برداشت بیش از 3000 تن میوه به از باغات نی ریز

نی ریز ( پانا ) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از برداشت میوه به ازسطح بیش از 305 هکتاز از باغات شهرستان نی ریز در فصل پاییز خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۱۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
برداشت بیش از 3000 تن میوه به از باغات نی ریز

بــه، میوه ای زرد رنگ و خوشبو، گرد و یا به شکل گلابی است. که سطح آن پوشیده از کرک بوده و دارای طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش و تقریبا گس با گوشت خشک و کرکی است. برگ سبز این میوه به صورت جوشانده برای گرفتگی قلب و عروق، هسته ژله ای آن برای رفع سرفه و میوه فیبردار آن برای هضم غذا بسیار مفید است. میوه پخته شده ی به، دارای بو و طعمی خوش بوده و مربای آن نیز خوشمزه و پرطرفدار است. و سرشار از ویتامین‌های A و B و C و همچنین قند و پپتین است. به رسیده، دارای طبیعتی معتدل است، در حالی که دانه آن یا همان به‌دانه طبیعتی سرد و تر دارد. به، میوه‌ای خوش‌طعم و معطر از خانواده سیب است. این میوه اگرچه به صورت خام نیز خوردنی است ولی اغلب مردم ،"به" را به صورت مربا و همچنین در غذاهایی همچون خورشت و خوراک و دم نوش مصرف می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز با اعلام این مطلب اظهار داشت: همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز، شاهد برداشت میوه «ب‍ــه» از ارقام اصفهانی و محلی در سطح شهرستان هستیم. که به لحاظ کیفیت و عطر و طعم از جایگاه مطلوبی در استان برخوردار است و همین امر باعث شده خریداران تمایل زیادی به خرید این محصول داشته باشند و هر سال بازار بسیار مناسبی را شاهد باشیم. این محصول تولید شده در شهرستان نی ریز با شرایط اقلیمی و آب و هوای مساعد منطقه از مرغوب ترین و ممتازترین محصولات به در استان و کشور است، که علاوه بر مصرف محلی، در بسته های 4 تا 6 کیلوگرم تهیه و به استان های تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان بارگیری و حمل می شود .

ذبیح اله سیروسی افزود: سطح باغات «بــه» در شهرستان 305 هکتار است که حدود 220 هکتار مثمر و مابقی غیر مثمر است و عملکرد این محصول در شرایط عادی حدود 15 تن در هکتار است و در باغات نمونه، این عملکرد به بیش از 80 تن می رسد که متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل بارش کم و عواملی مانند خشکسالی، تگرگ‌زدگی با کاهش تولید مواجه بوده‌ایم و امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از 3000 تن محصول برداشت و به بازار عرضه گردد.

به نقل از بهرام زارعی باغ دار نمونه فارس ، او بیش از ۷ هکتار باغ در منطقه دهچاه بخش پشتکوه نی ریز دارد که امسال با برداشت بیش از ۸۲ تن محصول رتبه نخست تولید این محصول را در فارس بدست آورد.

این باغدار نمونه علاوه بر تولید به، در زمینه تولید نهال سالم این درخت میوه فعالیت دارد و سالانه بیش از ۵۰ هزار اصله نهال از نوع "کویینز a" که در برابر شوری و کمبود آب مقاوم است را تولید و روانه بازار می‌کند.
این کشاورز نمونه، رمز تولید بالا در این باغ را کود دهی و گرد افشانی مناسب، استفاده بهیه از آب و تغذیه خوب در باردهی درختان می داند.

خبرنگار : سمیه میرشکاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار