تصویر ماهواره چینی از سمت پنهان ماه

تهران (پانا) - حدود ۶ ماه گذشته چین موفق به پرتاب ماهواره "Queqiao" از "مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ چین"(China's Xichang Satellite Launch Center) به منظور بررسی سمت پنهان ماه شد. اکنون یکی از دو میکرو ماهواره‌های این ماهواره موفق به ثبت تصویری از سمت پنهان ماه شده است.

کد مطلب: ۸۷۰۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
تصویر ماهواره چینی از سمت پنهان ماه

به گزارش ایسنا از چاینا دیلی، ماهواره" Queqiao" دوشنبه ۳۱ اردیبهشت توسط راکت March-۴C و از "مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ چین"(China's Xichang Satellite Launch Center)، پرتاب گردید.

ماهواره Queqiao دارای دو میکروماهواره به نام‌های" Longjiang-۱ " و " Longjiang-۲ " است. این میکرو ماهواره‌ها به منظور کمک به اخترشناسان در فهم "سپیده کیهانی"(cosmic dawn) یا آن نقطه پس از انفجار بزرگ که اولین ستارگان و کهکشان‌ها متولد شده‌اند، قرار داده شده‌اند.

اکنون پس از گذشت چند ماه از پرتاب این ماهواره، یک تصویر از سمت پنهان ماه که هدف اصلی این ماموریت بود، منتشر شده است.

دانشجویان "موسسه فناوری هاربین"(Harbin Institute of Technology) استان هِیلونگ‌جیانگ چین، تصاویر سمت پنهان ماه را که از طریق میکروماهواره " Longjiang-۲ " ثبت شده بود منتشر کردند.

گروهی از دانشجویان این دانشگاه در تحقیق و توسعه این ماهواره مشارکت داشتند و موسسه فناوری هاربین اولین دانشگاه در جهان بود که یک ماهواره را به سمت پنهان ماه ارسال کرده بود. به دلیل شرایط پیچیده زمین شناسی، سمت پنهان ماه، همیشه مکان مورد علاقه دانشمندان بوده است.

سمت پنهان ماه

"سمت پنهان ماه"(far side of the Moon) نیم‌کره‌ای از کره ماه است که به‌ طور دائمی از کره زمین روی‌گردان است. سمت رو به زمین از کره ماه را سمت پیدای ماه می‌نامند.

سمت پنهان ماه دارای دهانه‌های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای(گروهی از پهنه‌هایی تیره‌رنگ سطح کره ماه) کمی دارد. در این سمت از ماه کمتر حوضه‌ای یافت می‌شود که عمق آن به اندازه‌ای باشد که اجازه فوران‌های آتش‌فشانی و تشکیل دریاوارها را بدهد به این خاطر، با وجود اینکه دهانه‌های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می‌شود اما تفاوت‌ عمق‌ها باعث شده که دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشکیل شوند. سمت پنهان ماه و سمت تاریک ماه فقط و فقط به هنگامی که ماه کامل است بر هم منطبق می‌شوند. هنگامی که ماه نو است، سمت پیدای ماه بر سمت تاریک ماه منطبق می‌شود. هر دو سمت پیدا و پنهان ماه تقریبا به اندازه مساوی نور خورشید را دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار