در گفت‌وگو با پانا؛

نکیسا: ترویج کتابخوانى عزم عمومى مى خواهد

تهران (پانا) - نیما نکیسا فوتبالیست ایرانی عقیده دارد راهکار افزایش سرانه مطالعه منحصر به یک ارگان یا نهاد خاص نیست و عزم عمومی می‌خواهد.

کد مطلب: ۸۷۱۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
نکیسا: ترویج کتابخوانى عزم عمومى مى خواهد

نیما نکیسا دروازه‌بان اسبق تیم ملى فوتبال با انتقاد از عدم فرهنگ‌سازى لازم در زمینه کتابخوانی به پانا گفت: متاسفانه سرانه کتاب‌خوانی در کشور ما به نسبت گذشته خیلى ضعیف شده است. پیوند انسان‌ها با تلفن‌هاى همراه به شدت ناراحت‌کننده است. کشور ما در استفاده از اپلیکیشن‌های بازی رتبه اول دنیا را دارد و این یعنی ما به جای استفاده از زمان برای کتابخوانى از بازی در گوشى همراه استقبال می‌کنیم.

این ورزشکار در ادامه گفت: البته برخی از افراد عواملی مانند گران بودن کتاب، نداشتن وقت کافی برای مطالعه و... را از دلیل‌های پایین بودن سرانه مطالعه عنوان می‌کنند، اما هزینه‌های بالا برای دستیابی به برخی از سرگرمی‌ها و امکانات مانند گوشی‌های تلفن همراه که نوجوانان و جوانان ساعت ها وقت خود را با این وسایل در شبکه های اجتماعی و... می گذرانند، مبین آن است که کمبود وقت، گرانی کتاب دلایل درستی برای توجیه پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه نیست.

نکیسا با اعلام اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان مهمترین راهکار افزایش سرانه مطالعه منحصر به یک ارگان یا نهاد خاص نیست و عزم عمومی می خواهد، گفت: از خانواده به عنوان نخستین واحد اجتماعی تا مدارس و حتی ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی هر یک باید به سهم خود برای نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی تلاش کنند و نهاد کتابخانه‌ها هم کمافى‌السابق زمینه‌های لازم را برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی با توجه به زمینه‌های فرهنگی موجود در کشور مهیا سازد تا مردم نهایت بهره را از کتابخانه‌ها ببرند.

مطالعه زندگینامه بزرگان و مشاهیر در شکل‌گیری شخصیت افراد بسیار موثر است

او در پاسخ به این سوال که در صورت فرهنگسازی کتابخوانى در جامعه آیا با کاهش آسیب هاى اجتماعى مواجه خواهیم شد، گفت: ١٠٠ درصد مطالعه کتاب در کاهش ناهنجارى هاى اجتماعى تاثیر بسزایى خواهد داشت. باید از دنیای مدرن امروز در جهت کسب علم دانش با استفاده از زیر ساخت هایی که داریم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و برای آن در طولانی مدت و کوتاه مدت برنامه داشته باشیم.

نکیسا در ادامه گفت: کتاب، دریچه‌ای است به سوی جهان شگفت‌انگیز علم و معرفت، و مطالعه، راهی است بسیار ساده و عملی برای پرورش استعدادهای خدادادی انسان و آموزش علوم و فنونی که او را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی کند. کتاب، در همه فرهنگ‌ها یکی از اساسی‌ترین زمینه‌های انتقال دانش، آگاهی و تخصص است که می‌تواند جامعه را به سوی پیشرفت و ترقی در همه زمینه‌های ورزشى، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رهنمون کند.

دروازه بان اسبق تیم ملى فوتبال با اشاره به اینکه انسان‌ها برای موفقیت در زندگی به الگوهای رفتاری نیازمندند، ادامه داد: وجود حس همانندسازی در کودکان و نوجوانان و نیاز آنها به الگوهای رفتاری، ایجاب می‌کند که به الگوهای شایسته‌ای دسترسی داشته باشند تا بدین وسیله شخصیت و رفتار خود را تشکیل دهند. الگوهایی که به وسیله کتاب معرفی مى‌شوند، نقش مهمی را در شکل دادن به شخصیت کودکان و نوجوانان ایفا می‌کنند. به لحاظ تاثیری که الگوهای برجسته اخلاقی در شخصیت نوجوانان و جوانان دارد. مطالعه زندگینامه بزرگان و مشاهیر و علما می‌تواند بسیار موثر واقع شود. شخصا در کتابخانه زمان زیادی را گذرانده‌ام و در کتابخانه کتاب‌های رشته تحصیلی‌ام یعنى آسیب‌شناسی ورزشی و حرکت‌شناسی اصلاحی را مطالعه کردم.

نکیسا در خاتمه این گفتگو با اعلام اینکه اقدامات نهاد کتابخانه ها در ترویج کتابخوانى مثبت و روشن بوده است، گفت: شرایط اقتصادى خوبى نداریم. اما در همین وضعیت هم نهاد کتابخانه‌ها به خوبى با سهولت دسترسى کتاب‌هاى مرجع تلاش دارد که فرهنگ کتابخوانى را در کشور ترویج کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار