رییس دانشگاه علوم پزشکی:

خیران آذربایجان غربی نقش مهمی در ارتقای شاخص های سلامت دارند

ارومیه(پانا)-رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: حضور خیران و کمک های آنان یکی از عوامل مهم ارتقای شاخص های سلامت در استان به شمار می رود.

کد مطلب: ۸۶۹۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
خیران آذربایجان غربی نقش مهمی در ارتقای شاخص های سلامت دارند

جواد آقازاده در نخستین مجمع سلامت میاندوآب که با حضور رییس انجمن رادیولوژی ایران و مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرهای جنوب استان با شعار 'سلامت برای همه، همه برای سلامت' در این شهرستان برگزار شد با تاکید بر ضرورت همگانی کردن سلامت افزود: همه باید در مقوله سلامت و گسترش زیر ساخت های این حوزه مشارکت کنند.


وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در سال های گذشته در شاخص های سلامت جزو استان های عقب مانده به شمار می رفت، بیان کرد: این استان با آسیب شناسی انجام گرفته و حمایت های مسوولان با اقدامات مثبتی که در بخش سلامت و به ویژه زیر ساخت های آن برداشته شده است هم اکنون از شرایط بسیار مناسبی در شاخص های بهداشتی و درمانی برخوردار است.


آقازاده با اشاره به نقش مهم جوامع محلی در توسعه سلامت و ارتقای سطح بهداشت و درمان، افزود: کانون سلامت با تلاش های انجام شده در مناطق مختلف شهری ایجاد شده است که این کانون ها می تواند با آسیب شناسی های لازم، بسیاری از مشکلات را در بخش سلامت حل کند.


وی همچنین با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در مقوله سلامت، اظهار داشت: فرهنگ سازی می تواند در کاهش مشکلات بخش سلامت در جامعه بسیار تاثیر گذار باشد و سازمان های مردم نهاد و خیران باید در این عرصه با جدیت بیشتری وارد شوند تا مشکلات این حوزه رفع شود.


امام جمعه میاندوآب نیز در این مراسم با اشاره به اجرای طرح هایی زیربنایی در حوزه سلامت در نقاط مختلف کشور گفت: موفقیت های حاصل شده در امر سلامت جامعه به این خاطر است که مسوولان با آنکه سیاست مدار بودند ولی سیاست زده نبوده و دچار سیاست زدگی نشدند.


حجت الاسلام حمید حسن زاده افزود: در این شهرستان نیز اگر موفقیتی در حوزه سلامت حاصل شده است به خاطر دوری مسوولان آن از سیاست زدگی بوده است.


وی با تقدیر از دولت تدبیر و امید برای فعالیت های چشمگیر در حوزه سلامت و توجه ویژه آن به این بخش اظهار داشت: اجرای طرح تحول نظام سلامت تحول عظیمی در این حوزه پدید آورد و هزینه های بیماران را بسیار کاهش داد.


حجت الاسلام حسن زاده با تاکید بر تبلیغ و فرهنگ سازی در امر بهداشت و سلامت، اظهار داشت: باید در زمینه پرهیز از مصرف زیاد دارو فرهنگ سازی شود زیرا در این زمینه شاهد اسراف و زیاده روی در جامعه هستیم و باید در کنار آن جامعه را از مضرات ناشی از استفاده زیاد از دارو های شیمیایی آگاه ساخت.


وی گفت: متاسفانه این فرهنگ در باور عموم است که هر پزشکی داروی زیادی تجویز کند، پزشک خوبی است در حالی این که فرهنگ درستی نیست.


امام جمعه میاندوآب به تلمبار شدن میلیون ها رقم دارو در خانه ایرانی ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه هر خانه به یک داروخانه تبدیل شده است که مسوولان باید در مورد نگهداری دارو به مدت طولانی در منازل که موجب گذشتن تاریخ مصرف، فاسد شدن و بروز مشکلات دیگر می شود اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.


وی بیان کرد: مشکل دیگری که توجه مردم به ویژه بیماران را به خود مطعوف ساخته است، القای بیماری است، در حالی که باید القای سلامتی توسط پزشکان مبنی بر اینکه فرد سالم است در میان جامعه پزشکان مورد توجه قرار گیرد.


حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه جان، مال و آبروی مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: بزرگترین وظیفه پزشکان در مورد جان مردم است که باید به آن توجه داشته و آن را فدای مادیات نکنند.


فرماندار میاندوآب نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه همه باید در زمینه سلامت و بهداشت نقش خود را ایفا کرده و به وظیفه خود عمل کنند گفت: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید مقوله بهداشت و درمان در الویت نخست مسوولان قرار گرفت.


ناصر امیری با بیان اینکه خیران میاندوآبی در تمام امورات خیریه پیش گام بوده و همواره مشارکت کرده اند افزود: مشارکت اجتماعی در امر سلامت باید مورد توجه قرار گیرد که این مهم تنها از طریق توسعه تشکل های مردم نهاد و موسسات خیریه و جذب خیران قابل تحقق است.


وی با اشاره به بروز آسیب های اجتماعی و نقش آنها در تهدید سلامت جامعه گفت: آسیب های اجتماعی و مشکلات اقتصادی، بیکاری و تضعیف باورها و اعتقادات دینی موضوعاتی هستند که باید در این زمینه مسوولان به ویژه روحانیان و رسانه ها اهتمام ویژه به آن داشته باشند.


مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب نیز در ادامه این مراسم گفت: موضوع سلامت باید اجتماعی شده و همچنین سطح سواد سلامت جامعه ارتقا یابد که این مهم با همکاری و همدلی خیران و مردم امکان پذیر است.


سهراب حیدری با بیان اینکه سواد سلامت در جامعه کمتر از 50 درصد است افزود: اجتماعی شدن سلامت می تواند در افزایش میزان سواد سلامت جامعه کمک شایانی کند.


وی اظهار داشت: هم اکنون میاندوآب به عنوان قطب درمان در جنوب آذربایجان غربی مطرح است، به طوری که حجم جمعیت تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان میاندوآب بیشتر از تعداد جمعیت این شهرستان است.


حیدری در ادامه به اقدامات انجام شده در بخش بهداشت و درمان این شهرستان اشاره کرد و گفت: به غیر از جراحی مغز و اعصاب، تمام رشته های پزشکی توسط 64 پزشک متخصص در مراکز بهداشتی و درمانی میاندوآب به مردم خدمات رسانی می شود که با پیگیری های انجام شده رشته جراحی مغز و اعصاب نیز به زودی راه اندازی می شود.


میاندوآب با بیش از 277 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و سومین شهرستان پرجمعیت استان به شمار می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار