هادی حق شناس*

اعتراض ایران به IMO احقاق حق قانونی

روز گذشته در خبرها آمده بود، جمهوری اسلامی ایران به علت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، صنعت کشتیرانی ایران تحریم شده است که به موجب آن بزرگترین ایرلاین بین‌المللی جهان در بخش کشتیرانی اعلام کرده که از آب‌های ایران خارج خواهد شد و پس از آن نیزتعدادی از شرکت‌های بیمه و رده‌بندی اعلام کرده‌اند که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا، امکان تداوم همکاری با ایران را نخواهند داشت.

کد مطلب: ۸۷۰۲۷۴
لینک کوتاه کپی شد

همین امر موجب شد تا ایران متنی اعتراضی و نه «شکایت» را به سازمان بین‌المللی IMO تحویل دهد. در واقع آن چه که آقای حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن و هم مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی مطرح کرده‌اند، بحث اعتراضی به اقدام غیر حرفه‌ای آمریکاست. ایران و ایالات متحده هر دو عضو سازمان بین المللی دریانوردی هستند. اساس کار این سازمان این است که تردد کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی ایمن باشد و هم اینکه به لحاظ زیست محیطی به محیط آسیب نرساند و از سویی امنیت تردد کشتی‌ها هم تامین شود.

به عبارت دیگر ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست در تردد کشتی‌ها باید لحاظ شود. IMO با تصویب کنوانسیون‌های مختلف، ضامن اجرا و تحقق موارد ذکر شده است. به خاطر اینکه دولت آمریکا مدام اعلام می‌کند تا بنادر جهان از پذیرش کشتی‌های ایرانی خودداری کرده و یا از بیمه کشتی‌های ایرانی جلوگیری شود، اعتراض سازمان بنادر و کشتیرانی ایران به IMO این است که همه کشورهای عضو این سازمان جهانی هستند و همه کشورها هم تعهد دارند که امنیت و ایمنی کشتی‌ها را در آبراه‌های بین‌المللی تامین کنند.

بنابراین آمریکایی‌ها قصد دارند که با این رفتارهای تبلیغاتی، دریاها را ناامن کنند. لذا این اعتراضی است که هم از طریق سفیر جمهوری اسلامی و هم به وسیله سامان بنادر و کشتیرانی ایران به سازمان بین‌المللی کشتیرانی ارسال شده است. اما اینکه تا چه اندازه امکان این امر وجود دارد که «اعتراض» ایران منتج به «شکایت» شود، بستگی به بررسی‌های IMO دارد. اما اینکه شکایت بشود یا نشود را بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری ایران و یا وزارت امورخارجه باید پیگیری کنند تا نتیجه مقتضی حاصل شود. درهمین باره گفته شده است که اروپا بنا دارد تا برای حمایت از ایران، دروازه‌های جدید همکاری را با ایران باز کند که این امر بر مبنای تعهدات اتحادیه اروپا به برجام و ادامه همکاری در چارچوب برجام قابل توجه و بررسی است. اروپا خود را مقید به رعایت برجام می‌داند به‌ویژه 1+4 مصر هستند که بر تعهد خود بمانند و انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا از ناوگان ملی ایران حمایت کند. لذا حمایت‌های اروپا تاکنون صرفا سیاسی بوده و باید این اقدامات و حمایت‌ها عملی شود و از ایران در عرصه بانکی، بیمه‌ای و کشتیرانی اقدامات ویژه‌ای حمایت کرده تا به شکل عملی تعهد خود به برجام را نشان دهند. البته تاکنون اروپایی‌ها برای ایران مانعی ایجاد نکرده‌اند، اما اقدام عملی قابل توجهی هم صورت نگرفته است.

نکته‌ای که باید متذکر شد این است که پس از تحریم‌های ایالات متحده، هیچ‌گونه مشکلی در رابطه با بیمه و یا مساله ایمنی کشتی‌های ایرانی تاکنون روی نداده است. اما این تحریم‌ها به هر حال بر اثر شانتاژهای گسترده و همه‌جانبه دولت آقای ترامپ، بی‌تاثیر نبوده است، اما مشکل چندانی را برای صنعت کشتیرانی ایران تاکنون به همراه نداشته است. اما آمریکایی‌ها به نقض قوانین بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه می‌دهند. در نهایت باید این مطلب را متذکر شد که ایران تلاش دارد کار به شکایت از آمریکا نرسد و نهایتا اعتراض جمهوری اسلامی به IMOنتیجه دهد و ایالات متحده دست از اقدامات خصمانه و خلاف قوانین بین‌المللی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، حداقل در بخش کشتیرانی بردارد.

منبع: آرمان

* معاون دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار