کارشناس حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی:

هدف اصلی حفاظت محیط زیست حفاظت وحراست از تنوع زیستی استان می باشد

بیرجند (پانا)_کارشناس حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هدف اصلی حفاظت محیط زیست حفاظت وحراست از تنوع زیستی استان می باشد اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان توانسته از 2317548 هکتار معادل 5/12 درصد از اراضی مستعد استان را در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه های حیات وحش و مناطق شکار در استان حفاظت و حراست نماید. .

کد مطلب: ۸۷۰۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
هدف اصلی حفاظت محیط زیست حفاظت وحراست از تنوع زیستی استان می باشد

دری گیوکارشناس محیط زیست استان خراسان جنوبی افزود: اقلیم استان خشک و بیابانی است واز مجموع کل اراضی استان، 8492808 هکتار از آن را مراتع، 636098 هکتار از آن را جنگل ها و 5433890 هکتار از آن را بیابان ها تشکیل می دهد.

این کارشناس حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هدف اصلی حفاظت محیط زیست حفاظت وحراست از تنوع زیستی استان می باشد اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان توانسته از 2317548 هکتار معادل 5/12 درصد از اراضی مستعد استان را در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه های حیات وحش و مناطق شکار در استان حفاظت و حراست نماید.

دری گیو بیان داشت: در استان چهار منطقه حفاظت شده شاسکوه (واقع در شهرستان های قاین و زیرکوه)، درمیان و سربیشه (واقع در شهرستان های درمیان و سربیشه)، مظفری (واقع در شهرستان های فردوس و بشرویه) و آرک و گرنگ (واقع در شهرستان خوسف)، سه پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار (واقع در شهرستان نهبندان)، رباط شور( واقع در شهرستان های فردوس و بشرویه) و پناهگاه حیات وحش نایبندان (واقع در شهرستان طبس) وجود دارد که بر اساس وضعیت توپوگرافیک و تشکیلات زمین شناسی منجر به پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوعی در استان گردیده است به طوری که بیش از 1۰۰۰ گونه گیاهی و بالغ بر 300 گونه جانوری شامل 50 گونه پستاندار، نزدیک به 200 گونه پرنده و50 گونه از خزنده در زیستگاه های استان پراکنده اند.

دری گیو با اشاره به گونه های شاخص جانوری در استان تصریح کرد: از جمله گونه های شاخص استان می توان به یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، هوبره، زاغ بور، انواع پرندگان شکاری و انواع خزندگان اشاره کرد. کارشناس حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگر چه اغلب مناطق استان دارای اقلیم بسیار خشک می باشد، ولی تالاب ها و آبگیرهای استان از جمله پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان علاوه بر پرندگان ساکن همه ساله میزبان جمعیت های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل: انواع آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک، کشیم، چنگر، پاشلک، فالاروپ و ... هستند که در مسیر مهاجرتشان در آبگیر های استان مستقر می شوند.

وی با اشاره به عوامل تهدید در تنوع زیستی استان افزود: متاسفانه عوامل متعددی مانند بهره برداری ناپایدار از منابع و فعالیت های انسانی مخرب تنوع زیستی استان را تهدید می کند و از طرفی چرای بیش از ظرفیت مراتع صدماتی را به جوامع گیاهی وارد آورده و شکار وگاها تله گذاری غیر مجاز نیز، جمعیت حیات وحش برجسته را کاهش داده است . به طوری که بر اساس فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، تعداد 5 گونه پستاندار (یوزپلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، زرده بر)، 6 گونه پرنده (بالابان، کرکس کوچک، عقاب تالابی، عقاب شاهی، هوبره، اردک سرسفید) و 3 گونه خزنده (لاک پشت آسیایی، لاک پشت مهمیز دار و آگامای سروزغی ایرانی) در زمره گونه های در معرض تهدید قرار گرفته اند.

دری گیو اضافه کرد: اگر چه فعالیت هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب دیده صورت گرفته است و همچنین در سال های اخیر شاهد نگرش مثبت مردم استان نسبت به رعایت حقوق حیوانات هستیم، ولی متاسفانه عوامل مختلفی مانند وقوع خشکسالی های طولانی و مکرر در کنار بهره برداری بی رویه از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است.

وی انجام اقداماتی شامل: ارتقای سطح آگاهی اجتماعی و فرهنگ سازی در مورد حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع و اجزای تنوع زیستی و جلب مشارکت مردمی با همکاری فعال رسانه ها، اجرای طرح آمایش سرزمین و بهره برداری از نتایج حاصل از مطالعات آمایش سرزمین و توان اکولوژیک و پایداری منابع طبیعی، حمایت از پروژه های حفاظتی با مشارکت جوامع و آحاد مردم در خصوص مدیریت منابع طبیعی، بهره برداری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی، تکمیل طرح های مدیریت توجیهی و تفصیلی مناطق و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای آن ها در مناطق تحت مدیریت، انجام مطالعات میدانی بر روی گونه ها و اکوسیستم های منتخب برای درک بهتر از وضعیت تنوع زیستی و به کارگیری روش های صحیح حفاظت و احیای گونه های اندمیک در معرض خطر و مدیریت و کنترل چرای دام های اهلی از مراتع را در راستای حفاظت مؤثر از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از آن ضروری دانست.

وی در پایان با اشاره به نقش موثر همه آحاد جامعه در حفاظت و حراست از محیط زیست گفت: حفاظت از محیط زیست بیانگر احساس مسوولیت در حفظ ارزش های این آب و خاک و نشانه اهمیت قایل شدن برای نسل های آینده و ادای دین به باورهای انسانی و اسلامی است که قطعا نیازمند همکاری و همراهی تک تک هم استانی های عزیز است. پس بیایید با نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از طبیعت و رعایت حقوق حیوانات از دوران کودکی، زمینه علاقه و عشق به طبیعت را در فرزندانمان ایجاد تا با یاری هم آسیب کمتری به طبیعت وارد آورده و در راستای اهداف توسعه پایدار گام برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار