تماشای فیلم‌های ابرقهرمانی چه تاثیری بر کودکان و نوجوانان می‌گذارد

تهران (پانا) - فیلم‌های ابرقهرمانی و خارق‌العاده همواره با پیام های اخلاقی و مثبت پیروزی خیر بر شر همراه بوده‌اند اما پژوهش‌های اخیر پزشکی در این زمینه به نتایج جدید و جالب دیگری دست یافته است.

کد مطلب: ۸۷۱۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
تماشای فیلم‌های ابرقهرمانی چه تاثیری بر کودکان و نوجوانان می‌گذارد

تماشای این فیلم‌ها به کودکان این پیام را مخابره می‌کند که آنان ماموریت دارند تا به آن شخصیت‌ها در زندگی خود رنگ و بوی واقعیت ببخشند، رفتارهای آنان را تقلید کنند و شخصیت‌های مثبت و عاری از هر گونه خطایی باشند که پیوسته به دنبال مبارزه با بدی و افراد بزهکار هستند؛ در نتیجه این روحیه برای آنان تبدیل به امری عادی و هدفمند می‌شود.

بررسی‌هایی که در سال جاری در کالج کودکان آمریکا بر روی 10 فیلم ابرقهرمانی در سال های 2015 و 2016 انجام شده، به این نتیجه رسیده است که قهرمانان خوب به طور متوسط 23 کار خشونت‌آمیز در ساعت انجام می‌دهند و بدخواهان و شخصیت‌های منفی به طور متوسط 18 کار خشونت‌آمیز در ساعت انجام داده اند.

به طرز شگفت‌آوری قهرمانان خوب قتل عام بیشتری نسبت به تبهکاران انجام می‌دهند و انسان‌های بیشتری را به قتل می‌رسانند. همچنین ابرقهرمانان مرد پنج برابر بیشتر از ابرقهرمانان زن خشونت‌آمیز رفتار می‌کنند.

رابرت المپیا، استاد کودکان در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و ناظر این پژوهش، می‌گوید: کودکان و نوجوانان ابرقهرمانان را افرادی خوب، مثبت و اثر گذار می‌دانند؛ از این رو ممکن است رفتارهای خشونت‌آمیز آنان را مجاز تلقی کنند و تحت تاثیر آن قرار گیرند.

به گفته دکتر جان مولر، پژوهشگر اصلی پروژه، این تلقی به این معنا نیست که فیلم‌های ابرقهرمانانه پذیرفته‌شده نیستند؛ بلکه هدف از این پژوهش بررسی عواقب تماشای فیلم‌های خشونت‌آمیز در زندگی و رفتارهای کودکان و نوجوانان است.

مولر توصیه می کند که خانواده‌ها همراه با فرزندانشان به تماشای این فیلم‌ها بنشینند و در مورد خشونت موجود در این فیلم‌ها با کودکان صحبت کنند. این اقدام به کودک کمک می‌کند که با توجه به ارزش‌های خانوادگی و جامعه، مهارت‌های تفکر انتقادی و ارزیابی و سازماندهی آنچه را می‌بیند، بیاموزد و بتواند تفاوت دنیای این فیلم‌ها با دنیای واقعی را درک کنند و تقلید نابجایی انجام ندهد.

منبع: دویچه ووله

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار