در گفت‌وگو با پانا

نجاتی، تهیه‌کننده:نهاد تعلیم و تربیت مهم‌ترین جایی است که خوداتکایی را آموزش می‌دهد

تهران (پانا) - سعید نجاتی تهیه‌کننده و کارگردان نقش آموزش‌وپرورش را در ایجاد و تقویت اندیشه خوداتکایی و استقلال بی‌بدیل خواند.

کد مطلب: ۸۷۱۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نجاتی، تهیه‌کننده:نهاد تعلیم و تربیت مهم‌ترین جایی است که خوداتکایی را آموزش می‌دهد

این مدرس دانشگاه سوره و داور جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران که امسال با دو فیلم «سرلاک» (در مقام تهیه‌کننده) و «بادیه نشین» (در مقام تدوینگر) در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا با موضوع «فرهنگ وابستگی در عرصه فیلمسازی» اظهار کرد: مسئله‌ای که در عرصه فیلمسازی خصوصا فیلم کوتاه به عنوان عامل بازدارنده عمل می‌کند فرهنگِ وابستگی در فیلمسازان ماست. فیلمساز ما فکر می‌کند باید به او پولی بدهند تا فیلم بسازد. از سوی دیگر نهادی مثل انجمن سینمای جوان قادر به حمایت حدود 3 هزار فیلمسازی نیست که در این عرصه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به ریشه‌های این فرهنگِ وابستگی ادامه داد: اندیشه وابستگی از آموزش و پرورش شروع می‌شود. نهاد تعلیم و تربیت مهم‌ترین جایی است که خوداتکایی و استقلال را آموزش می‌دهد و این آموزش‌ها می‌تواند در ساخت شخصیت نسل‌ها و درنتیجه آینده جوامع تاثیری انکارناپذیر داشته باشد.

نجاتی که فیلم کوتاه «صراحی» او برنده جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی و خارجی شده است، با اشاره به جشنواره فیلم رشد به عنوان یکی از باسابقه‌ترین جشنواره‌های فیلم ایرانی و ظرفیت این جشنواره در پرورش نسل جدید فیلمسازان ایرانی گفت: متاسفانه فستیوالی که بیش از 40 سال در کشور سابقه دارد به دلیل ماندن در لای چرخ‌دنده‌های بوروکراسی دولتی و استفاده نکردن از افراد متخصص تبدیل به جشنواره‌ای عقیم شده و آنچنان که باید و شاید از قابلیت‌های آن بهره‌برداری نمی‌شود.

فیلمسازی در مدارس باید جدی گرفته شود

وی افزود: جشنواره‌هایی مثل «وارش» و «حسنات» طی چند سال آنقدر قدرتمند شدند که فیلمسازان برای حضور در این جشنواره ها باهم رقابت می‌کنند اما جشنواره رشد بعد از 45 سال هنوز با این جایگاه فاصله دارد. البته من شنیدم که امسال تغییرات عمده‌ای در نحوه برگزاری جشنواره فیلم رشد اعمال شده است. من هم امیدوارم این تحول هرچه زودتر اتفاق بیفتد و ما شاهد باشیم فیلمسازان بزرگی را برای جامعه سینمای ایران تربیت کند.

این کارگردان که تا امروز 14 فیلم در بخش داستانی و «هنروتجربه» را در کارنامه هنری خود دارد در ادامه به ظرفیت آموزش و پرورش در آموزش فیلمسازان جوان اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش ظرفیت و قابلیتی N میلیونی برای پرورش فیلمساز دارد. اما متاسفانه جز در بعضی مدارس غیردولتی، فیلمسازی در مدارس جدی گرفته نشده است. حتی دستگاه تعلیم و تربیت با تحمیل دیدگاه‌های خود، گاه در مقام نابودکننده خلاقیت عمل می‌کند؛ یعنی میگوید راه همانی است که من نشان می‌دهم.

آموزش و پرورش می‌تواند از نهادی مثل انجمن سینمای جوان کمک بگیرد

برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی از سی‌امین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اصفهان (۱۳۹۶) در پایان سخنان خود یکی از راه‌های پویاشدن جشنواره فیلم رشد را همکاری با نهادهای متخصص و موفق در این بخش دانست و گفت: آموزش و پرورش می‌تواند از نهادی مثل انجمن سینمای جوان کمک بگیرد و با کمک این انجمن جشنواره را برگزار کند. آموزش و پرورش معمولا این شعار را مطرح می‌کند که «دانش‌آموز مهم است. رأی دانش‌آموز مهم است. کار دانش‌آموز مهم است» به نظرم وقت آن است که به این شعارها جامه عمل بپوشاند. وقتی دانش‌آموز ما واقعا احساس مهم بودن کند می‌تواند دست به کارهای بزرگی بزند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار