صالحی: رئیس جدید سازمان سینمایی تا پایان هفته مشخص می‌شود

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتخاب رئیس جدید سازمان سینمایی تا پایان این هفته یعنی ٢٦ آبان‌ماه خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۹۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
صالحی: رئیس جدید سازمان سینمایی تا پایان هفته مشخص می‌شود

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی شامگاه دوشنبه (٢٣ آبان‌ماه) در بازدید سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه که در پردیس ملت در حال برگزاری است؛ در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد انتخاب رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: تا پایان این هفته یعنی ٢٦آبان‌ماه رئیس جدید این سازمان مشخص می‌شود و سکان‌دار سینمای ایران را معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: این مسیری که قدری با فاصله دنبال شد به این دلیل بود که پس از ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان یک فرصت دو ماهه برای ما تعریف شده بود، در این میان مهندس حیدریان یک بازنشستگی زودتر از موعد داشتند و به همین منظور از منظر حقوقی در حال بررسی بودیم که آیا کسانی که زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند شامل این قانون خواهند بود یا خیر، بحث‌های حقوقی نهایتا به این نتیجه رسید که این امکان وجود ندارد و به همین خاطر قدری فرصت برای انتخاب فرد جدید به طول انجامید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بعد از مسجل شدن وضعیت آقای حیدریان؛ مجموعه‌های مختلف و افراد زیادی از صنف سینما و نیز مدیران حوزه فرهنگی برای این بخش بررسی شدند و اسامی زیادی مطرح شد، اما باتوجه به حساسیتی که سینما برای مردم و اهالی سینما دارد سعی کردیم در یک فرصت یک ماه و نیمه‌ای که داشتیم در یک جمع‌بندی طی ٢٥روزه گذشته اسامی را ارائه کنیم.

صالحی یادآور شد: این اسامی باید از سوی حوزه نهاد ریاست جمهوری برای تایید نهایی بررسی شود و استعلاماتی باید صورت بگیرد که انشاءالله تا ٢٦ این ماه این مسیر قطعی را طی می‌کنیم و اگر مدیر جدید انتخاب نشد ممکن است به سمت انتخاب سرپرست برویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب رئیس جدید فقط از نگاه مدیریتی مهم است یا اینکه باید سبقه سینمایی نیز داشته باشد، گفت: ما ملاک های مختلفی را در نظر گرفتیم. ابتدا حوزه مدیریتی را مدنظر قرار دادیم، زیرا سینما دارای صنوف متعددی است و بیش از ٣٠صنف در سینما فعال هستند. بنابراین اینکه فردی بتواند به گونه ای رفتار کند که این صنوف را در کنار هم قرار دهد بسیار مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر به دنبال کسی هستیم که نسبت به سینما ناآشنا نباشد، اما اینکه حتما از صنف سینما نیز باشد یک اولویت هست ولی صرفا یک ضرورت نیست. همچنین ترکیب اقتصاد و هنر سینما هدفی است که از مدیر جدید انتظار داریم، زیرا سینما دو بال دارد: یک بخش فرهنگی و هنری آن است که فرهنگ ایرانی و درون اجتماع را نشان می دهد و بال دیگر آن صنعت است که بیش از ٥٠هزار نفر در این بخش فعالیت می کنند و مدیر جدید باید این دو بال را با هم به حرکت درآورد.

صالحی در مورد گزینه‌هایی که امروز در رسانه‌ها برای جایگزینی حیدریان مطرح است و شائبه لابی‌گری، تصریح کرد: برخی از این گزینه ها درست است اما بحث لابی‌ها را تایید نمی کنم، البته ممکن است برخی برای حضور افرادی در این عرصه اشتیاق بیشتری از خود نشان دهند ولی این لابی گری محسوب نمی‌شود.

وی افزود: لابی‌ها در این تاخیر تاثیر نداشت و تنها دغدغه اینکه چه کسی سکان سینما را در دست بگیرد قدری زمان را افزایش داد. با توجه به اینکه در اقتصاد سینما در سال ٩٢ ما شاهد ٣٠میلیارد فروش بوده‌ایم اما در شش ماه اول امسال این رقم به٥٠میلیارد آن هم در یک فاصله زمانی کوتاه‌تر افزایش داشته است، نشان‌دهنده اتفاقاتی است که باید مواظب آن بود. درواقع نمی توان به یک ریسک بزرگ دست زد، زیرا سینما در این چهار، پنج سال اخیر فضای اقتصادی را تغییر داده است.

صالحی در مورد اهمیت جشنواره فیلم کوتاه نیز اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه از زاوایای مختلف مهم بوده و هست. این جشنواره بخشی از ارائه خلاقیت های جوانانه زندگی اجتماعی است، وقتی پنجره جوانی در کشور ما باز شد رهبر معظم انقلاب و برخی بر این موضوع تاکید داشتند؛ زیرا این پنجره یک فرصت تمدنی و ملی برای ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر فیلم کوتاه یک نقطه جهش برای کل سینما ایران است، یعنی فیلم کوتاه فرصتی است برای کل فرهنگ و صنعت سینمای ایران. اگر زمانی گفته می‌شد تئاتر پنجره جهش سینما ایران است امروز فیلم کوتاه نقطه جهش سینمای کشور شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: جشنواره فیلم کوتاه یک فرصت دیپلماسی سینمایی فعال را برای ما ایجاد کرده است. البته سینما ایران در حوزه مستند و فیلم بلند موفقیت های خوبی را در جهان داشته اما فیلم کوتاه ما قدرت مانور و حضور سریع در فضاهای مختلف را داشته است. طبق آمار بیش از ١٨٠٠ حضور بین المللی در سال ٩٦ رقم قابل توجهی است و جوایز به دست آمده در این حوزه، نشان دهنده قدرت این هنر است. پس این آمار نشان می‌دهد ما می توانیم فیلم کوتاه را به عنوان یک ابزار دیپلماسی هنری خود نگاه کنیم.

صالحی در مورد دیده نشدن فیلم کوتاه و تنها آرشیو شدن آن با هزینه های محدود افزود: این انتقاد وارد است، اما مسیرهایی هم که برای فیلم کوتاه طی شده است را نباید نادیده گرفت، امروز فضای مجازی به کمک فیلم کوتاه آمده است و این فیلم‌ها را از قالب آرشیوی خارج کرده است که جنبه اقتصادی هم برای سینما داشته باشد.

صالحی در ادامه گفت: البته اقتصاد سینما و فروش نیز مهم است و ما هر اندازه بتوانیم تعداد سالن های سینما را افزایش دهیم، فرصت برای ژانرهای مختلف فراهم می‌شود. برخی سالن‌دارها با محدودیت های موجود به سمت فیلم هایی می‌روند که منابع سرمایه گذاری آنها را تامین کند.

وی افزود: با این وجود در سال های گذشته بخش خصوصی به خوبی به میدان آمده است و ما در همین شش ماه اول سال، ٤٧ سالن سینمایی ساخته‌ایم. این فضا کمک می کند که ما زیرساخت ها را فراهم کنیم، چنانچه سال گذشته نیز ١٠٠ سالن دیگر ساخته شد.

صالحی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارکردهای سینما سیار گفت: ما حدود ١٠٠ سالن سینمایی سیار داریم و فیلم کوتاه باید بتواند برای مقاطع خاصی به کمک سینما سیار بیاید. برخی فرصت اقامت طولانی در مکان‌هایی راندارند و فیلم کوتاه می تواند در این فرصت کوتاه به کار بیاید، مانند ایام اربعین در مرزهای مهران و دیگر مرزها سینماهای دسیار فیلم‌های کوتاه پخش می‌کردند.

صالحی گفت: درواقع زبان تصویر از هر زبان دیگری تاثیر بیشتری دارد و ما اگر بخواهیم روابط بین کشورها بیشتر صلح آمیز باشد، از جنگ دور شود و به طور کلی بخواهیم ریشه جریان تروریستی را در منطقه بخشکانیم و ملت‌ها روابط خوبی با هم داشته باشند، این امر به وسیله تصویر بهتر صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه فرصتی که در ایران براساس قالب تصویر وجود دارد خیلی به کمک ما در روابط با دیگران می آید، تجربه های موفق در فیلم های خارجی موثر در جشنواره ها و حتی حضور شخصیت های خارجی در این جشنواره ها قطعا به انتقال مفاهیم کمک می کند، به طور کلی فیلم سازان دیپلمات های اصلی کشورها هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حمایت از مدیران سینمایی برای اتمام برنامه های این سازمان گفت: به طور طبیعی در مدت باقی مانده از دولت؛ تلاش براین است که مسیرهای درست تقویت و ضعف‌ها برطرف شود. در فضای جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش براین است که نقاط قوت بدنه اصلی وزارتخانه را به طور کلی و سازمان سینمایی را به طور اخص پاسداری کنیم. سازمان سینمایی نمی‌خواهد ١٨٠درجه به عقب برگردد بلکه باید به سمت تکامل برویم.

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب پردیس سینمایی ملت برای جشنواره فجر مورد اعتراض رسانه‌ها است و چه تصمیمی برای امسال اتخاذ خواهد شد، افزود: پردیس ملت برای جشنواره فیلم فجر قطعی نشده است و برای مکان دیگری هم مذاکرات انجام شده است و قدم های خوبی هم برداشته شده است، امیدواریم که آن اتفاق جدید رقم بخورد و بتوانیم در آن مسیر جدید تثبیت بشویم زیرا امسال شرایط جشنواره ما خاص تر خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ورود پول‌های کثیف در سینما نیز گفت: فروش اقتصاد سینمای ما با اینکه که پیشرفت خوبی داشته است، اما در مقایسه با بسیاری از صنعت‌ها رقم ناچیزی است و قابل مقایسه نیست،

صالحی ادامه داد: هیچگاه نباید مسائل را اغراق و بزرگ نمایی کنیم و این خواهش ما از رسانه هاست. ما باید حساسیت را داشته باشیم اما در مواقعی نسبت به برخی مسائل عناوینی اضافه می کنیم که عادلانه نیست. همچنین ما به دنبال شفافیت در سینما هستیم و این موضوع می تواند قدری از ابهامات را برطرف کند. اگر در حوزه سینما بتوانیم با شفافیت مسیر خود را مشخص کنیم و بدانیم که در یک فیلم تا چه اندازه سرمایه گذاری شده است و منابع سرمایه گذاری چه کسانی بوده‌اند و هزینه‌های فیلم تا چه اندازه بوده است، قطعا به کمک سینما و فرهنگ رفته‌ایم.

وی در پایان گفت: شفافیت می تواند دهه آینده سینما را یک دهه پاک تر، کارآمدتر و اقتصادی تر کند و باید با این نگاه به سوی جلو حرکت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار