش‌آموز در مرحله مدرسه با مطالعه یک کتاب در مسابقه شرکت کردند، برندگان این مرحله بامطالعه دو عنوان کتاب در مرحله منطقه باهم به رقابت پرداختند.

او ادامه داد: در مرحله استانی این جشنواره دانش‌آموزان سه عنوان کتاب را مطالعه می‌کنند و برگزیدگان این مرحله که در سال تحصیلی گذشته حدود 300 نفر بودند به مرحله کشوری راه می‌یابند، در مرحله ملی این مسابقات دانش‌آموزان به اختیار خودشان 4 عنوان کتاب را انتخاب و با ارائه کنفرانس در حضور داوران در رقابت‌های کتاب پژوهی شرکت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: جشنواره دانایی توانایی از امروز ۲۷ آبان با حضور نویسندگان کتاب‌های مسابقات دانایی توانایی در اردوگاه باهنر آغاز و در ادامه در 28 آبان آئین تجلیل و گرامیداشت هفته کتاب‌خوانی از ۳۰۰ دانش‌آموز برتر کشوری و رابطین فعال برگزار می‌شود.

برای دانش‌آموزان شرکت کننده در این جشنواره کتاب معرفی شده است. برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، امسال دانش‌آموزان پایه های هشتم و نهم برای اولین بار به دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه اضافه شده‌اند.

مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار