بی خوابی سبب مرگ زودرس نمی شود اما...

تهران (پانا) - مجله پزشکی انگلیسی «خواب» در گزارشی مدعی شده که میان بی خوابی و مرگ زودرس ارتباطی وجود ندارد. این نتیجه گیری در خلال 17 پژوهش بر روی 37 میلیون نفر، به‌دست آمده است.

کد مطلب: ۸۷۱۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
بی خوابی سبب مرگ زودرس نمی شود اما...

این گزارش با یافته‌های خدمات بهداشتی انگلیس که می‌گوید علاوه بر چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2، بی‌خوابی نیز امید به زندگی را کاهش می دهد، مخالف است. باتوجه به این گزارش، کسانی که از بیخوابی رنج می‌برند، دیگر اضطرابی در رابطه با تاثیر بی‌خوابی بر بر طول عمرشان، نخواهند داشت.

آیا می توان کیفیت خواب را بهبود بخشید؟

شکست دادن بی خوابی کار آسانی نیست اما توصیه‌ها و راهکارهایی وجود دارد که می توان با عمل کردن به آن‌ها یک خواب خوب را تجربه کرد.

سرویس بهداشت ملی انگلیس (NHS) توصیه می‌کند افرادی که از بی خوابی رنج می‌برند، در طول روز ورزش کنند و مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین را کاهش دهند.

همچنین مصرف سیگار، نوشیدن بیش از حد و شبانه مشروبات الکلی، می‌تواند کیفیت خواب را با اختلال مواجه سازد. نوشتن لیستی از کارها و چیزهایی که موجب فعالیت ذهن شما و خستگی آن می‌شود و پرهیز از آنها می‌تواند ساعت بدن شما را تنظیم کند که هر شب، در یک ساعت مشابه و منظم خواب را تجربه کنید.

بی‌خوابی آستانه تحمل انسان را کاهش می دهد

المیرا عبقریان، نویسنده 29 ساله، درباره بی‌خوابی‌اش می‌گوید: بدترین حالت بی‌خوابی زمانی است که بین مردم هستم و به خوبی احساس می‌کنم که شخصی بی‌طاقت و غیرقابل تحمل شده‌ام؛ زیرا خستگی مرا به درجه‌ای می رساند که در برابر هر شخص یا هر چیزی احساس بی‌حوصلگی می‌کنم.

وی ادامه می دهد: ممکن است یک شب بتوانم شش ساعت استراحت کنم اما تنش ها و اضطراب‌های مزمن و روزانه، در طول شب بیدارم می کند و لذت خواب متوالی و آرام را از من می‌گیرد. مساله مهم در زمینه بی‌خوابی، نداشتن انرژی و توان برای انجام کارهای روزانه است. به عنوان مثال من به دلیل بی‌خوابی و خستگی مداوم نمی‌توانم با دوستانم به تفریح بروم.

ریان اشلی، نوازنده موسیقی، نیز می‌گوید: بی‌خوابی بسیار سخت است اما به آن عادت کرده‌ام. افرادی که از این مساله رنج می برند، در طول زمان به آن عادت می کنند و به عنوان بخشی از زندگی روزانه آن را می پذیرند.

او ادامه می دهد: خواب مناسب احساس خوبی است که آن را تجربه نکرده‌ام و مساله بی‌خوابی از کودکی با من همراه بوده است.

اگرچه گزارش و یافته‌های جدید مرکز خواب ارتباط بی‌خوابی و مرگ زودرس را نفی می کند، روزنامه تایمز در آخرین گزارش های پزشکی اش، همچنان بی‌خوابی و بیماری‌هایی مانند زوال عقل و افسردگی را با یکدیگر پیوند می‌زند.

منبع: BBc

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار