همزمان باروزجهانی دیابت :

افتتاح کلینیک تخصصی دیابت در بیمارستان شهداءقاین

قاین (پانا) ـ صبح امروز همزمان با 14 نوامبر روز جهانی دیابت، کلنیک تخصصی دیابت در بیمارستان شهداء قاین افتتاح شد.

کد مطلب: ۸۷۰۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح کلینیک تخصصی دیابت در بیمارستان شهداءقاین

در این مراسم که با حضور محمدرضا عارفی فر مدیر جدید شبکه بهداشت و درمان قاینات، صغری راغبی کارشناس تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جمعی از مجمع خیرین سلامت شهرستان، مدیران و کارکنان بیمارستان شهداء و گروهی از بیماران قاینی مبتلا به دیابت برگزارشد، ابتدا عارفی فر ضمن خوش آمدگویی پیرامون عوارض و خطراتی که بیماری دیابت می تواند برای افراد ایجاد کند توضیحاتی را ارائه و هدف از راه اندازی این کلنیک را چنین بیان داشت: «دیابت مهمترین بیماری غیرواگیردار بشر هست و برای توجه بیشتر در زمینۀ تشخیص، کنترل و درمان بیماران دیابتی این مرکز راه اندازی شده است. در حال حاضر 600 پروندۀ دیابتی داریم و امیدواریم با شناسایی افراد جدید، تشکیل پرونده و پایش اطلاعات بیماران طبق سطح بندی های وزارتخانه به جمع بندی مطلوبی در مورد بیماران دیابتی شهرستان برسیم».



در ادامه صغری راغبی کارشناس تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی با اعلام آمار 4/3 درصد بیماران دیابتی در نقاط شهری و 2/9 درصد در نقاط روستایی استان دربارۀ فعالیت کلینیک های تخصصی دیابت در سطح کشور چنین اظهار داشت: «کمیتۀ ملی مبارزه با بیماری دیابت با هدف ثابت نگه داشتن روند پیشرفت این بیماری وارد عمل شده و فعالیت های کلنیک های تخصصی هم در همین راستا و برای کنترل روند پیشرفت بیماری دیابت می باشد».



وی دیابت را بیماری جدی دانست که عوارض و هزینه های سنگینی دارد. راغبی در ادامه افزود: «11 درصد جوانان زیر 20 سال در کشور در معرض و یا مبتلا به دیابت هستند همچنین در بحث زخم پای دیابتی و دیالیز شدن بیماران دیابتی هم چالش های فراوانی داریم و امید است با فعالیت این گونه مراکز بتوانیم در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت موفق باشیم».



در ادامه جلسه حمیدرضا قاصری متخصص بیماریهای داخلی و پزشک کلینیک تخصصی دیابت بیمارستان شهداء توضیحاتی پیرامون علل ابتلا و راه های پیشگیری از دیابت برای افراد حاضر در سالن بیان داشت.



وی دیابت را بیماری بدون درد دانست که عوارض زیادی داشته و ریشه در عوامل محیطی و ژنتیکی دارد و همین باعث سخت شدن مقولۀ درمان می شود.



وی افزود: «برخی به دیابت مادر بیماریها می گویند، دیابت دومین عامل اصلی قطع عضو بعد از تصادف در جهان است و بیماری است که فقیر و غنی، زن و مرد و پیر و جوان نمی شناسد».

در ادامه حاضرین در ساختمان کلینیک غربالگری بیمارستان شهداء حاضر شده و روبان آبی که رنگ جهانی مربوط به بیماری دیابت است به نشانۀ افتتاح کلینیک قیچی خورد. پایان بخش مراسم هم تست رایگان قند خون بود که توسط پرستاران کلنیک از حضار گرفته شد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار