والدین نقش اساسی در کاهش آسیب های فضای مجازی دارند

مدرسه؛ امن ترین مکان برای دانش آموزان است

شیراز (پانا) – رییس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس فضای مجازی را پر از آسیب دانست و افزود: عدم مطالعه و آگاهی و نداشتن برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت از عوامل سردرگمی نوجوانان در فضای مجازی است که سردرگمی و اتلاف وقت در این فضا، آسیب های اجتماعی را در پی دارد.

کد مطلب: ۸۷۰۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
والدین نقش اساسی در کاهش آسیب های فضای مجازی دارند

لیلا نورافشان با اشاره به نقش والدین در پیشگیری آسیب های اجتماعی افزود: برای جلوگیری از آسیب ها در نسل نوجوان خانواده ها بیشترین نقش را دارند و پدر و مادرها اگر استفاده از اینترنت را در خانه مدیریت و برنامه ریزی کنند می توانند به عنوان الگو برای فرزندان نیز باشند.

نورافشان تاکید کرد: بر اساس کارهای پژوهشی اخیر دانش آموزان امن ترین مکان را مدرسه دانسته اند.

وی اظهار داشت: یک آسیب جدی که امروزه آموزش و پرورش را تهدید می کند فضای مجازی است و این فقط در کشور ماست که این فضا به جای استفاده از فرصت های آن به تهدید تبدیل شده است در صورتی که دانش آموز می تواند از همین فضا برای درس خواندن خود نیز استفاده کند.

وی افزود: نوجوانان با برنامه ریزی و مدیریت استفاده از موبایل و اینترنت میتوانند از آسیب های این فضا مصون بمانند.

او همکاری و هماهنگی تمام نهادها و دستگاهها را در مقابله با آسیب های اجتماعی و به ویژه فضای مجازی ضروری دانست و افزود: اما با این وجود باز نقش خانواده ها در این مسیر بسیار پررنگ است و اشتباهی که اکثر خانواده ها در ارتباط با فرزندانشان مرتکب می شوند این است که برای سرگرم کردن فرزندانشان آنهارا به سمت فضای مجازی و اینترنت میفرستند.

رییس دفتر مراقبت در برایر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس، گروه در معرض خطر را سن نوجوانی و بین سنین 12 تا 18 سال برشمرد و افزود: چون تفکر افراد در این سنین در حال تغییر از کودکی به بزرگسالی است و نوجوانان به دلیل ویژگی شخصیتی قادر به تصمیم گیری درست نیستند نیازمند راهنمایی و هدایت خانواده ها و جامعه هستند.

نورافشان ادامه داد: در سنین نوجوانی افراد غرق خودباوری و استقلال طلبی هستند که بیشتر علاقه مند به تجربه و انجام کارهای پرخطر هستند.

وی با اشاره به اینکه کنترل آسیب ها نیازمند همکاری همه دستگاهها و یک فرهنگ ریشه دار عمومی است، تصریح کرد: دانش آموزان تنها 6 ساعت از اوقات 24 ساعته در اختیار آموزش و پرورش هستند که در این مدت نیز اجازه ورود گوشی به مدرسه را ندارند و تمام اتفاقات و آسیب ها نیز در بعد از این 6 ساعت و وقتی فرد وارد جامعه، خانواده و محیطهای دوستان می شود رخ می دهد.

او تاکید کرد: مدرسه بدون همکاری والدین و جامعه نمیتواند به تنهایی آسیب ها را کنترل کند.

خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار