12 کشور میهمان همدان در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همدان (پانا) - دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از حضور 12 کشور در بخش بین الملل و کارگاه های آموزشی این جشنواره خبر داد.

کد مطلب: ۸۷۰۳۶۳
لینک کوتاه کپی شد
12 کشور میهمان همدان در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

مریم کاظمی در نشست رسانه‌ای جشنواره که در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: امسال کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، ترکیه، عراق، آفریقای جنوبی، آذربایجان، استرالیا، هند و روسیه در بخش‌های بین‌الملل و کارگاه‌های آموزشی حضور دارند.

وی با بیان اینکه امسال 4 کارگاه آموزشی با حضور اساتیدی از کشورهای استرالیا، روسیه و آلمان برگزار می‌شود، ادامه داد: با توجه به شعار امسال جشنواره که مبتنی بر کودک و حقوق اجتماعی است باید حساسیت‌ها را در این خصوص بالا برد.

وی افزود: از بین 455 گروه و هنرمند که تقاضای حضور در جشنواره را داشتند امسال میزبان 50 گروه خواهیم بود.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با بیان اینکه از بین 40 اثر ایرانی جشنواره 7 نمایش متعلق به استان همدان است، تصریح کرد: این جشنواره 28 آبان ماه به صورت رسمی افتتاح می‌شود و تئاتر کودک، تئاتر نوجوان، تئاتر ملل، مسابقه تئاتر خردسال، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه نمایش‌نامه‌ نویسی، تئاتر دانش‌آموزی، مهمان، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی بخش‌های مختلف جشنواره امسال هستند.

مریم کاظمی در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه مبنی بر اینکه برای ارتقای سطح تئاتر استان همدان چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: وقتی یک جشنواره در یک شهرستان برگزار می‌شود و از طریق ارتباطاتی که صورت می‌گیرد سطح کیفی کارها نیز ارتقا پیدا می‌کند البته هنرمندان همدانی باید برای ارتقای کارهای خود تلاش و کوشش کنند.

وی گفت: تا زمانی که بودجه اجراهای عمومی وجود نداشته باشد قطعاً تئاتر رشد نخواهد کرد.

وی در خصوص بودجه جشنواره نیز خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه بودجه کیفیت نمی‌آورد بلکه این ایده، کلان‌نگری و دیدگاه مسؤولان است که کیفیت را به همراه دارد و اگر این کلان‌نگری نباشد میلیون‌ها تومان سرمایه هدر می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه باید دبیرخانه دائمی در همدان به وجود بیاید، ادامه داد: با شکل‌گیری دبیرخانه دائمی در همدان می‌توانیم امیدوار باشیم که تئاتر کودک و نوجوان دچار تحولی بزرگ شود.

کاظمی از بودجه یک میلیارد تومانی جشنواره امسال خبر داد و گفت: افزایش بودجه مناسب با افزایش هزینه‌ها نیست اما سعی کردیم هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

وی از کسانی که به بخش‌های مختلف جشنواره انتقاد دارند درخواست کرد تا در آسیب‌شناسی بعد از جشنواره برای دوره بعد حضور و پیشنهادهای خود را ارائه بدهند.

وی در خصوص تأثیر تحریم‌های اخیر بر روی جشنواره نیز اظهار کرد: هیچ محدودیتی در این مورد نداشتیم و بلکه بالعکس درخواست‌های فراوانی داشتیم.

وی اضافه کرد: بهرام جلالی‌پور، محمد چرم‌شیر، حمیدرضا نعیمی داوران مسابقه نمایش‌نامه نویسی، بهرام شاه محمدلو، رحمت‌ا... امینی، حسین صفی، گلاب آدینه و شهره سلطانی داوران بخش مسابقه تئاتر ایران در دو بخش کودک و نوجوان، هوبرت فرنباخر از آلمان، پانته‌آ بهرام، مهرداد رایانی مخصوص داوران بخش بین‌الملل، مجید قناد، حسین محب‌اهری و لاله صبوری داوران مسابقه تئاتر خردسال و مریم معترف، مجید امرایی، محسن پورقاسمی داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره امسال هستند.

قائم مقام جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز از برگزاری مراسم گرامیداشت صد سال تئاتر کودک و نوجوان ایران در دوم آذرماه در همدان خبر داد و گفت: این گرامیداشت یادمان جبار باغچه‌بان به عنوان فردی است که اجراهای وی به عنوان مبدأ و منشأ تاریخ تئاتر کودک و نوجوان ایران قرار گرفته است.

اردشیر صالح‌پور تصریح کرد: بعد از 25 سال برگزاری جشنواره تئاتر کودک در همدان نشان می‌دهد که این جریان به پایداری خودش رسیده است.

وی اضافه کرد: در کنار جشنواره‌های سطح الف، جشنواره تئاتر همدان نیز در سطح بین‌المللی و الف و در شهرستان برگزار می‌شود که امسال با جشن صد سالگی تئاتر ایران نیز همزمان شده است.

وی با تشکر از اقدامات شهرداری همدان اظهار کرد: تندیس امسال جشنواره از سوی شهرداری همدان به عنوان یادمان 25 سال برگزاری این جشنواره در همدان به همراه یک کاروان شادی برای حضور و نشاط عمومی رونمایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست گفت: ما به دنبال ایجاد فضای شور و نشاط اجتماعی هستیم و چه شاخصی بهتر از کودکان و نوجوانان برای ایجاد این فضا.

علیرضا درویش‌نژاد با بیان اینکه از ظرفیت‌های بین‌المللی کشورهای دیگر نیز برای این رویداد بهره‌مند می‌شویم، تصریح کرد: باید داشته‌های خود را در حوزه فرهنگ صادر کنیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی ما مشارکت مردم و خانواده‌هاست و مردم باید با این رویداد همذات‌پنداری کنند.

وی افزود: از مقبره بوعلی سینا تا میدان تاریخی امام(ره) یک مراسم شادپیمایی با گروه‌های موسیقی و عروسکی، پرواز کبوترها و... اجرا می‌شود و مراسم افتتاحیه نیز در سالن فردوسی، 28 آبان ماه برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه در خصوص وضعیت کیفی تئاتر استان همدان گفت: برای ارتقای کیفی باید آموزش، اجرای عمومی و تبادل با دنیا انجام شود و زمینه فراهم شده است تا از همدان به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی بروند و آنها میزبان ما باشند.

وی با اشاره به دائمی شدن دبیر خانه جشنواره در همدان افزود: در اختتامیه این نوید را خواهیم داد که دبیرخانه دائمی جشنواره در شهر همدان شکل خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار