جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و درک نیازهای منطقه ای و بین المللی

تهران (پانا) - از یاد نبریم که عصر ما عصر رسانه‌های تصویری و رقابت بر سر انتشار سریع اطلاعات و تحولات روز دنیا است. هرکس که در این کارزار سریع‌تر، دقیق‌تر و البته، جامع‌تر دست به نمایش اتفاقات جاری بزند، با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان روبه رو خواهد شد. بنابراین حق کشور و جامعه است که با اندکی سیاست‌گذاری هدفمند، بخشی از تولیدات سینمایی خود را به سمت تقویت سینمای مقاومت سوق دهیم.

کد مطلب: ۸۷۰۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و درک نیازهای منطقه ای و بین المللی

جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به عنوان یک رویداد بین المللی باید تلاش کند علاوه بر معرفی آثار و تولیدات باقی کشورها در زمینه مقاومت اسلامی آن را به یک جریان تبدیل کرده و به عنوان یک تفکر جاری در جوامع دیگر رواج دهد.
خوشبختانه این جشنواره در چند دوره اخیر با درک نیازهای منطقه‌ای و بین‌المللی و با توجه به ظرفیت‌ها و کارکردهای بی‌بدیل سینما در تبادلات فرهنگی و اجتماعی دنیای معاصر حرکتی را آغاز کرد که اگرچه قدری مغفول مانده و در دید رسانه‌ها قرار نگرفته است ولی نمی‌توان ارزش، اهمیت، هدف گذاری درست، آینده ‌نگری و دوراندیشی نهفته در این اقدام را نادیده گرفت.
این جشنواره بی‌شک از جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگی کشور برخوردار است، بویژه ا از لحاظ موضوعیت که رویکرد مقاومت و پایداری را در برابر سلطه جویی و جهانخواری درپیش گرفته است، چرا که امروزبا وجود جنبش‌های انقلابی در جای جای جهان هنوز هم مردمان مظلوم بسیاری زیر یوغ ستمگران هستند که مهمترین خواسته آنان رساندن ندای دادخواهی و مظلومیت خود به مردم و رسانه‌های جهان هستند.
در تاریخ معاصر کشورهای بسیاری مفهوم مقاومت را به طور جدی دنبال کرده اند؛ ازجمله این کشورها می توان به فلسطین، لبنان، جمهوری اسلامی ایران، افغانستان ، عراق، کشورهای آمریکای لاتین و برخی کشورهای قاره آفریقا اشاره کرد که مقاومت در این سرزمینها مسیر پر فراز و نشیبی را برای تعالی دموکراسی و نیز ظلم ستیزی طی کرده است و روند مقابله خیر با شر همچنان ادامه خواهد داشت.
اینگونه رویدادهای مهم فرهنگی می‌توانند ندای حق و عدالت را در جهان گسترانیده و آن را در مقابل فساد و فحشای سینمای غرب (هالیوود) ترویج دهند.
انقلاب اسلامی با وجود آنکه انقلابی گفتمان‌ساز و جریان‌ساز در حوزه فرهنگ بوده است و مدل جدیدی از الگوی تمدنی و پیشرفت مبتنی بر معنویت و انسانیت و عدالت را در جهان نابرابر و مملو از ظلم، زیاده‌خواهی و استکبار بنا نهاد ولی متاسفانه این ویژگی جوهری و هویتی انقلاب کمتر از سوی هنرمندان و سینما گران ما مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه فضاسازی‌های گسترده و مسموم و بمباران‌های خبری و تشویش افکار عمومی جهانی در ترسیم مخدوش چهره انقلاب اسلامی بی‌اثر نبوده است با این حال گفتمان انقلاب اسلامی و نگاه فرهنگی و اجتماعی آن بر سپهر سیاسی جهان امروز، تاثیر خود را گذاشته است. جنبش نوینی که امروزه در جای جای منطقه روییده‌ و حرکت‌های چالشی و اعتراضی ملت‌ها در برابر قدرت‌های جهانی و نظام سلطه و دیکتاتوری‌های منطقه و جهان گویای این تاثیرگذاری و الهام پذیری از انقلابی است که به اذعان همگان ادبیات و قاموس جدیدی را در عرصه سیاست رقم زد و تاریخ تازه‌ای را رقم زد.
با آنچه گذشت، به رغم برخورداری کشور از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و هنری، غنا و قدرت سینما با توجه به مشترکات فرهنگی، تاریخی، آیینی و آرمانی درصد کوچکی از این حجم عظیم حتی در نزدیکترین کشورهای همجوار و همسایه هم به درستی عرضه نشده است.
بی تردید، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها و خلاءها در این حوزه فقدان دیپلماسی فرهنگی و نگاه استراتژیک است. جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» در این زمینه اما کارنامه قابل قبولی داشته است که باید به فال نیک گرفت. این جشنواره با همه محدودیت‌های منابع و امکانات توانسته آثاری از سینمای دفاع مقدس و مقاومت ایران را در ۴۷ کشور دنیا به نمایش درآورد.
شکی نیست که باید به موازات گسترش جبهه سیاسی، جبهه فرهنگی و سینمایی مقاومت نیز گسترش پیدا کند. ولی به باور کارشناسان متاسفانه تاکنون در این زمینه کارهای زیربنایی و راهبردی چندانی صورت نگرفته است.
نکته دیگر اینکه، سینما به دلیل ماهیت تاثیرگذار و جریان‌ساز خود، ابزار مهمی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی و مظلومیت ملت ما در دوران دفاع مقدس است و لازم است با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از این ابزار نسبت به شناسایی این مقطع از تاریخ معاصر و پیام و محتوای انقلاب و اساسا فرهنگ مقاومت تلاش کرد.
نمایش فیلم‌های ژانرمقاومت دارای کارکرد دوگانه است؛ نخست ایجاد ظرفیت برای شناخت بهتر سینمای ایران و پس از آن روشنگری در زمینه دفاع مقدس و مقاومت است.

و حرف اخر اینکه، روایت و نمایش همه جانبه رشادت‌های اخیر جبهه مقاومت اسلامی به دست مستندسازان آگاه به مسائل روز و تنها به مدد حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین فرهنگی کشور امر امکان‌پذیر است.
رسانه‌های غربی با اینکه از آفت‌های گروههای تروریستی در امان نیستند اما با بزرگنمایی و تحریف بسیاری از اخبار و گزارش های منطقه و در اصل حمایت‌های رسانه‌ای از گروه‌های تروریستی همسو، قصد تشدید اوضاع و برهم زدن معادلات سیاسی در منطقه را دارند.
بنابر این اگر ما نتوانیم با تولیدات تصویری از درگیری‌های موجود در حوزه سینما و تلویزیون، بر جامعه خود تاثیر بگذاریم، این دشمنان ما هستند که با حیله و ترفند نظر مردم جهان را به سوی دیدگاه‌ها و نیات شوم خود جلب می‌کنند.
با توجه به اینکه خواسته‌های نظام و مردم ایران درمسیر دفاع از حقوق مردمان مظلوم جهان است ضرورت ویژه‌ای احساس می‌شود تا صاحبان اندیشه و هنرمندان کشور ما، جلوتر از رسانه‌ها و سینماگران دیگر ممالک مسلمان و غیر مسلمان به نمایش مظلومیت مردم کشورهایی نظیر فلسطین، لبنان،عراق، سوریه، یمن، بحرین و ... بپردازند.
رسالت مهم جشنواره فیلم مقاومت ، اشاعه و معرفی مفاهیم عمیقی چون انسانیت، ظلم ستیزی ، مبارزه و هنر پایداری در جای جای منطقه و جهان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار