دعوت مسجد جامعی از مردم برای «کتابگردی» در اول آذر

تهران (پانا) - عضو شورای شهر تهران با انتشار نامه‌ای از مردم خواست که به مناسبت هفته کتاب،‌ اول آذر(پنجشنبه) کتاب بخرند.

کد مطلب: ۸۷۰۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
دعوت مسجد جامعی از مردم برای «کتابگردی» در اول آذر

احمد مسجدجامعی باانتشار مطلبی از مردم خواست که به مناسبت هفته کتاب در پنجمین دوره پویش #کتابگردی_۹۷ شرکت کنند و نوشت: «هموطنان عزیز، ‌‎این روزها در آستانه برگزاری پنجمین آیین کتابگردی قرار داریم؛ فعالیتی که نخستین بار با هدف حمایت از کتابفروشی‌ها به عنوان کانون‌های توزیع فکر و اندیشه و با هدف حضورِ مردم، به عنوان مخاطبان اصلی کتاب در فضای عمومی و شهری، شکل گرفت؛ این حرکت فرهنگی-اجتماعی، در طول چهار دوره‌ی گذشته، خوشبختانه با حمایت و استقبال مردم از یک سو و اصحاب فرهنگ و هنر از سوی دیگر روبرو شده است و می‌رود که به دوران بلوغ و شکوفایی خود نزدیک شود. کتابگردی حرکتی است که نشاط شهری را حول محور فرهنگ پدید آورده و کتابفروشی ها را محلی برای گفتگوی رو در روی مردم با پدید آورندگان کتاب یعنی نویسندگان ، مترجمان ، ناشران و تصویرگران بدل کرده است.

‏‌‎امسال در حالی به پنجمین کتابگردی و روز قدردانی از کتاب‌فروشی‌ها نزدیک می‌شویم که متاثر از فضای عمومی جامعه، این حرفه نیز با مسایل و مشکلات زیادی رو به رو است. مشکلات اقتصادی از یک سو به دلیل گران شدن قیمت ارز و مواد اولیه به افزایش قیمت کتاب انجامیده است و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید خانواده‌ها باعث حذف خریدهای فرهنگی، از جمله کتاب، از سبد خرید برخی از خانواده‌های ایرانی شده است.

‏‌‎ در کنار مشکلات اقتصادی، متاسفانه، فعالیت شبکه‌های زیرزمینی انتشار غیرقانونی کتاب‌های پرفروش قانونی و فروش و توزیع آن‌ها از مجراهایی غیر از کتابفروشی‌ها، صنعت نشر کتاب در ایران را با مشکلات مضاعفی درگیر کرده است.

‏‌‎ در چنین وضعی، امسال هم در آخرین پنج‌شنبه هفته‌ی کتاب به دیدار کتاب‌فروشی‌ها رفته و با خرید کتاب از آنان از حضور و پایداری آنها در این عرصه قدردانی می کنیم و در حد بضاعت یاریشان خواهیم کرد. بر کسی پنهان نیست که یکی از موثرترین راه‌های پشتیبانی و حمایت از خدمتگزاران کتاب، حضور فعال و مردمی در کتاب‌فروشی‌ها و خرید کتاب از آنان است زیرا نیک می‌دانیم که رونق کتاب‌فروشی‌ها به عنوان آخرین حلقه از زنجیرۀ صنعت نشر، به رونق کل نشر و فرهنگ ایران منجر خواهد شد.

‏‌‎اینک از مردم شریف ایران دعوت می‌کنیم، به منظور احیای فرهنگ کتابخوانی، روز پنج‌شنبه اول آذر ۱۳۹۷ با حضور پرشور در قالب گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی، دوستانه و ... در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور و خرید کتاب، از ناشران، نویسندگان، مترجمان و مشاغل مرتبط با تولید کتاب کشورمان تقدیر کنند.

‏‌‎از اهل قلم، روحانیون، هنرمندان، آموزگاران، استادان، اصحاب فکر، فرهنگ و اندیشه، پدید آورندگان کتاب، شخصیت‌های سیاسی و چهره‌های برجسته و مورد احترام مردم نیز دعوت می‌کنیم هم‌چون سال‌های گذشته ضمن حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب با پشتیبانی از این حرکت مردمی به رونق و استمرار آن یاری رسانند. از روزنامه‌نگاران، مدیران رسانه‌های مکتوب، صدا و سیما و فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز درخواست می‌کنیم، با دعوت از مردم و فرهیختگان و انعکاس حضور مردم در کتاب‌فروشی‌ها به یاری این حرکت بیایند.

‏‌‎همچنین، از گروه‌های ترویج کتابخوانی، باشگاه‌های کتابخوانی، نهادهای غیردولتی فعال در حوزه کتاب در شهرها و روستاهای سراسر کشور دعوت می کنیم، با حضور در کتابفروشی ها به ترویج کتابخوانی کمک کنند.

‏‌‎امیدوارم با تلاش همگانی، حضور در کتاب‌فروشی ها و خرید کتاب به یکی از عادت‌های همیشگی‌مان تبدیل شود تا هم اقتصاد نشر رونق گیرد و چرخِ آن به حرکت خود ادامه دهد و هم امید و نگاه به آینده در فضای فکر و فرهنگ کشور تداوم داشته باشد پس وعده دیدار ما پنجشنبه #یکم_آذر در کتابفروشی های سراسر کشور است».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار