تور یک روزه رسانه ای استان در بهشت سنگ و کویر خوسف

خوسف (پانا) - بیش از 20 نفر از اصحاب رسانه و جمعی از مسئولان خوسف در قالب تور یک روزه رسانه ای و گردشگری از بافت تاریخی شهر خوسف ، کارگاههای پارچه بافی موسسه خیریه حضرت رسول (ص) ، دبیرخانه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان ، کارگاههای گوهر تراشی ، معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ، منطقه گردشگری جنگل نخاب و مناطق عشایری دهستان خور ، بازدید و زیبایی های این منطقه را به تصویر کشیده و قلم زدند .

کد مطلب: ۸۷۰۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
تور یک روزه رسانه ای استان در بهشت سنگ و کویر خوسف

شروع برنامه از خانه بوم گردی علوی شهر خوسف و قدم زدن در کوچه های بافت تاریخی ، بازدید از منزل مرحوم میرزا جعفر ، منزل تاجور و ادراه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، دبیرخانه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان در خوسف بود.


بازدید از موسسه حضرت رسول (ص) به منظور آشنایی و معرفی رشته پارچه بافی (تون بافی) خوسف از دیگر برنامه های داخل شهر بود.


ادامه برنامه سفر به دهستان خور بود تا تیم رسانه ای از نزدیک سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و کارگاههای تراش سنگ را ببینند و با نحوه کار و تلاش مردم منطقه آشنا شوند ، شغلی که به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی و معتمدان محلی خور آن را کشف و مردم را به این شغل و هنر تشویق کرده و امروز در خانه هر یک از اهالی منطقه خور چند تن سنگ خام موجود است و تعدادی با دستگاههای برش و تراش سنگ مشغول به کار شده و در ساخت نگین انگشتر ، پلاک و ... به صورت خانوادگی فعالیت می کنند.


« غلامرضا بهمدی » می گوید: چون شغل ما شتردار است و در بیابان ها رفت و آمد داشتم در سال 1391 بود که با قدم زدن در دشت و ارتفاعات پایین دست خور متوجه سنگ های قرمز ، سفید و سبز و ... خیلی شفاف شدم و نمونه هایی را جمع آوری کردم و با مشورت افراد سنگ شناس ، اساتید دانشگاه و گوهر تراشان متوجه با ارزش بودن سنگ ها شدم که شامل انواع عقیق قرمز ، سبز ، آبی، مشکی و کوارتز و ... می باشد و چون مردم منطقه و بخصوص عشایر چند سالی بود با خشکسالی دست و پنجه نرم می کردند ، مردم را به جمع آوری ، آموزش و فرآوری سنگ ها تشویق کردم و امروز در خانه هر یک از مردم حدود چند تن سنگ خام موجود است که بیشتر خام فروشی می کنند ولی آنهایی که اهل کار بودند با شرکت در کلاس های آموزش سنگ تراشی زمینه اشتغال آنها فراهم شد و در حال حاضر حدود 30 نفر در خانه های خود کارگاه دارند و همچنین علاوه بر خور تعداد زیادی از جوانان شهرستان نیز مشغول این کار هستند.


وی که از خام فروشی سنگ ها نگران است ، می گوید: فروش سنگ ها در داخل بیشتر از طریق فضای مجازی و نمایشگاهها به فروش می رسد و همچنین به کشورهای ترکیه ، عراق و حتی چین از قرار هر کیلو حدود 10 تا 100 هزار ریال به فروش می رسد یا صادر می شود که اگر سرمایه گذاری شود و مردم آموزش های پیشرفته را ببینند و در جهت فرآوری حمایت مالی و تسهیلاتی شوند چند برابر ارزش پیدا می کند و هر گرمی حدود 350 هزار ریال به فروش خواهد رفت و اقتصاد منطقه پویا خواهد شد.


« خرمی » از سنگ تراشان معروف شهرستان خوسف که از ابتدای امر وارد این حرفه شده و تاکنون موفقیت هایی را کسب کرده و در جشنواره ها و نمایشگاههای مختلف شهرستانی ، استانی ، کشوری شرکت کرده ، می گوید: خوبی کار این است که در خانه مشغول کار هستیم و درآمد خوبی هم دارد .


در ادامه برنامه بازدید از رود پتوو ، دشت و تپه های سنگی و آشنایی با انواع سنگ ها و در نهایت نیز حضور در منطقه عشایری جنگل نخاب بود که در منطقه کویری با داشتن نیزار ، آب های سطحی ، پرندگان مهاجر ، درختچه های جنگلی ، تپه ماسه ها و... در نوع خود منحصر بفرد می باشد و مدتیاست از آن به عنوان " بهشت کویر " یاد می کنند و تا حدودی نیز امکانات اولیه از جمله دو توربین بادی ، سیستم برق خورشیدی ، تانکرهای ذخیره آب و... فراهم کرده اند و برای حضور گردشگران و توریست ها حدود 10 سوله یا لون سنتی تحت عنوان " دهکده گردشگری" و برخی زیرساخت ها در دستور کار ساخت بود که اگر کسی بخواهند شب در منطقه اقامت کند و از شب های کویر و زندگی عشایری بیشتر لذت ببرد، مشکلی برای اسکان نداشته باشند و آب آشامیدنی نیز از چاه امید منطقه تامین خواهد شد.


فرماندار خوسف نیز که همراه بچه های رسانه بود هدف از برگزاری این تور را معرفی ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی شهرستان اعلام کرد و گفت: منطقه و بهشت جنگل سرسبز نخاب به اندازه 36 کیلومتر مربع در 60 کیلومتری مرکز شهرستان از مسیر فدشک و 35 کیلومتری خور در دل کویر واقع شده که پنج کیلومتر آن پوشیده از نیزارهای بلند برای خوراک دام و شتر می باشد.


« شفیعی » با تقدیر از حضور تور رسانه ای از برگزاری رالی خانوادگی از شهر خوسف به جنگل نخاب در پایان آذرماه نیز خبر داد و افزود: یکی از خصوصیات منطقه این است که در طول سال آب دارد و سرریز آب رودخانه شاهرود خوسف ، گارجگان و خور به این منطقه وارد می شود و در ادامه وارد استان کرمان می شود که پیگیر ساخت سدهای زیر زمینی در طول مسیر شاهرود و بخصوص بیشه فدشک هستیم که در صورت تامین اعتبار اجرایی خواهد شد ضمن اینکه جنگل نیز نیاز به آب دارد.


نماینده شترداران منطقه خور هم که این تیم را همراهی می کرد در معرفی منطقه گفت: به دلیل داشتن شیب منطقه ، جنگل نخاب تالابی در بستر رودخانه های شهرستان خوسف می باشد که نیزارها و درختچه های موجود در سال های خشک پشتوانه مهمی برای استفاده عشایر و دام ها بوده و در طول سال نیز حدود چهار ماه قرق می باشد و تیره عشایر طاهری در حاشیه جنگل به دامداری و شترداری مشغول هستند که یکی از مناطق گردشگری و منحصر بفرد شهرستان است که باید بیشتر معرفی شود.


« بهمدی » پیشنهاد داد که اگر در بالا دست جنگل سدهایی احداث شود پوشش گیاهی آن بهتر و ارزش اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد و آب موجود نیز برای پرورش ماهی مفید است که در صورت حمایت می تواند باعث ایجاد اشتغال شود.تنظیم : محمد حسن مشمولی- مهدی آراسته

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار