در گفت‌وگو با پانا

ذوالقدر، نماینده تهران: معضلات تهران همانند مهره‌های دومینو است

کلان‌شهر بودن تهران صرفاً بر بُعد کمی دلالت دارد نه بر بُعد کیفی

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت معضلاتی که در این شهر مشاهده می‌شود همانند مهره‌های دومینو است که رسیدگی نکردن به یکی، ضربه به دیگری می‌زند و این چرخه، زنجیره‌وار معضلات شهری را یکی از پس دیگری آشکار می‌کند.

کد مطلب: ۸۷۰۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
ذوالقدر، نماینده تهران: معضلات تهران همانند مهره‌های دومینو است

فاطمه ذوالقدر درباره مشکلات و نابسامانی‌های شهر تهران به پانا گفت: زمانی که از تهران به عنوان کلان‌شهر یاد می‌کنیم انتظار داریم ساختاری توسعه‌یافته به لحاظ کمیت و کیفیت را نظاره‌گر باشیم اما صفت کلان برای شهری همچون تهران به کار می‌رود که صرفاً بر بُعد کمی دلالت دارد نه بر بُعد کیفی آن و با توجه به مسائل، مشکلات و نابسامانی‌هایی که در تهران وجود دارد، می‌توان فقط به رشد کمی آن پی برد.

نماینده مردم تهران یادآوری کرد عمق و گستره معضلات تهران هر روز بیشتر می‌شود. او گفت: شاید لازم باشد قبل از بررسی چالش‌های کلان‌شهر تهران، کمی به عقب برگردیم و ببینیم چگونه تهران شکل گرفت و چگونه به یک کلان‌شهر بدل شد. می‌توان روند کلان‌شهر شدن تهران در کشوری در حال توسعه را با کلان‌شهر شدن در جوامع توسعه‌یافته مقایسه کرد. مشاهده می‌کنیم که در جوامع توسعه‌یافته وقتی انقلاب صنعتی رخ داد نتیجه این بود که توسعه شبکه شهرها در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ساختاری، فیزیکی و فرهنگی پدیدار شد اما کلان‌شهر شدن تهران در غیبت نسبی انقلاب صنعتی رخ داد و صرفاً جمعیت شهری در نتیجه مهاجرت گسترده از روستاها به شهرها شکل گرفت و رشد جمعیت و زیرساخت‌ها‌ی مورد نیاز شهری با یکدیگر تناسب نداشت.

او ادامه داد: بخشی از این جمعیت به طرف حاشیه‌نشینی و بیغوله‌نشینی سوق یافت، بخشی به طرف کارتن‌خوابی، بخشی در بافت فرسوده و ناکارآمد ساکن شدند و بخشی از آنها نیز به دنبال برج‌سازی و انبوه‌سازی رفتند و پدیده تراکم‌فروشی در یکسو و اضمحلال شهر از سوی دیگر شکل گرفت.

بافت فرسوده در تهران یکی از بزرگترین چالش‌های پایتخت

این نماینده مجلس بافت فرسوده در تهران را یکی از بزرگترین چالش‌های پایتخت دانست و گفت: سال گذشته دیدیم که با رخداد زلزله‌ای چند ریشتری تمام امنیت، آرامش و نظم شهر از هم پاشید، این در حالی بود که برنامه‌ درستی برای ستاد بحران تعریف نشده بود و شهروندان نیز آموزش جدی و عملیاتی را در این زمینه ندیده بودند. چگونه وقتی می‌دانستیم تهران بر روی گسل زلزله قرار دارد، جانب احتیاط را رعایت نکرده‌ایم و پیش‌نیازهای لازم را تعبیه نکرده‌ایم و اجازه داده‌ایم این موضوع به یک چالش برای تهران تبدیل شود.

او افزود: شهری ساخته‌ایم که از فرهنگ زندگی شهری فاصله گرفته است و افزایش آمار جرائم شهری نشان‌دهنده میزان ناهنجاری‌های رفتاری و روانی، تشدید خرده‌فرهنگ‌های گروه‌های اجتماعی ناهمگن، تغییر کارکرد روابط خانوادگی، کاهش احساس مسئولیت مشترک اجتماعی، رواج فرهنگ فردگرایانه منفی و موارد متعددی است که یک عامل تهدیدکننده برای سلامت و توسعه پایدار کلان‌شهر تهران محسوب می‌شود.

رشد جمعیت تهران معضلی که پیشگیری از آن امکان‌پذیر نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد بیش از ظرفیت شهر تهران، معضلی است که وجود دارد و امکان پیشگیری یا کاهش جمعیت امکان‌پذیر نیست، گفت: موضوع تردد و جابه‌جایی این جمعیت، یکی از مشکلاتی است که به دلیل نبود یا محدودیت وسایل حمل ونقل عمومی، استفاده از خودروهای شخصی را افزایش داده است و وضع به‌گونه‌ای است که ناوگان حمل ونقل عمومی جوابگوی نیاز شهروندان نیست.

او به افزایش تردد موتورسیکلت‌ها در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در کنار معضل ترافیک و خودورهای تک‌سرنشین، با افزایش تردد موتورسواران روبه‌روییم که 12درصد آلودگی هوای تهران نیز متوجه این وسایل نقلیه است.

ذوالقدر از اجرای برخی طرح‌های مقابله با آلودگی هوا به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات تهران انتقاد کرد و گفت: اجرای طرح زوج و فرد، محدوده طرح ترافیک، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و اداره‌ها و کارخانه‌ها برای کاهش آلودگی هوا مناسب نیست چراکه صرفاً مُسکن و موقتی است و غافل از این هستیم که هر یک روز تعطیل چقدر ما را از چرخه زندگی اقتصادی دور می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس، کاهش اخلاق زندگی شهری و شهروندی، کاهش همبستگی اجتماعی، افزایش فساد رفتاری و عملکردی در بین شهروندان، رشد جرائم شهری، افزایش زباله‌های شهری و مصرف نادرست آب و انرژی را از دیگر معضلات شهر تهران برشمرد.

تهران نیازمند خروج از بحران مدیریت است

او حل معضلات و مشکلات کلان‌شهر تهران را بیش از هرچیز نیازمند بازسازی اجتماعی شهری با ارکان فرهنگی و اخلاقی جهت‌دار دانست. ذوالقدر گفت: تهران نیازمند خروج از بحران مدیریت است تا بتواند مدیریت بحران‌ها را دست بگیرد و یک عزم و اراده عمومی نیاز دارد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت شناخت وضع موجود در تهران گفت: در موضوع آسیب‌شناسی شهر تهران، برنامه‌ریزان شهری، معماران و مهندسان شهرسازی، جامعه‌شناسان شهری و روانشناسان اجتماعی تحقیقات گسترده و منسجمی انجام داد‌ه‌اند که تحقیقات یادشده این امکان را به ما می‌دهد که با اولویت رسیدگی به این معضلات آشنا شویم تا از معضلات کاسته شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: امیدواریم بر مبنای سند آسیب‌شناسی مدیریت بحران در کلان‌شهرهای کشور که در مرداد ماه سال جاری از سوی دولت ابلاغ شد، همه دستگاه‌های متولی مدیریت شهری با تیم جدید شهرداری تهران و شورای شهر تهران تعاملی سازنده برقرار کنند تا این اقدامات زمینه‌ساز توسعه پایدار شهری باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار