در دیدار دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با مراجع عظام تقلید صورت گرفت

تاکید مراجع بر حل ریشه ای معضل مواد مخدر

قم (پانا)- مراجع عظام تقلید در دیدار دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بر حل ریشه ای معضل مواد مخدر تاکید کردند.

کد مطلب: ۸۶۹۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
تاکید مراجع بر حل ریشه ای معضل مواد مخدر

سردار جلالی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور امروز دوشنبه با ورود به قم ضمن زیارت بارگاه مطهر حضرت معصومه (س)، با مراجع عظام تقلید و علمای قم دیدار و گفتگو کرد.
آیت الله العظمی نوری همدانی در این دیدار با تاکید بر این که باید به دنبال علت ها و روش های درمان و مبارزه با اعتیاد در کشور بود افزود: وجود آمار بالای اعتیاد به دلیل بی توجهی به حل ریشه ای آن است.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت مذاکره با مقام های افغانستان برای جلوگیری از تاخت و تاز آمریکا برای توسعه کشت مواد مخدر در این کشور گفت: مواد مخدر نه تنها برای همسایگان بلکه برای خود افغانستان نیز آسیب های زیادی بهمراه داشته است.
آیت الله العظمی نوری همدانی گفت: مسئولان کشور نباید در مقابل افغانستان که تولید حجم گسترده ای از مواد مخدر در جهان را برعهده دارد نرمش نشان دهند، بلکه باید با قاطعیت مذاکره کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه اعتیاد منشا مفاسد بسیار زیادی است، گفت: اقدام های ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیار شایسته و قابل تقدیر است ولی با حرف زدن موضوع حل نمی شود و باید در عمل قاطعیت نشان داد.
این مرجع تقلید اظهار داشت: توسعه مواد مخدر و توزیع آن در کشورهای مختلف نوعی جنگ است که اهداف آن از کار انداختن جوانان کشورهاست.
آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان این که جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون به دلیل برخورد قاطع با مواد مخدر به عنوان کشوری شاخص در زمینه مبارزه با مواد مخدر در دنیا شناخته می شود، تصریح کرد: علاوه بر ایجاد زیرساخت های لازم برای ترک اعتیاد، برخورد قاطع با معتادان متجاهر موجب می شود تا گرایش به سمت ترک اعتیاد افزایش یابد.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر جهاد است بیان داشت: هدف مواد مخدر در درجه نخست جوانان است، اگر نیروی جوان از یک کشور گرفته شود، دیگر برای آن کشور چیزی باقی نمی‌ماند.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به عاقبت مسلمانان آندلس اظهار کرد: زمانی که اسلام در حال پیشروی در اروپا از طریق فرهنگی بود، مسیحیان تلاش کردند که نسل جوان مسلمان در آندلس را از طریق نفوذ در مدارس، رواج بی بند و باری و آلوده کردن به مواد مخدر و مشروب منحرف کنند و این گونه توانستند که جلوی پیشروی اسلام در اروپا را بگیرند.
وی ادامه داد: اکنون در اسپانیا آثار فاخری از اسلام وجود دارد، اما این آثار تبدیل به موزه یا سینما شده است، باید داستان آندلس برای جوانان کشورمان بیان شود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: جنبه اقتصادی مواد مخدر و درآمد کلان آن موجب شده است که شخصیت‌هایی در کشورهای مهم دنیا به این مساله دامن بزنند.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به جنبه سیاسی مواد مخدر اظهار کرد: بسیاری از کشورهای استثمارگر سعی کردند که جوانان را به سمت مواد مخدر بکشند تا در استثمار ملت‌ها موفق شوند، نمونه ای از این مورد در جنگ تریاک از طرف انگلیس رخ داد، هر چه آلودگی مواد مخدر در بین جوانان بیشتر شود راه برای دشمنان برای رسیدن اهداف شومشان هموارتر خواهد کرد.
وی ادامه داد: مصرف مواد مخدر از نظر شرعی حرام است، به همین دلیل باید این مساله مبارزه کرد، مبارزه فرهنگی جزو مهم ترین کارها در این خصوص است و باید رسانه‌ها عواقب شوم اعتیاد به مواد مخدر را به نمایش بگذارند تا از اعتیاد افراد به مواد مخدر پیشگیری شود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تاثیر پیشگیری بیشتر از درمان است، اگر کار فرهنگی در زمینه مبارزه با مواد مخدر صورت بگیرد، تاثیر بیشتری خواهد داشت، اما متاسفانه مبارزه فرهنگی در کشورمان ضعیف است.
آیت الله العظمی جوادی آملی نیز در دیدار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و جمعی از مسئولان این ستاد، افزود: باید اخلاق از طریق «رُحَماءُ بَینَهُم» تقویت شود تا جامعه بتواند در برابر آسیب ها مصونیت پیدا کند.
وی با تاکید بر تقویت مرزهای کشور، بیان کرد: باید مرزهای کشور بیش از پیش تقویت شود، اگر مرزهای خود را آباد کنیم و بیکاری و فقر آن مناطق را برطرف نماییم، نقش بسزایی در جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور خواهد داشت.
آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این که تنها دیوار کشیدن در مرز کافی نیست، ادامه داد: در سراسر مرزهای کشور باید کشاورزی، دامپروری و صنعت توسعه یابد تا جایی که خود مرزنشینان احساس کنند که نفع آن ها در حراست از مرزهاست و عضو فعالی از ستاد شما باشند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: طبق نقل کلینی، پیامبر(ص) فرمودند خدایا بین مردم و نان مردم جدایی مینداز! در اینجا نان به مفهوم اقتصاد مردم است، حضرت می فرمایند خدایا بین مردم و اقتصاد مردم جدایی مینداز، چرا که دینداری بدون اقتصاد سخت است.
وی بیان کرد: کشف زیاد مواد مخدر افتخار آفرین نیست و نشانه وجود فراوانی آسیب است، اگر ما با وجود سرمایه هایی مانند قرآن و عترت، نتوانیم کشور را اداره کنیم و از این آسیب ها جلوگیری نماییم؛ حقیقتا خسارت است.
آیت‌الله علیرضا اعرافی هم ظهر امروز در این دیدار با اشاره به مبارزه با مواد مخدر در ایران اظهار کرد: نهادهای زیادی در این خصوص در چهار دهه اخیر سهیم بودند و کشورمان شهدای زیادی را در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرد.
وی ادامه داد: اعتیاد هم خودش یک آسیب اجتماعی است و هم موجب آسیب‌های اجتماعی دیگر در جامعه می‌شود، اعتیاد در تمام عرصه‌ها آسیب زا است و مراجع عظام تقلید و حوزه در خصوص اعتیاد دغدغه دارند.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: وجود چندین میلیون معتاد در کشور موجب شده است که خانواده‌های زیادی در ایران با آسیب اعتیاد دست و پنجه نرم کنند، حوزه در زمینه اعتیاد وظیفه دارد.
آیت‌الله اعرافی مشارکت مردم در مبارزه با مواد مخدر را ضروری دانست و تصریح کرد: چالش اعتیاد در جامعه بدون مشارکت دادن مردم قابل حل نیست، باید بدنه اجتماعی و نهادهای اجتماعی در این زمینه مشارکت کنند.
وی ادامه داد: بدون استفاده از شیوه‌های علمی در مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد موفق نخواهیم شد، این مساله به نهادهای حاکمیتی برمی گرد.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: باید جایگاه خودمان را در عرصه بین الملل به عنوان خط مقدم مقابله با مواد مخدر تثبیت کنیم، غربی‌ها به این نقش کشورمان اعتراف کردند و آن‌ها باید وظیفه خودشان را در قبال ایران ایفا کنند، کشورمان شهدای زیادی را در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر داد تا جوانان غربی سالم بمانند.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به تولید علم در حوزه علمیه اظهار کرد: سالیانه هزاران پایان‌نامه در حوزه به نگارش درمی‌آید و امکان تولید محتوای دینی در خصوص مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در قالب پایان‌نامه‌ها وجود دارد.
وی ادامه داد: تربیت مربی آموزشی برای پیشگیری از مواد مخدر ضروری است و امکان برگزاری دوره‌های آموزشی در این خصوص در حوزه است، البته باید اطلاعات کلی در این خصوص به تمام مبلغان حوزه برای تبلیغ داده شود.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: یک برنامه پنج ساله برای حوزه علمیه در حال نهایی شدن است و باید در ساختار آموزشی و تبلیغی حوزه به مساله آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد پرداخته شود، امکان همکاری بین حوزه علمیه و ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود دارد.
آیت‌الله اعرافی شهر قم را یک شهر مهاجرپذیر دانست و تصریح کرد: جامعه المصطفی به عنوان یک نماد بین المللی در این شهر قرار دارد، اما در شهر قم آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد هم است و باید توجه بیشتری به ای شهر در این خصوص شود تا شهر قم الگویی برای شهرهای دیگر باشد.
وی خاطرنشان کرد: باید یک نگاه استانی به شهر قم نشود، بلکه باید نگاه به این شهر، نگاه ملی و بین المللی باشد، طلاب از 130 کشور جهان در شهر قم در حال تحصیل هستند و باید سامانه‌ها در این شهر متناسب با جایگاه آن باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار