بعیدی نژاد: دولت آمریکا در خصوص سیاست خود با ایران دچار تناقض عمیقی است

تهران (پانا) - سفیر جمهوری اسلامی ایران می گوید که آمریکا نتوانسته در اعمال تحریم های یکپارچه علیه ایران اجماع جهانی به دست آورد.

کد مطلب: ۸۷۰۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
بعیدی نژاد: دولت آمریکا در خصوص سیاست خود با ایران دچار تناقض عمیقی است

حمید بعیدی نژاد در گفت و گو با سی ان ان گفت: «دولت آمریکا درخصوص سیاست خود با ایران دچار تناقض عمیقی است، از طرفی به دنبال ملاقات و گفت‌وگو در بالاترین سطح است و از سویی برای مذاکره شروط غیرممکن می‌گذارد.»

او در این مصاحبه که بخش هایی از آن در توئیتر اوریانا فالاچی، خبرنگار سی ان ان منتشر شده است،‌از زبان تهدیدآمیز مقام‌های آمریکایی علیه ایران ابراز تأسف کرد و آن را فاجعه‌بار خواند و گفت: «مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید اگر ایران می‌خواهد به مردمش غذا بدهد بایستی به خواست آمریکا تن دهد. چنین زبانی عادی و قابل‌فهم نیست.»

سفیر ایران درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «آن‌ها جنگ روانی به راه انداختند تا مردم ما را به وحشت بیندازد و در اقتصاد ما کارشکنی کنند؛ اما ما به‌تدریج راه‌ها و ابزارهایی را پیدا کردیم که صادرات نفتمان را تضمین کنیم.»

او درباره نحوه فروش نفت ایران گفت: «ما جایگزین‌های مختلف و تجربیاتی را از گذشته در اختیارداریم. فرق این دوره از تحریم‌های آمریکا با دوره قبل این است که کشورها آماده پایبندی به خواست آمریکا نیستند. از این منظر ما ابزارهای کافی برای ادامه صادرات نفتمان را در اختیارداریم.»

بعیدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره خروج شرکت‌های تجاری پس از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «از اینکه شرکت‌ها در اثر فشار آمریکا ایران را ترک می‌کنند خرسندنیستیم اما درعین‌حال شرکت‌های کوچک و متوسط ابراز تمایل کرده‌اند تا در ایران کار کنند. ما دراین‌باره با اتحادیه اروپا تماس‌های نزدیکی داریم تا ادامه فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط در ایران را ضمانت کنیم.»

در ادامه این گفت‌وگو سی ان ان شروط دوازده‌گانه آمریکا درباره تغییر رفتار ایران را پخش کرد و سفیر کشورمان دراین‌باره مورد پرسش قرار گرفت.

بعیدی نژاد این اظهارات را اتهام‌های بی‌اساس خواند و گفت که دولت آمریکا در خصوص سیاست خود با ایران دچار تناقض عمیقی است، از طرفی به دنبال ملاقات و گفت‌وگو در بالاترین سطح است از سویی برای مذاکره شروط غیرممکن می‌گذارد.

او افزود: «این مسئله نشان می‌دهد که آمریکا از یک سیاست پایدار برخوردار نیست و شروطی را مطرح می‌کند که بهتر از همه می‌داند ایران به آن‌ها عمل نمی‌کند.»

او گفت یکی از دلایل تحقق توافق برجام این بود که آمریکا سیاست خود را از غنی‌سازی صفر درصد در قبال ایران تغییر داد و پذیرفت که این کشور می‌تواند غنی‌سازی کند. آن‌ها اینک می‌گویند که ما به سیاست غنی‌سازی صفر درصد بازگردیم که امری غیرممکن است.

بعیدی‌نژاد همچنین درباره ادعاهای برخی تحلیلگران غربی مبنی برآنکه ایران از فشار کنونی آمریکا برعربستان در نتیجه قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار مقتول سعودی نفع می‌برد، اظهارکرد: «اگر این اتفاق باعث شود که درک غرب از سیاست‌های چند سال اخیر عربستان مبنی بر گسترش تهدید و ارعاب در منطقه و رفتار غرب در مقابل عربستان تغییر کند، این یک موفقیت بزرگ برای کل منطقه خواهد بود.»

او افزود: «اگر غرب اکنون متوجه شود که سیاست چشم‌پوشی بر رفتارهای عربستان باعث تهدید صلح و امنیت تمام منطقه شده و تلاش کند این اوضاع را تغییر دهد، چنین تحولی به نفع ما و منطقه خواهد بود.»

سفیرکشورمان در لندن در ادامه درخصوص نظر ایران درباره برقراری آتش بس در یمن با توجه به تلاش های اخیر وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد: «ایران همواره از آتش‌بس در یمن استقبال کرده و احساس می‌کند دولت حوثی یمن هم از آن استقبال می کند اما مسئله اصلی آن است که طرف مقابل یعنی ائتلاف عربستان و امارات متحده عربی بر راه حل های نظامی اصرار داشته و آماده پذیرش راه حل سیاسی و دیپلماتیک نیستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار