برداشت طلای سرخ از مزارع نی ریز

نی ریز (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از برداشت زعفران در سطح ۶۰ هکتار و پیش بینی سه برابری تولید نسبت به سال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۱۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
برداشت طلای سرخ از مزارع نی ریز

زعفران از ادویه های مرغوب و محبوب جهان است که علاوه بر طعم مطبوع, فواید دارویی فراوانی دارد. زعفران به جهت طعم, بو و رنگ زرد خاصی که دارد به وفور در غذاها, صنایع شیرینی سازی, داروسازی و صنایع دیگر به مصرف می رسد. ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان است. آغاز برداشت زعفران بستگی به دما و رطوبت هوا دارد. پیاز زعفران هر روز صبح یک گل تولید می کند و با چیده شدن آن, روز بعد بوته دوباره گل می دهد و این روند تا یک ماه ادامه دارد.

ذبیح اله سیروسی مدیر جها کشاورزی نی ریز اظهار داشت: سطح کشت شده زعفران در نی ریز در سال های گذشته ۱۷ هکتار بوده که خوشبختانه با استقبال خوب کشاورزان و ضرورت کاشت گیاهان دارویی و کم آب بر در مناطق مختلف, بخصوص در منطقه مشکان, این سطح در سال جاری به ۸۰ هکتار رسیده است و با توجه به متوسط عملکرد شش کیلوگرم محصول زعفران خشک در هکتار از اراضی مثمر(حداکثر ۲۹ و شش دهم کیلوگرم در هکتار), پیش بینی می شود امسال در مجموع بیش از سیصد و شصت(360) کیلوگرم زعفران خشک تولید شود.

وی با بیان اینکه نبود صنایع بسته بندی, در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات کشاورزان است، افزود: در سال جاری دولت با اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران به توسعه این محصول ارگانیک و با ارزش کمک نموده است که با توجه به شرایط بحران آب در شهرستان و لزوم بهره وری بهینه از آب, بویژه در مناطقی که مستعد کشت جایگزین هستند. و اهمیت برنامه ریزی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی, می طلبد تا با ترغیب کشاورزان, برنامه ریزی صحیح و ارایه الگوهای مناسب, به سمتی برویم که کشت گیاهان دارویی و کم آب بر را بتوانیم در سطح شهرستان توسعه دهیم.

خبرنگار: زهرا فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار