در گفت‌وگو با پانا

نجفی توانا، وکیل دادگستری: در قانون مجازات اسلامی مجازاتی برای جراحی‌های غیرمتعارف پیش‌بینی نشده است

تهران (پانا) - علی نجفی توانا، وکیل دادگستری درباره افزایش جراحی‌های زیبایی نامتعارف و قابل مجازات بودن اینگونه جراحی‌ها می‌گوید در قانون مجازات اسلامی هیچگونه مجازات یا کیفری برای این دسته جراحی‌ها پیش‌بینی نشده است.

کد مطلب: ۸۷۰۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
نجفی توانا، وکیل دادگستری: در قانون مجازات اسلامی مجازاتی برای جراحی‌های غیرمتعارف پیش‌بینی نشده است

این وکیل دادگستری درباره جراحی‌های نامتعارف مانند چشم‌گربه‌ای یا گوش‌الاغی به پانا گفت: ارزیابی رفتارها با معیارهای مختلفی انجام می‌شود؛ گاهی معیار اجتماعی و اخلاقی ملاک است و زمانی معیار دینی و در برخی موارد معیار قانونی مورد نظر است. درباره جراحی گوش‌الاغی و چشم‌گربه‌ای که اکنون مورد علاقه برخی جوانان و حتی افراد پا به سن گذاشته قرار گرفته، واقعیت این است که در قانون مجازات اسلامی هیچگونه مجازات یا کیفری برای جراحی‌ها پیش‌بینی نشده است و شخص می‌تواند هر گونه جراحی‌ای که صلاح بداند انجام دهد.

وی ادامه داد: در قانون برای جوانانی که می‌خواهند به خدمت سربازی بروند و با انجام جراحی از خدمت نظام وظیفه معافیت بگیرند یا با سوء استفاده از آن، زمان مکان خدمات نظامی را تغییر دهند، مواردی دیده شده است اما در غیر این صورت برای جراحی‌ها به ویژه دماغ خوکی، گوش الاغی و چشم گربه‌ای و غیره واکنش کیفری نمی ‌توان اعمال کرد البته از لحاظ مذهبی هم مجازاتی برای آن پیش‌بینی نشده است.

این حقوقدان درباره پذیرش اینگونه جراحی‌ها از سوی جامعه نیز گفت: به نظر می‌رسد که جامعه هنوز این موضوع را نپذیرفته است و این نوع اقدامات را پایش می‌کند.

نجفی توانا درباره مسئولیت پزشکانی که جراحی‌های غیرمتعارف را انجام می‌دهند، توضیح داد: این موضوع برای پزشکان متفاوت است. پزشکی که دست به جراحی‌های غیرضروری بزند و از لحاظ اخلاق پزشکی یا قوانین نطام پزشکی اینگونه جراحی‌ها ممنوع باشد، چنانچه خسارتی به شخص وارد شود قابل تعقیب کیفری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار