شناسایی 52 مخاطره طبیعی و انسان ساز در پایتخت

تهران (پانا) - رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه 52 مخاطره طبیعی و انسان ساز در شهر تهران شناسایی شده است، گفت زلزله، آتش سوزی، فرونشست، زمین لغزش، سیل و طوفان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

کد مطلب: ۸۶۹۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی 52 مخاطره طبیعی و انسان ساز در پایتخت

به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، احمد صادقی در افتتاحیه دوره آموزشی «تاب آوری شهری و ارتقای سکونتگاه ها، مدیریت ریسک سوانح و سکونتگاه های انسانی» افزود: ساخت و ساز بر پهنه گسل های اصلی شهر تهران، ساختمان های بلند مرتبه، بافت فرسوده و آلودگی هوا از دیگر مخاطراتی است که تهران را به شهری پرمخاطره تبدیل کرده است.
بر اساس این گزارش، دوره آموزشی «تاب آوری شهری و ارتقای سکونتگاه ها، مدیریت ریسک سوانح و سکونتگاه های انسانی» از سوی برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) و دبیرخانه دائمی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) از 20 تا 23 آبان جاری با هدف آگاه ساختن شرکت کنندگان از پروسه های بهبود وضعیت سکونتگاه ها در شهرهای تاب آور، بازآفرینی و درک ارتباط بین مدیریت خطر و تاب آوری شهری برگزار
می شود.
صادقی در افتتاحیه این دوره آموزشی تصریح کرد: از جمله راهبردهای سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران تا سال 2020 بر اساس برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران و بر اساس سند سندایی «سند جهانی کاهش مخاطرات» افزایش تاب آوری شهر تهران با رویکرد کاهش ریسک پایتخت در برابر مخاطرات طبیعی، توسعه مدیریت بحران یکپارچه شهر تهران، استفاده از تکنولوژی های جدید و بخش خصوصی در مدیریت بحران بشمار می رود.
جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به برنامه های تاب آوری تهران افزود: تشکیل 354 خانه دوام و ایمنی در سرای محلات شهر تهران با حدود 10هزار عضو، تشکل مردمی و داوطلبانه به شمار می آید که نقش مهمی در حوزه ارتقا و حفظ آمادگی و ایمنی شهر و شهروندان در مواجهه با حوادث در سطح محله دارد و از این رو تجربه موفقی برای انتقال به سایر کشورهای همسایه محسوب می شود.
وی افزود: برگزاری دوره های آموزش مدیریت بحران، مانورهای محلی و ایجاد مدیریت بحران اماکن در ساختمان های بالای 5 طبقه ، آموزش 12 هزار داوطلب آتش نشان از دیگر اقدامات شهرداری تهران در حوزه مدیریت بحران است.
صادقی با بیان اینکه 102 پایگاه مدیریت بحران در مناطق 22 گانه شهر تهران ساخته شده است، افزود: ستاد مدیریت بحران هر منطقه به ریاست شهردار منطقه و مسئولان نهادهای فعال در سطح منطقه محل و ساختار مناسبی برای توسعه همکاری های میان بخشی و هم افزایی تشکیلات مدیریت شهری و خدمات اضطراری بشمار می آید.
وی تصریح کرد: مرکز فرماندهی شهر تهران با استفاده از سامانه های مختلف لحظه به لحظه مخاطرات شهر تهران را رصد و پایش می کند و در صورت نیاز به فراخوان اعضای 14 کارگروه تخصصی شورای هماهنگی مدیریت بحران در این مرکز حضور می یابند.
صادقی با اشاره به پایگاه های مدیریت بحران تهران افزود: پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران ناحیه جهت استقرار ستادهای مدیریت بحران ناحیه، تیم های واکنش اضطراری سازمان های امدادی و ذخیره سازی تجهیزات امداد رسانی وتغذیه اضطراری در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برنامه ریزی و پیش بینی اقدامات مهم در حوزه مدیریت بحران در مکان های از جمله محله، مدرسه ، منزل و مسجد را بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود: طرح مدرسه آماده در بیش از 1000 مدرسه شهر تهران با آموزش های مدیریت بحران ویژه اولیاء مدرسه و دانش آموزان اجرا شده است.
صادقی در ادامه افزود: در حوزه مدیریت بحران آماده انتقال تجربیات به کشورهای همسایه از جمله کشور دوست و برادر افغانستان هستیم.
در این دوره آموزشی مدیران شهری و بحران از کشورهای افغانستان، تاجیکستان، اساتید دانشگاهی و کارشناسان و پژوهشگران حضور دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار