در گفت وگو با پانا

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:‌ تصمیمی برای افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی مجدد بنزین در دستور کار نیست

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید هشدارهای مکرر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد حفاظت از کارت سوخت ربطی به احتمال سهمیه‌بندی مجدد بنزین ندارد و تصمیمی برای افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی بنزین در دست بررسی نیست.

کد مطلب: ۸۷۰۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:‌ تصمیمی برای افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی مجدد بنزین در دستور کار نیست

اسدلله قره‌خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌و‌گو با پانا درباره هشدارهای مکرر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد کارت سوخت شهروندان و شایعه‌هایی که در مورد احتمال سهمیه‌بندی مجدد بنزین مطرح است، گفت:‌ هیچ‌گونه تصمیمی در مورد افزایش قیمت بنزین یا احتمال سهمیه‌بندی سوخت وجود ندارد. البته مطالعه‌هایی در این زمینه در دست بررسی است تا دو هدف کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت را محقق کند.

وی ادامه داد:‌ بین 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل به صورت غیررسمی از کشور قاچاق می‌شود که زیان ملی هنگفتی به اقتصاد کشور است و باید با پیش‌بینی راهکارهایی از افزایش این زیان جلوگیری کرد.

قره‌خانی اظهار کرد:‌ مصرف انرژی و به ویژه بنزین درسال‌های اخیر با رشد همراه بوده است معنای آن این است که نفت خامی که در کشور تولید می‌شود باید در پالایشگاه‌ها صرف تولید بنزینی شود که در نهایت آلودگی‌های زیست‌محیطی بیشتر را به دنبال دارد.

وی با اشاره به کیفیت پایین خودروهای تولید داخلی گفت: رشد مصرف انرژی و کیفیت پایین خودروهای داخلی نتیجه‌ای جز آلودگی بیشتر محیط زیست به دنبال ندارد و شاهد هستیم در شهرهای بزرگ و صنعتی برخی از روزهای سال با آلودگی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی دست به گریبان هستند.

تصمیم روشنی درباره مهار مصرف سوخت گرفته نشده است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: کمیسیون انرژی مجلس با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و با حضور نمایندگانی از دولت درحال بررسی راهکارهایی برای مهار مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن هستند که تاکنون تصمیم روشنی برای گرفته نشود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت نیز به عنوان ابزاری کنترلی برای جلوگیری از رشد مصرف و قاچاق سوخت مطرح است. البته افزایش قیمت باید در کنار سایر عوامل مهارکننده وضع نابسامان کنونی باشد.

قره‌خانی گفت:‌ در گذشته افزایش قیمت بنزین تجربه شد و در کوتاه‌مدت در کنترل مصرف موثر واقع شد اما این ابزار کنترلی در درازمدت، مهارکننده رشد مصرف نشده است و نشان می‌دهد تنها با افزایش قیمت نمی‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

وی ادامه داد: قوانین و راهکارها باید به گونه‌ای باشند که در درازمدت کنترل‌کننده باشد. دستگاه‌های ناظر نیز باید به وظیفه خود عمل کنند و از قاچاق سوخت به شکل جدی‌تری جلوگیری کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌ همواره ملاحظاتی در مورد افزایش قیمت بنزین به دلیل تاثیر آن در افزایش نرخ تورم و نارضایتی مردم وجود داشته است و باید بررسی شود که با چه راهکارهایی می‌توان اقتصاد خانوارها را از تبعات افزایش نرخ حامل‌های انرژی مصون نگه داشت.

وی با اشاره به آمارهای متفاوت قاچاق سوخت در کشور گفت:‌ با دعوت از مسئولان ستاد قاچاق کالا، شرکت پالایش و پخش و سایر دستگاه‌ها در صدد هستیم تا به آمار قابل اتکایی در زمینه کنترل سوخت دست پیدا کنیم تا بتوان راهکارهای کنترلی را بهتر اجرا کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار