صعود به ارتفاعات جهان نمای استان گلستان توسط گروه کوهنوردی آلپاین  شیروان

بجنورد (پانا)-محبعلی نادری از پیشکسوتان کوهنورد شیروان در توصیف و نحوه صعود به ارتفاعات جهان نما در استان گلستان توسط گروه کوهنوردی آلپاین شهرستان : طبیعت ،رنگین کمانی از تجلی خالق هستی ،در آلبوم آفرینش است. آنگاه که شکوه زیبایی اش را به نظاره می نشینی ، زبان احساست ،در فراخنای جان ،می گوید  « ان الله جمیل، و یحب الجمال» یعنی؛خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.

کد مطلب: ۸۷۰۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
صعود به ارتفاعات جهان نمای استان گلستان توسط گروه کوهنوردی آلپاین  شیروان

وی افزود: ۱۷ نفر از اعضای کوهنوردی باشگاه آلپاین شیروان ،تصمیم گرفتند تا قله ۳۰۸۶متری جهان نما را در استان گلستان فتح کنند وسیله نقلیه مینی بوس است ،اعضا در ساعت موعود سوار بر ماشین می شوند حس همدلی و امید به صعودی خاطره انگیز در چهره ها موج می زند ،رایحه ذکر صلوات ،فضای جان ها را معطر می کند ماشین در فضایی خلوت و تاریک دل جاده را می شکافد.

نادری گفت: در بجنورد برای خواندن نماز صبح و رفع نیاز توقف کوتا هی می کنیم وسپس ادامه مسیر می دهیم شهرها وآبادی ها را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاریم ،پائیزان است جنگل گلستان چهره اش زرد وغمناک است گویی از تازیانه خشم و بی مهری روزگار بر پیکرش ،حکایت ها دارد آن طرف تر دشت وسیع در خواب عمیقی فرو رفته است و دیگر از مزارع سرسبز و رنگین خبری نیست . گاهی مزارع کشت پنبه با غوزه های سفید در دو طرف جاده چشم نوازی می کنند.

عضو گروه کوهنوردی آلپاین شهرستان شیروان در ادامه این صعود اظهار داشت: به گرگان مرکز استان گلستان می رسیم آخرین میدان شهر (بسیج) را پشت سر می گذاریم ودر مسیر جاده تهران قرار می گیریم در دور برگردان دوم که ایستگاه پلیس راه در آن مستقر است به سمت گرگان دور می زنیم ۳۰۰متر جلوتر به جاده فرعی در سمت راست خود می رسیم تابلوی «دانشگاه علوم پزشکی گرگان » در ابتدای آن به چشم می خورد ،عقربه زمان ، ساعت ۱۲/۳۰ را نشان می دهد در جاده فرعی که به «بالا خط » موسوم است ادامه مسیر می دهیم ،تابلوهای زیادی که با تمثال مبارک شهیدان منقش و مزین شده اند در ابتدای جاده فرعی هر روستا ،نصب شده است و معرف حضور مردمانی غیرتمند ومیهن دوست و شهید پرور درآن خطه از خاک وطن می باشند. بعد از حدود ۱۵کیلومتر در جاده فرعی به تابلوی روستای شموشک می رسیم و به مسیر خود در جاده شموشک ادامه می دهیم به شموشک سفلی که می رسیم در آن جا راهنمای محلی با هماهنگی قبلی سرپرست گروه، منتظر ماست، جوانی لاغر اندام میان قد و چالاک به نام« علی محمد نژاد »که با ما همراه می شود.

نادری گفت: بعد از آن به شموشک علیا می رسیم در انتهای جاده روستا به تابلوی «جنگل آب بندان» میرسیم جهت تابلو را در کوچه ای نسبتا تنگ و کم عرض ادامه می دهیم تا آسفالت تمام می شود و به رودخانه شموشک «سفید دره» می رسیم در جاده مستقیم به دل جنگل می زنیم ۱۳کیلومتر در جاده ای شن ریزی شده و پر از پیچ و تاب و شیب تند ،در میان جنگلی انبوه پیش می رویم این جا دنیای دیگری است تا چشم کار می کند از چهارجهت جنگل است و سبزه ، وسکوت وهمناکی که تورا به اعماق احساسات و رؤیاهای شیرین عالم پریان می برد، درختان تنومند و آسمان سایی که شاخه هایش را به هر طرف گسترده اند و در کنار هم و پشت بر پشت هم ایستاده اند تا طوفان حوادث کمرشان را خم نکند و زینت بخش محفلی رؤیایی و آرام بخش برای رهگذرانی باشند که از فرط هیاهوی زندگی شهری به آنجا پناه می برند ،در مسیر خود تا جایی که ماشین رو هست می رویم ،جایگاه نسبتا وسیعی که راننده ها ماشین خود را در آن پارک می کنند و تا روز بعد منتظر برگشت کوهنوردان می مانند.

وی افزود: ساعت ۱۳/۳۰ از ماشین پیاده می شویم. وسایل خود را یک بار دیگر راست و ریس می کنیم و کوله ها برپشت ،آماده رفتن می شویم سرپرست با معرفی کردن راهنما و جلودار وعقبدار گروه ، آخرین توصیه های لازم را یادآور می شود وساعت۱4 به راه می افتیم. مسیر پایکوب کوهنوردان به سمت قله کاملا مشهود است ،راه از همان ابتدا با سینه کشی تند و مایل به عمود شروع می شود از محل توقف ماشین ها تا کلبه عمو صفر که اولین استراحتگاه کوهنوردان است هیچ چشمه ای نیست و دو ساعت پیاده روی است ، ساعت ۱۶عصر به کلبه ای شیروانی پوش با سقف چوبی و دیواری سنگی می رسیم بخاری هیزمی، چای داغ و آب نوشیدنی و مواد خوراکی در آن مهیا است نیم ساعتی استراحت می کنیم درسفره یکدلی وصفا ، نوشیدنی و خوراکی تناول نموده وسریع به راه می افتیم باید شب نشده خود را به روستای سعد آباد در نزدیکی قله برسانیم هنوز دو ساعت راه در پیش رو داریم.

نادری در ادامه بیان داشت: به حرکت خود ادامه می دهیم ساعت ۱۸/۳۰دقیقه به روستا می رسیم منطقه ای وسیع با پوشش جنگلی وکوه های بلند که ادامه رشته کوه البرز شرقی محسوب می شوند این منطقه ییلاقی را جهان نما می گویند و دو روستا ی سعد آباد و کفشگیران در دامنه کوه ساخته شده اند که شش ماه از سال ،خالی از سکنه هستند و خانه هایی را که به کوهنوردان اجاره می دهند شب را در روستا می خوابیم صبح جمعه بعد از صرف صبحانه ،و برداشتن آب مورد نیاز،آماده صعود به قله می شویم، یک ساعت و نیم راه تا قله باقی است و هیچ چشمه ای در مسیر راه نداریم ساعت ۹به قله می رسیم و عکس های ماندگار می گیریم و مناظر دل انگیزی که در قاب چشم ها جای می گیرد احساس و عاطفه ما را بر می انگیزد بعد از آن راه آمده را باید برگردیم مسیری که پنج ساعت پیاده روی مفید از مبدا حرکت تا قله دارد و چهار ساعت راه برگشت آن تا پیش وسیله نقلیه است ،وچشمه آبی جز کلبه عموصفر در طول مسیر وجود ندارد و در نهایت ساعت ۱۴/۳۰به پیش وسیله نقلیه بر می گردیم و به لطف خداوند ساعت ۲۳شب با آلبومی از خاطرات رنگین به مقصد می رسیم.

این پیشکسوت کوهنورد در پایان این صعود از مسئولین اجرایی که به نحو احسن برنامه را مدیریت کردند و از تمامی اعضای گروه که با وفاق وهمدلی برنامه ای مفرح و خاطره انگیز اجرا کردند تشکر و قدر دانی نمود.

یادآوری می گردد که سرپرستی، عقبداری، جلوداری و راهنمای محلی این گروه را به ترتیب آقایان پدرام یوسفیان، حسن پسندیده، محبعلی نادری وعلی محمد نژاد بر عهده داشتند.

خبرنگار حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار