ابتکار: جامعه به مدیریت زنان نیاز دارد

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده بر ضرورت تحول در نظام اداری و مدیریت زنانه در کشور تأکید کرد.

کد مطلب: ۸۷۱۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
ابتکار: جامعه به مدیریت زنان نیاز دارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، معصومه ابتکار در نشست تجارب زیسته زنان مدیر تحت عنوان (مدیریت توسعه پایدار در دوران معاصر) با حضور روسای دستگاه‌ها، معاونان، مشاوران، مدیران، اساتید و پژوهشگران در مرکز آموزش مدیریت دولتی که در سازمان مدیریت دولتی برگزار شد، گفت: امروز یکی از چالش‌های مهم در دنیا موضوع حاکمروایی خوب و کارآمدی مدیران است. این موضوع به دولت‌ها، سازمان‌های جهانی و غیره بر می‌گردد. اینکه چطور سازمان‌ها، دولت‌ها و مجامع بین‌المللی را مدیریت کنیم.

ابتکار با بیان اینکه امروز ناکارآمدی در مدیریت بسیار زیاد است و این موضوعی جهانی است، یادآور شد: ما در بحث اثربخشی و تحول ضعف بسیاری داریم. امروز همه جامعه‌شناسان و دلسوزان کشور به این جمع‌بندی رسیدند که در چهل سالگی انقلاب اسلامی نیاز به افق گشایی داریم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: این حرف به معنای نادیده گرفتن اصول اولیه و متعالی انقلاب نیست بلکه برعکس ناظر بر این موضوع است که ما نتوانسته‌ایم همه آن آرمان‌ها را برآورده کنیم. یکی از ابعاد موضوع این است که در نظام اداری و مدیریت، تحول ایجاد کنیم.

ابتکار با طرح دو موضوع تصریح کرد: موضوع اول مدیریت زنانه و بهره‌مندی از استعداد ذاتی زنانه است و دیگری نگرش توسعه پایدار به عنوان نگاهی که عمیقا به آینده انسان و جانشینی خداوند ارتباط پیدا می‌کند. اگر اعتقاد داریم که خلیفه‌الله هستیم و باید امور را با جهت‌گیری الهی پیش ببریم، نمی‌توانیم نگرش توسعه پایدار نداشته باشیم.

وی گفت: امروز جنگ و ترور از یک سو دنیا را به مخاطره انداخته و از سوی دیگر تهدیدات زیست محیطی، حاشیه‌های بسیاری را ایجاد کرده است. اگر دنیا با این روند و ناپایداری کنونی پیش برود، موجودیت انسان به خطر می‌افتد. هر دوی این موضوع‌ها مورد تأکید جدی دین اسلام است. در واقع مسائل زیست محیطی، وارداتی نیست بلکه کاملا با مفاهیم دینی و اسلام گره خورده است.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به حدیثی از امام حسن مجتبی (ع) گفت: امام حسن (ع) در وصایای خود می‌فرماید جوری برای دنیا زندگی کن که انگار تا ابد زنده‌ای و در امور معنوی جوری زندگی کن که انگار قرار است فردا بمیری. همین حدیث چقدر برای مدیریت جالب و اثربخش است. مدیر باید هر لحظه آماده پاسخگویی باشد.

وی خاطرنشان کرد: از عناصر مهم نظام‌های کارآمد موضوع شفافیت و پاسخگویی است و این عنصر لاینفک مردم سالاری است. امروز در کنار توان مدیریتی و آی کیو، هوش عاطفی نیز مطرح است و می‌تواند تحول‌آفرین باشد و بسیج اجتماعی ایجاد کند.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در موقعیت فعلی، دولت با مسائل و مشکلات بسیاری روبروست، اظهار کرد: ما نیاز به تحولات و تغییر رویکرد داریم. جلب مشارکت مردم و اعتمادسازی دوباره از نیازهای دولت است که این مسائل با هوش عاطفی می‌تواند به‌دست آید. مدیریت زنانه که متکی به توانمندی ذاتی زنان است، نه زنان بلکه کل جامعه به آن نیاز دارد تا خیلی از کلیشه‌ها و موضوعاتی که ما را در کادر بوروکراتیک گرفتار کرده و سرعت ما را گرفته، رفع کند.

وی گفت: خودشناسی، خودکنترلی، داشتن انگیزه، جلب حمایت‌ها و مهارت‌های اجتماعی از الزامات مدیریتی هستند که زنان مدیر باید خود را در این حوزه‌ها توانمند سازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار